Kartlegging bruk av handlenett
Abstract
I denne rapporten kartlegger vi bruk av handlenett i Norge. Vi undersøker hvem som eier handlenett, hvor mange handlenett folk har, hva de brukes til, levetid på ulike typer handlenett og faktorer som påvirker bruk av handlenett ved dagligvarehandel. Basert på disse resultatene drøfter rapporten hvilke virkemidler som er effektive for å øke bruk av handlenett i Norge. Datagrunnlaget for denne rapporten er en representativ spørreundersøkelse av den norske befolkningen. Undersøkelsen viser at de fleste i Norge eier handlenett, og at det har blitt en vanlig praksis å bruke handlenett både til dagligvarehandel og til andre formål. Studien viser at de fleste som har kvittet seg med handlenett, har kvittet seg med disse i løpet av de to siste årene. Hovedgrunnen til at folk kvittet seg med handlenettene var at de var ødelagte. Faktorer som påvirker bruk av handlenett ved dagligvarehandel, er i stor grad knyttet opp mot folks handlepraksiser. De som kjører bil til butikken, de som handler mye, og de som planlegger handleturen oppgir at de i større grad brukte handlenett ved dagligvarehandel. Videre finner vi at kontekstuelle faktorer som tilgang på plastpose i dagligvarebutikker, pris på handlenett og bruk av avfallsposer på rull til håndtering av restavfall påvirker bruk av handlenett. Basert på disse funnene diskuterer vi tiltak for å øke bruk av handlenett. Vi argumenterer for at både politiske tiltak og tiltak fra dagligvarebutikkene kan øke bruk av handlenett.