SIFO Rapport
Recent Submissions
-
Barns forbruk i videospill og hvordan det påvirker sosiale relasjoner. Delrapport 2 fra prosjektet «Pay to play»
(SIFO-rapport;13-2023, Report, 2023)Barn er aktive brukere av videospill, hvor de legger igjen både tid og penger. Formålet med rapporten er å gi oversikt over ulike digitale varer barn kjøper, deres refleksjoner rundt manipulerende spilldesign, og hvilken ... -
Kartlegging av manipulerende spilldesign. Delrapport 1 fra prosjektet «Pay to play»
(SIFO-rapport;12-2023, Report, 2023)Videospill er designet på bakgrunn av belønningssystemer for å holde spillerne engasjerte, og en betydelig andel av profitten fra spillindustrien kommer fra forbrukernes kjøp inne i spillene. Formålet med rapporten er å ... -
Barns digitale forbrukervern. En kunnskapsgjennomgang om digital sårbarhet og negative konsekvenser ved kommersiell påvirkning
(SIFO-rapport;10-2023, Report, 2023)Kunnskapsgjennomgangen viser at den kommersielle påvirkningen i barn og unges digitale hverdag er blitt mer personlig, kompleks, skjult og allestedsnærværende, og utfordrer deres digitale forbrukervern på svært mange måter. ... -
Mapping of the digital climate nudges in Nordic online grocery stores
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper explores how 21 Nordic online food retailers nudge their customers towards more climate-friendly food choices. We use a choice architecture taxonomy dividing the nudges into decision information, decision ... -
Dyrtid 4: Det er ikke over ennå. Husholdenes økonomiske trygghet i august 2023
(SIFO-rapport;11-2023, Report, 2023)Generelt ser vi en beskjeden bedring i husholdenes økonomiske trygghet sammenlignet med mars 2023. Men den økonomiske tryggheten er mye lavere enn før dyrtiden, særlig for de som stilte svakest i utgangspunktet og som ... -
«Sharenting» – til barnets beste? Personvern og kritisk medieforståelse knyttet til foreldres deling av egne barn i sosiale medier
(SIFO-rapport;9-2023, Report, 2023)Denne rapporten handler om sharenting - foresattes deling av innhold om barna sine på sosiale medier - i en norsk kontekst. Formålet med rapporten er å kartlegge hvordan deling foregår og å øke forståelse for foresattes ... -
Noen hovedpunkter fra EU-kommisjonens Consumers Conditions Survey (CCS) 2022
(SIFO-rapport;8-2023, Report, 2023)I denne enkle tabellrapporten har vi sett på norske og europeiske borgeres opplevelse av å være forbruker, kjennskap til rettigheter, samt borgeres erfaringer på tvers av markeder. Rapporten er basert på tallmateriale fra ... -
Unges forhold til kjøp av overraskelsespakker (lootboxes) i dataspill
(SIFO-rapport;4-2023, Report, 2023)«Lootboxes», dvs. overraskelsespakker i dataspill, vekker bekymring verden over, blant annet fordi de etterligner gambling-mekanismer og tilbys i spill som spilles av barn og unge. En gjennomgang av tidligere forskning ... -
The plastic elephant. Overproduction and synthetic fibres in sustainable textile strategies
(SIFO project report;5-2023, Report, 2023)In this report, we examine national, international and corporate strategies for sustainable textiles to understand if and how they embrace the increased production volumes based on synthetic materials, which can be referred ... -
Hvilke faktorer påvirker forbrukernes spisemønster av fisk og sjømat?
(SIFO-rapport;6-2023, Report, 2023)Gjennom en spørreundersøkelse blant nordmenn finner vi at de fleste mener at fisk smaker godt. Vi finner videre at det er vanlig å spise fisk/sjømat til middag 1-2 ganger i uken. Dvs. det spises mindre fisk enn anbefalingene ... -
Å nyte Norge: Hvilke mataktiviteter og -opplevelser trakter folk etter på tur og reise i Norge?
(SIFO-rapport;7-2023, Report, 2023)Basert på to spørreundersøkelser, blant hhv. den norske befolkningen generelt og nordmenn som regelmessig benytter fritidsbolig, finner vi at interessen for gode mat- og måltidsopplevelser er store når man er på fritidsreiser ... -
Dyrtid III. Husholdenes økonomiske trygghet i mars 2023
(SIFO-rapport;3-2023, Report, 2023)Et økende økonomisk, sosialt og helsemessig skille vokser fram i det norske samfunnet — mellom en halvpart som er økonomisk trygge, hvor livet mer eller mindre fortsetter som før, og en voksende minoritet på 18 prosent av ... -
SIFOs referansebudsjett for forbruksutgifter 2023
(SIFO-rapport;2-2023, Report, 2023)I denne prosjektrapporten presenterer vi referansebudsjettet for 2023 og hvordan vi har arbeidet med årets oppdatering. I 2023-versjonen av referansebudsjettet har grunnlaget for forbruksområdet «husholdningsartikler» blitt ... -
Oppdatering av forbruksområdet husholdningsartikler: Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet
(SIFO-rapport;1-2023, Report, 2023)Denne rapporten er en rapportering av arbeidet med å oppdatere forbruksområdet ‘husholdningsartikler’ i referansebudsjettet. Oppdateringen har bestått av å undersøke om varene som ligger inne i budsjettposten fortsatt er ... -
Tillit, opplevde problemer og (nett)handel: Endringer blant forbrukere i Norge og EU i perioden 2010 til 2020
(SIFO-rapport;11-2022, Report, 2022)I denne rapporten analyser vi data om tilliten til, og opplevelsen av, markeder blant forbrukere i Norge og EU. Ved å trekke på data samlet inn gjennom EU-kommisjonens Consumer Scoreboards undersøkelser gir vi et overblikk ... -
Årvåken og overvåket? Norske forbrukeres forhold til digitale data, sporing, personalisering og målretting i overvåkningsøkonomien
(SIFO-rapport;10-2022, Report, 2022)Bakgrunnen for dette prosjektet er den omfattende sporingen, innsamlingen og kommersielle bruken av forbrukerdata i dagens digitale samfunn, et fenomen omtalt som overvåkningsøkonomien. I rapporten har vi tatt utgangspunkt ... -
Barn og unges digitale kompetanse: Unges erfaringer og perspektiver som utgangspunkt for en utvidet digital kompetanseforståelse
(SIFO-rapport;9-2022, Report, 2022)Denne rapporten ser nærmere på barn og unges digitale (forbruker)kompetanse, og hvordan barns digitale oppvekst kan bli så trygg som mulig. Hovedproblemstillingen tar utgangspunkt i de unges erfaringer på ulike digitale ... -
Bærekraftig energiforbruk: Forbrukermobilitet og -fleksibilitet i strømmarkedet
(SIFO-rapport;13-2022, Report, 2022)Norge og Europa har i 2022 opplevd en energikrise som har medført at kostnadene for strøm har økt betraktelig for norske husholdninger. Det er usikkert hvor lenge denne ustabiliteten med de medfølgende høye priser på strøm ... -
Trust in Food in Europe. A comparative analysis
(Report;5-2003, Report, 2003)In the wake of the turbulence around food related topics in Europe over the past couple of decades, consumer trust has become a key issue. A number of previous surveys have shown considerable variation in the levels of ... -
Diversity in food culture and consumption patterns. Survey results from seven European countries
(Report;6-2022, Report, 2022)In this report we have mapped diversity in food consumption in Europe with a view to organic, sustainable and local food, based on a survey with more than 15 000 respondents from Germany, Italy, Norway, Poland, the UK, ...