SIFO Rapport
Recent Submissions
-
Forbrukeres forhold til åpenhetsloven. En spørreundersøkelse
(SIFO-rapport;10-2024, Report, 2024)Åpenhetsloven ble iverksatt 1. juli 2022 med mål om å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og tjenester. Forbrukeres bruk av ... -
Åpenhetslovens mediediskurser
(SIFO-rapport;8-2024, Report, 2024)Denne rapporten tar for seg mediedekningen av åpenhetsloven. På oppdrag fra Barne- og familiedepartementet har SIFO gjennomført en medieanalyse. Analysen tar for seg de overordnede måtene å omtale loven på i media, hvem ... -
Forbrukstilpasninger i barnefamilier – en empirisk analyse av stordriftseffekter i barnefamilier
(SIFO oppdragsrapport;16-2018, Report, 2018)Hovedproblemstillingen i dette arbeidet var å undersøke hvordan husholdene tilpasser sine forbruksutgifter ved økende antall barn. Den empiriske analysen bygger på Statistisk sentralbyrås forbruksundersøkelse fra ... -
Åpenhetsloven og forbrukeres forhold til arbeidsvilkår i verdikjeden. To kartleggingsoversikter
(SIFO-rapport;6-2024, Report, 2024)Denne rapporten omhandler tidligere forskning på åpenhetsloven og om forbrukere bryr seg om de forhold som loven regulerer. Studien viser at den akademiske diskursen rundt åpenhetsloven i all hovedsak har som mål å opplyse ... -
Kunnskap om privatøkonomi blant ungdom
(SIFO-rapport;7-2024, Report, 2024)Denne rapporten handler om hvor mye ungdom mellom 18 og 20 år vet om privatøkonomi, og hvordan de bruker denne kunnskapen for å mestre sine økonomiske liv og oppnå økonomisk trygghet. Denne kunnskapen er avgjørende for å ... -
Kartlegging bruk av handlenett
(SIFO-rapport;2-2024, Report, 2024)I denne rapporten kartlegger vi bruk av handlenett i Norge. Vi undersøker hvem som eier handlenett, hvor mange handlenett folk har, hva de brukes til, levetid på ulike typer handlenett og faktorer som påvirker bruk av ... -
Hvorfor ser jeg denne reklamen? Forbrukerutfordringer ved personalisert annonsering i digitale medier
(SIFO-rapport;1-2024, Report, 2024)Rapporten tar utgangspunkt i personalisering av reklameinnhold rettet mot forbrukere i digitale medier. Forbrukere har i dag selv et stort ansvar for å samtykke til bruk av både personlige og sensitive (særlige kategorier) ... -
Utredning av kunnskapsgrunnlaget for sosialhjelpssatser
(SIFO-rapport;5-2024, Report, 2024)samlet inn og analysert: Nasjonale råd og anbefalinger som har betydning for hva som bør inngå i et forsvarlig livsopphold, spørreundersøkelsedata av 1511 nåværende og tidligere mottakere av økonomisk sosialhjelp, 20 ... -
SIFOs referansebudsjett for forbruksutgifter 2024
(SIFO-rapport;3-2024, Report, 2024)I denne prosjektrapporten presenterer vi referansebudsjettet for 2024 og hvordan vi har arbeidet med årets oppdatering. I 2024-versjonen av referansebudsjettet har grunnlaget for forbruksområdene «lek og mediebruk» og ... -
Lek, medier og fritid i referansebudsjettet
(SIFO-rapport;4-2024, Report, 2024)Denne rapporten presenterer arbeidet med å gjennomgå og oppdatere to forbruksområder i det norske referansebudsjettet: "lek og mediebruk" og "mediebruk og fritid". Målet med oppdateringen er å vurdere om grunnlaget for ... -
800Gjeld
(SIFO oppdragsrapport;4-2010, Report, 2010)800gjeld — eller 800 45353 — er en nyopprettet telefonbasert tjeneste hvor personer med økonomiske problemer kan ringe og få råd og hjelp til selvhjelp, herunder veiledning om hvor de kan henvende seg lokalt for å få bli ... -
Utsatte grupper i dyrtiden. Husholdenes økonomiske trygghet i august 2023
(SIFO-rapport;15-2023, Report, 2023)Denne rapporten gir en demografisk beskrivelse av husholdene som har fått redusert sin økonomiske trygghet fra 2021 til 2023. Vi har også sett på hvilke hushold som sliter økonomisk i 2023 og som enten misligholder eller ... -
Eksponering for markedsføring av usunn mat og drikke. Reklame rettet mot barn og unge i sosiale medier
(SIFO-rapport;14-2023, Report, 2023)Nylig ble det flertall på Stortinget for et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge, samt forhøyet aldersgrense for kjøp av energidrikk. Forskning viser at markedsføring av mat og drikke med ... -
Kartlegging av manipulerende spilldesign. Delrapport 1 fra prosjektet «Pay to play»
(SIFO-rapport;12-2023, Report, 2023)Videospill er designet på bakgrunn av belønningssystemer for å holde spillerne engasjerte, og en betydelig andel av profitten fra spillindustrien kommer fra forbrukernes kjøp inne i spillene. Formålet med rapporten er å ... -
Barns forbruk i videospill og hvordan det påvirker sosiale relasjoner. Delrapport 2 fra prosjektet «Pay to play»
(SIFO-rapport;13-2023, Report, 2023)Barn er aktive brukere av videospill, hvor de legger igjen både tid og penger. Formålet med rapporten er å gi oversikt over ulike digitale varer barn kjøper, deres refleksjoner rundt manipulerende spilldesign, og hvilken ... -
Barns digitale forbrukervern. En kunnskapsgjennomgang om digital sårbarhet og negative konsekvenser ved kommersiell påvirkning
(SIFO-rapport;10-2023, Report, 2023)Kunnskapsgjennomgangen viser at den kommersielle påvirkningen i barn og unges digitale hverdag er blitt mer personlig, kompleks, skjult og allestedsnærværende, og utfordrer deres digitale forbrukervern på svært mange måter. ... -
Mapping of the digital climate nudges in Nordic online grocery stores
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper explores how 21 Nordic online food retailers nudge their customers towards more climate-friendly food choices. We use a choice architecture taxonomy dividing the nudges into decision information, decision ... -
Dyrtid 4: Det er ikke over ennå. Husholdenes økonomiske trygghet i august 2023
(SIFO-rapport;11-2023, Report, 2023)Generelt ser vi en beskjeden bedring i husholdenes økonomiske trygghet sammenlignet med mars 2023. Men den økonomiske tryggheten er mye lavere enn før dyrtiden, særlig for de som stilte svakest i utgangspunktet og som ... -
«Sharenting» – til barnets beste? Personvern og kritisk medieforståelse knyttet til foreldres deling av egne barn i sosiale medier
(SIFO-rapport;9-2023, Report, 2023)Denne rapporten handler om sharenting - foresattes deling av innhold om barna sine på sosiale medier - i en norsk kontekst. Formålet med rapporten er å kartlegge hvordan deling foregår og å øke forståelse for foresattes ... -
Noen hovedpunkter fra EU-kommisjonens Consumers Conditions Survey (CCS) 2022
(SIFO-rapport;8-2023, Report, 2023)I denne enkle tabellrapporten har vi sett på norske og europeiske borgeres opplevelse av å være forbruker, kjennskap til rettigheter, samt borgeres erfaringer på tvers av markeder. Rapporten er basert på tallmateriale fra ...