• Minimumsbudsjett for forbruksutgifter 

      Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport nr. 14-2016, Report, 2016)
      Målet med den foreliggende rapporten er å presentere arbeidet med å utvikle et minimumsbudsjett for forbruksgifter. Et viktig mål med dette budsjettet er å utvikle et realinntektsmål som reflekterer et minimumsnivå. Dette ...
    • Minstestandard for forbruksutgifter 

      Borgeraas, Elling; Øybø, Anne Marie (Oppdragsrapport 8-2003, Report, 2003)
      SIFOs oppdrag har vært å utvikle en minstestandard for forbruk, med utgangspunkt i SIFOs standardbudsjett for forbruksutgifter. Minstestandarden skal inngå i sosialdepartementets arbeid med å utarbeide anbefalte ...
    • Mobil betaling 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 5-2015, Working paper, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr.5-2015 Rapport Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Mobilitet i ulike markeder, informasjonskanaler og grensehandel 

      Schjøll, Alexander; Lavik, Randi (Report, 2012)
      Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ...
    • Mobilitet i ulike markeder, internettportaler og håndverkertjenester 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 7-2014, Notat, 2014)
      Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ...
    • The monopolisation of the Norwegian slot machine market 

      Borch, Anita (Notat;9-2015, Research report, 2015)
      In contrast to most of the European countries in the late 1990 and early 2000s, Norway monopolised the slot machine market in terms of making the 100% state-owned company, Norsk Tipping, to the only supplier of slot ...
    • Naiv tillit? Forbrukernes tillit til mat i Norge, Belgia og England 

      Berg, Lisbet (Arbeidsnotat 2-2000, Notat, 2000)
      Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gjennomført en omfattende undersøkelse om tillit til mat i Norge. Et tilfeldig utvalg på 1000 norske forbrukere har i telefonintervjuer svart på spørsmål knyttet til ...
    • National risk regimes in Norway, Sweden and Iceland 

      Throne-Holst, Harald; Slettemeås, Dag; Kvarnlöf, Linda; Tómmason, Bödvar (Notat;12-2015, Research report, 2015)
      This position paper is a deliverable from the first work package, WP 1 National risk regimes: The role of citizens, of the HomeRisk-project. The main aim of work package 1 is to identify the expectations and responsibilities ...
    • Natural and Sustainable? Consumers’ Textile Fiber Preferences 

      Sigaard, Anna Schytte; Laitala, Kirsi (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Textile fibers have become a major issue in the debate on sustainable fashion and clothing consumption. While consumers are encouraged to choose more sustainable and circular textile materials, studies have indicated ...
    • Naturgarvet skinn i et miljøperspektiv 

      Klepp, Ingun Grimstad; Haugrønning, Vilde (Rapport;5-2021, Report, 2021)
      Rapporten tar utgangspunkt i naturgarveriet Jutulskinn (nå ULU) og deres utvikling av en ny kolleksjon i form av friluftslivsklær i skinn og pels. Rapporten er en leveranse i et ‘forprosjekt for innovasjon’ finansiert av ...
    • Når grensene mellom reklame og journalistikk blir utydelige i avisene 

      Tangeland, Torvald; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 16-2016, Report, 2016)
      Medieforbruket til norske husholdninger er i endring. En stadig større deler av mediekonsumet forflytter seg fra de tradisjonelle formatene, som papiravis, radio og TV, over på internett. Dette har skapt store utfordringer ...
    • Når stordata blir Big Business 

      Dulsrud, Arne; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 10-2017, Report, 2017)
      Hovedmålet med rapporten er å undersøke utvalgte norske kommersielle aktørers innsamling og utnyttelse av forbrukerdata og personopplysninger samt å gi en status for kommersiell utnyttelse av slike data i ulike sektorer. ...
    • Noen hovedpunkter fra EU-kommisjonens Consumers Conditions Survey (CCS) 2022 

      Alecu, Andreea Ioana; Jacobsen, Eivind (SIFO-rapport;8-2023, Report, 2023)
      I denne enkle tabellrapporten har vi sett på norske og europeiske borgeres opplevelse av å være forbruker, kjennskap til rettigheter, samt borgeres erfaringer på tvers av markeder. Rapporten er basert på tallmateriale fra ...
    • Noen reklamer ergrer mer enn andre 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 9-2009, Notat, 2009)
      Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på reklame. SIFO-surveyen er undersøkelser som gjennomføres noenlunde jevnlig, og der noen temaer går igjen, mens andre er nye. I undersøkelsen ...
    • Nordmenns brød- og kornvaner - i stabilitet og endring 

      Bugge, Annechen Bahr; Lavik, Randi; Lillebø, Kjersti (SIFO-report;2-2008, Research report, 2008-10)
      Økt forbruk av grove brød- og kornprodukter er en sentral målsetting i Regjeringens handlingsplan for et bedre kosthold i befolkningen i perioden 2007 til 2011. Alle er imidlertid ikke enige i denne målsettingen. De senere ...
    • Nordmenns holdninger til klimaendringer, medier og politikk 

      Austgulen, Marthe Hårvik (Prosjektnotat 4-2012, Notat, 2012)
      I dette prosjektnotatet tar vi for oss nordmenns holdninger til klimaendringer, medier, aktører i klimadebatten og klimapolitikk. Notatet er en deskriptiv presentasjon av en kvantitativ spørreundersøkelse gjennomført ...
    • Norsk mat i et åpent marked 

      Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 12-2004, Report, 2004)
      Det lar seg ikke gjøre å sette opp en enkel liste over evige norske konkurransefordeler og ulemper. Disse vil endre seg i takt med kontekstuelle forhold rundt markedskonkurransen. Det lar seg ikke gjøre å sette opp en ...
    • Norske forbrukermarkeder evaluert i EU-kommisjonens Consumer Markets Scoreboard 2018 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat nr. 1-2018, Report, 2018)
      I EU-kommisjonens siste markedsmonitor, publisert 12. oktober 2018, vurderes 40 markeder – 15 varemarkeder og 25 tjenestemarkeder – i 30 land, herunder Norge. De mest problematiske norske varemarkedene er: markedet for ...
    • Det norske måltidsmønsteret 

      Bugge, Annechen Bahr; Døving, Runar (Rapport 2-2000, Report, 2000)
      Forholdet mellom holdning og handling har her vært viktig. Flere kvantitative studier viser at noe over halvparten av representative utvalg anser seg som miljøbevisste forbrukere. Hva folk oppgir å gjøre i praksis har ...