Forbruksforskningsinstituttet (SIFO)
Recent Submissions
-
Exploring consumer segments for online food provisioning services: Online supermarkets vs. alternative food networks
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Recent years have witnessed a surge in online food provisioning services spanning from online mass retail to alternative food networks with digital sales platforms. Hence, enhancing our understanding of consumer preferences ... -
Det er sluttsummen på kassalappen du betaler. Kostnadsutviklingen for mat og drikke og andre forbruksområder i referansebudsjettet august 2021 – august 2024
(SIFO-notat;5-2024, Report, 2024)Økte matvarepriser de siste tre årene gir betydelige utslag i SIFOs referansebudsjett. Utgifter til mat og drikke for en eksempelfamilie med to voksne og to barn på 5 og 11 år har økt med 33 prosent i perioden august 2021 ... -
Forbrukstilpasninger i barnefamilier – en empirisk analyse av stordriftseffekter i barnefamilier
(SIFO oppdragsrapport;16-2018, Report, 2018)Hovedproblemstillingen i dette arbeidet var å undersøke hvordan husholdene tilpasser sine forbruksutgifter ved økende antall barn. Den empiriske analysen bygger på Statistisk sentralbyrås forbruksundersøkelse fra ... -
Barnekostnader. En systematisk vurdering av barns kostnader i referansebudsjettet for beregning av barnebidrag
(SIFO-notat;1-2020, Report, 2020)Dette prosjektnotatet er skrevet på oppdrag fra Barnelovutvalget, som ble oppnevnt av Barne- og familiedepartementet 7. desember 2018 for å gjennomgå barneloven og barns rettigheter i Norge. Oppdraget vårt har vært å ... -
Holding on or letting go: Conflicting narratives of product longevity
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Increasing product longevity is seen as an effective way to reduce consumption within the circular economy. This paper explores narratives of product longevity, focusing on textiles, household appliances, and furniture as ... -
Åpenhetsloven og forbrukeres forhold til arbeidsvilkår i verdikjeden. To kartleggingsoversikter
(SIFO-rapport;6-2024, Report, 2024)Denne rapporten omhandler tidligere forskning på åpenhetsloven og om forbrukere bryr seg om de forhold som loven regulerer. Studien viser at den akademiske diskursen rundt åpenhetsloven i all hovedsak har som mål å opplyse ... -
Imagining Future(s): Mining Literacies of Sustainable Consumption
(SIFO-notat;4-2024, Report, 2024)This study is about mining the past to better understand how we imagine and shape the future. The present report is a deliverable from Work Package 1: "Mine" in the research project IMAGINE: Contested Futures of Sustainability. ... -
Kunnskap om privatøkonomi blant ungdom
(SIFO-rapport;7-2024, Report, 2024)Denne rapporten handler om hvor mye ungdom mellom 18 og 20 år vet om privatøkonomi, og hvordan de bruker denne kunnskapen for å mestre sine økonomiske liv og oppnå økonomisk trygghet. Denne kunnskapen er avgjørende for å ... -
Architecting virtual storefronts: how in-game shops are designed to encourage consumption
(Peer reviewed; Journal article, 2024)As a multi-billion-dollar global industry, commercial games are designed to profit off players, keep them engaged, and have them return for more. This article examines the design of the in-game shop as a specific context of ... -
Kartlegging bruk av handlenett
(SIFO-rapport;2-2024, Report, 2024)I denne rapporten kartlegger vi bruk av handlenett i Norge. Vi undersøker hvem som eier handlenett, hvor mange handlenett folk har, hva de brukes til, levetid på ulike typer handlenett og faktorer som påvirker bruk av ... -
The way forward for WOOLUME: Knowledge transference between a country of high wool utilisation (Norway) and a country of low wool utilisation (Poland)
(SIFO-notat;3-2024, Report, 2024)This note looks at knowledge transference between a country of high wool utilisation (Norway) and a country of low wool utilisation (Poland). The findings that are presented here, are collected through semi-structured ... -
Hvorfor ser jeg denne reklamen? Forbrukerutfordringer ved personalisert annonsering i digitale medier
(SIFO-rapport;1-2024, Report, 2024)Rapporten tar utgangspunkt i personalisering av reklameinnhold rettet mot forbrukere i digitale medier. Forbrukere har i dag selv et stort ansvar for å samtykke til bruk av både personlige og sensitive (særlige kategorier) ... -
Lofoten som bærekraftig matdestinasjon. Innblikk fra et seminar og en rundtur
(SIFO-notat;2-2024, Report, 2024)Seminaret «Lofoten som bærekraftig matdestinasjon», organisert av OsloMet og referansegruppen i prosjektet S2Food-forsterk, fant sted en hel dag på Nyvågar hotell i Kabelvåg i september 2023. Dette notatet er en oppsummering ... -
Utredning av kunnskapsgrunnlaget for sosialhjelpssatser
(SIFO-rapport;5-2024, Report, 2024)samlet inn og analysert: Nasjonale råd og anbefalinger som har betydning for hva som bør inngå i et forsvarlig livsopphold, spørreundersøkelsedata av 1511 nåværende og tidligere mottakere av økonomisk sosialhjelp, 20 ... -
SIFOs referansebudsjett for forbruksutgifter 2024
(SIFO-rapport;3-2024, Report, 2024)I denne prosjektrapporten presenterer vi referansebudsjettet for 2024 og hvordan vi har arbeidet med årets oppdatering. I 2024-versjonen av referansebudsjettet har grunnlaget for forbruksområdene «lek og mediebruk» og ... -
Referansebudsjettet 2024
(Report, 2024)Denne filen gir et sammendrag av referansebudsjettets tall for 2024, og viser et utregnet budsjett for en eksempelfamilie. Du kan også laste ned budsjettet i Excel. Lenker til filene under bildet. -
Lek, medier og fritid i referansebudsjettet
(SIFO-rapport;4-2024, Report, 2024)Denne rapporten presenterer arbeidet med å gjennomgå og oppdatere to forbruksområder i det norske referansebudsjettet: "lek og mediebruk" og "mediebruk og fritid". Målet med oppdateringen er å vurdere om grunnlaget for ... -
Da klær ble av plast. Nylonstrømpenes vekst og fall.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Tynne strømper for kvinner var de klærne som først ble laget av oljebaserte fibre i årene rett etter andre verdenskrig. Vi har undersøkt hvordan nylonstrømpene, som industrielt fremstilte forbruksvarer i plast, ble en del ... -
“You have to be street smart”: Street capital and the social organisation of risk among people who inject drugs in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This study explores the social organisation of risk among injecting drug users in Norway. Based on qualitative interviews with 80 people who regularly injected drugs, recruited from harm reduction services in five Norwegian ... -
Relationship between payment problems and health: A nation-wide register study in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Previous studies have found a solid correlation between payment problems and health, and a large body of literature has recognised the impact of debt burden on ill health. However, few have looked at the reversed causality—the ...