Når stordata blir Big Business
Abstract
Hovedmålet med rapporten er å undersøke utvalgte norske kommersielle aktørers innsamling og utnyttelse av forbrukerdata og personopplysninger samt å gi en status for kommersiell utnyttelse av slike data i ulike sektorer. Vi har studert dagligvare-, media- samt bank og finansbransjen og finner at det vært en rask utvikling innen innsamling, analyse og bruk av stordata blant store norske bedrifter. Av de tre bransjene vi har studert legger vi til grunn at bank og finansielle tjenester representerer en kritisk bransje når det gjelder forbruker- og personvern i årene som kommer. Det bør få konsekvenser for prioriteringen av tilsynsoppgaver hos Datatilsynet, Forbrukertilsynet og Finanstilsynet. Vi konkluderer med at det største reguleringsansvaret hviler på det svakeste leddet, forbrukeren. Til sammen gir dette gode grunner for å følge utviklingen tett både fra tilsynsmyndigheter og forskning. Vi vil trenge mer kunnskap om hvordan forbrukerne agerer og navigerer i en digital markedskontekst. Rapporten er skrevet på oppdrag for Barne- og likestillingsdepartementet.