• Minstestandard for forbruksutgifter 

      Borgeraas, Elling; Øybø, Anne Marie (Oppdragsrapport 8-2003, Report, 2003)
      SIFOs oppdrag har vært å utvikle en minstestandard for forbruk, med utgangspunkt i SIFOs standardbudsjett for forbruksutgifter. Minstestandarden skal inngå i sosialdepartementets arbeid med å utarbeide anbefalte ...
    • Mobil betaling 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 5-2015, Working paper, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr.5-2015 Rapport Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Mobilitet i ulike markeder, informasjonskanaler og grensehandel 

      Schjøll, Alexander; Lavik, Randi (Report, 2012)
      Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ...
    • Mobilitet i ulike markeder, internettportaler og håndverkertjenester 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 7-2014, Notat, 2014)
      Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ...
    • The monopolisation of the Norwegian slot machine market 

      Borch, Anita (Notat;9-2015, Research report, 2015)
      In contrast to most of the European countries in the late 1990 and early 2000s, Norway monopolised the slot machine market in terms of making the 100% state-owned company, Norsk Tipping, to the only supplier of slot ...
    • Naiv tillit? Forbrukernes tillit til mat i Norge, Belgia og England 

      Berg, Lisbet (Arbeidsnotat 2-2000, Notat, 2000)
      Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gjennomført en omfattende undersøkelse om tillit til mat i Norge. Et tilfeldig utvalg på 1000 norske forbrukere har i telefonintervjuer svart på spørsmål knyttet til ...
    • National risk regimes in Norway, Sweden and Iceland 

      Throne-Holst, Harald; Slettemeås, Dag; Kvarnlöf, Linda; Tómmason, Bödvar (Notat;12-2015, Research report, 2015)
      This position paper is a deliverable from the first work package, WP 1 National risk regimes: The role of citizens, of the HomeRisk-project. The main aim of work package 1 is to identify the expectations and responsibilities ...
    • Natural and Sustainable? Consumers’ Textile Fiber Preferences 

      Sigaard, Anna Schytte; Laitala, Kirsi (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Textile fibers have become a major issue in the debate on sustainable fashion and clothing consumption. While consumers are encouraged to choose more sustainable and circular textile materials, studies have indicated ...
    • Naturgarvet skinn i et miljøperspektiv 

      Klepp, Ingun Grimstad; Haugrønning, Vilde (Rapport;5-2021, Report, 2021)
      Rapporten tar utgangspunkt i naturgarveriet Jutulskinn (nå ULU) og deres utvikling av en ny kolleksjon i form av friluftslivsklær i skinn og pels. Rapporten er en leveranse i et ‘forprosjekt for innovasjon’ finansiert av ...
    • Når grensene mellom reklame og journalistikk blir utydelige i avisene 

      Tangeland, Torvald; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 16-2016, Report, 2016)
      Medieforbruket til norske husholdninger er i endring. En stadig større deler av mediekonsumet forflytter seg fra de tradisjonelle formatene, som papiravis, radio og TV, over på internett. Dette har skapt store utfordringer ...
    • Når stordata blir Big Business 

      Dulsrud, Arne; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 10-2017, Report, 2017)
      Hovedmålet med rapporten er å undersøke utvalgte norske kommersielle aktørers innsamling og utnyttelse av forbrukerdata og personopplysninger samt å gi en status for kommersiell utnyttelse av slike data i ulike sektorer. ...
    • Noen hovedpunkter fra EU-kommisjonens Consumers Conditions Survey (CCS) 2022 

      Alecu, Andreea Ioana; Jacobsen, Eivind (SIFO-rapport;8-2023, Report, 2023)
      I denne enkle tabellrapporten har vi sett på norske og europeiske borgeres opplevelse av å være forbruker, kjennskap til rettigheter, samt borgeres erfaringer på tvers av markeder. Rapporten er basert på tallmateriale fra ...
    • Noen reklamer ergrer mer enn andre 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 9-2009, Notat, 2009)
      Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på reklame. SIFO-surveyen er undersøkelser som gjennomføres noenlunde jevnlig, og der noen temaer går igjen, mens andre er nye. I undersøkelsen ...
    • Nordmenns brød- og kornvaner - i stabilitet og endring 

      Bugge, Annechen Bahr; Lavik, Randi; Lillebø, Kjersti (SIFO-report;2-2008, Research report, 2008-10)
      Økt forbruk av grove brød- og kornprodukter er en sentral målsetting i Regjeringens handlingsplan for et bedre kosthold i befolkningen i perioden 2007 til 2011. Alle er imidlertid ikke enige i denne målsettingen. De senere ...
    • Nordmenns holdninger til klimaendringer, medier og politikk 

      Austgulen, Marthe Hårvik (Prosjektnotat 4-2012, Notat, 2012)
      I dette prosjektnotatet tar vi for oss nordmenns holdninger til klimaendringer, medier, aktører i klimadebatten og klimapolitikk. Notatet er en deskriptiv presentasjon av en kvantitativ spørreundersøkelse gjennomført ...
    • Norsk mat i et åpent marked 

      Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 12-2004, Report, 2004)
      Det lar seg ikke gjøre å sette opp en enkel liste over evige norske konkurransefordeler og ulemper. Disse vil endre seg i takt med kontekstuelle forhold rundt markedskonkurransen. Det lar seg ikke gjøre å sette opp en ...
    • Norske forbrukermarkeder evaluert i EU-kommisjonens Consumer Markets Scoreboard 2018 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat nr. 1-2018, Report, 2018)
      I EU-kommisjonens siste markedsmonitor, publisert 12. oktober 2018, vurderes 40 markeder – 15 varemarkeder og 25 tjenestemarkeder – i 30 land, herunder Norge. De mest problematiske norske varemarkedene er: markedet for ...
    • Det norske måltidsmønsteret 

      Bugge, Annechen Bahr; Døving, Runar (Rapport 2-2000, Report, 2000)
      Forholdet mellom holdning og handling har her vært viktig. Flere kvantitative studier viser at noe over halvparten av representative utvalg anser seg som miljøbevisste forbrukere. Hva folk oppgir å gjøre i praksis har ...
    • Ny start med fullført gjeldsordning 

      Poppe, Christian (Report, 2010)
      Den foreliggende studien er en analyse av hvordan det har gått med de som har gjennomført en gjeldsordning, og bygger på intervjuer med 271 personer som avsluttet sine ordninger i løpet av 2007. Intervjuene ble gjennomført ...