• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Forbruksforskningsinstituttet (SIFO)
  • SIFO Rapport
  • View Item
  •   Home
  • Forbruksforskningsinstituttet (SIFO)
  • SIFO Rapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Norsk mat i et åpent marked

Jacobsen, Eivind
Report
Thumbnail
View/Open
file54120_oppdragsrapport_2004-12.pdf (308.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12199/5418
Date
2004
Metadata
Show full item record
Collections
  • SIFO Rapport [340]
Abstract
Det lar seg ikke gjøre å sette opp en enkel liste over evige norske konkurransefordeler og ulemper. Disse vil endre seg i takt med kontekstuelle forhold rundt markedskonkurransen. Det lar seg ikke gjøre å sette opp en enkel liste over evige norske konkurransefordeler og ulemper. Disse vil endre seg i takt med kontekstuelle forhold rundt markedskonkurransen. I den sammenheng har vi forsøkt å belyse forhold som knytter seg til produksjonsvilkårene, distribusjonens politiske økonomi og hvordan forbruket har endret seg fra å foregå i et knapphetssamfunn til å handel om overflod med nye fokus. En ytterligere liberalisering av importen med matvarer vil bidra til at flere matpolitiske konvensjoner eksisterer side om side i det norske markedet. Det betyr at ulike konkurranseparametere blir gjeldende for ulike deler av matsektoren. Det er likevel forhold som vil ha gyldighet for alle produkter og produsenter, nær sagt uansett hvilket regime de befinner seg innenfor. Den norske situasjonen har i det meste av etterkrigsperioden vært preget av bulkproduksjon. En fortsatt ensidig satsing på nasjonale merker og ordninger kan virke mot sin hensikt og bane veien for tilsvarende importvarer. Rapporten tar til orde for en intensivert satsing på lokale regionale produkter og merker og på å tilby forbrukerne ferskhetskvaliteter utenlandske kjeder og leverandører ikke kan tilby. Tilknyttede prosjekter Konkurransefordeler for norsk mat
Publisher
Statens institutt for forbruksforskning
Series
Oppdragsrapport 12-2004

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit