Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på tittel
Viser treff 332-351 av 567
-
Minimumsbudsjett for forbruksutgifter
(Oppdragsrapport nr. 14-2016, Report, 2016)Målet med den foreliggende rapporten er å presentere arbeidet med å utvikle et minimumsbudsjett for forbruksgifter. Et viktig mål med dette budsjettet er å utvikle et realinntektsmål som reflekterer et minimumsnivå. Dette ... -
Minstestandard for forbruksutgifter
(Oppdragsrapport 8-2003, Report, 2003)SIFOs oppdrag har vært å utvikle en minstestandard for forbruk, med utgangspunkt i SIFOs standardbudsjett for forbruksutgifter. Minstestandarden skal inngå i sosialdepartementets arbeid med å utarbeide anbefalte ... -
Mobil betaling
(Prosjektnotat 5-2015, Working paper, 2015)Nummer: Prosjektnotat nr.5-2015 Rapport Tilknyttede prosjekter SIFO-survey -
Mobilitet i ulike markeder, informasjonskanaler og grensehandel
(Report, 2012)Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ... -
Mobilitet i ulike markeder, internettportaler og håndverkertjenester
(Prosjektnotat 7-2014, Notat, 2014)Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ... -
The monopolisation of the Norwegian slot machine market
(Notat;9-2015, Research report, 2015)In contrast to most of the European countries in the late 1990 and early 2000s, Norway monopolised the slot machine market in terms of making the 100% state-owned company, Norsk Tipping, to the only supplier of slot ... -
Naiv tillit? Forbrukernes tillit til mat i Norge, Belgia og England
(Arbeidsnotat 2-2000, Notat, 2000)Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gjennomført en omfattende undersøkelse om tillit til mat i Norge. Et tilfeldig utvalg på 1000 norske forbrukere har i telefonintervjuer svart på spørsmål knyttet til ... -
National risk regimes in Norway, Sweden and Iceland
(Notat;12-2015, Research report, 2015)This position paper is a deliverable from the first work package, WP 1 National risk regimes: The role of citizens, of the HomeRisk-project. The main aim of work package 1 is to identify the expectations and responsibilities ... -
Natural and Sustainable? Consumers’ Textile Fiber Preferences
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Textile fibers have become a major issue in the debate on sustainable fashion and clothing consumption. While consumers are encouraged to choose more sustainable and circular textile materials, studies have indicated ... -
Naturgarvet skinn i et miljøperspektiv
(Rapport;5-2021, Report, 2021)Rapporten tar utgangspunkt i naturgarveriet Jutulskinn (nå ULU) og deres utvikling av en ny kolleksjon i form av friluftslivsklær i skinn og pels. Rapporten er en leveranse i et ‘forprosjekt for innovasjon’ finansiert av ... -
Når grensene mellom reklame og journalistikk blir utydelige i avisene
(Oppdragsrapport nr. 16-2016, Report, 2016)Medieforbruket til norske husholdninger er i endring. En stadig større deler av mediekonsumet forflytter seg fra de tradisjonelle formatene, som papiravis, radio og TV, over på internett. Dette har skapt store utfordringer ... -
Når stordata blir Big Business
(Oppdragsrapport nr. 10-2017, Report, 2017)Hovedmålet med rapporten er å undersøke utvalgte norske kommersielle aktørers innsamling og utnyttelse av forbrukerdata og personopplysninger samt å gi en status for kommersiell utnyttelse av slike data i ulike sektorer. ... -
Noen hovedpunkter fra EU-kommisjonens Consumers Conditions Survey (CCS) 2022
(SIFO-rapport;8-2023, Report, 2023)I denne enkle tabellrapporten har vi sett på norske og europeiske borgeres opplevelse av å være forbruker, kjennskap til rettigheter, samt borgeres erfaringer på tvers av markeder. Rapporten er basert på tallmateriale fra ... -
Noen reklamer ergrer mer enn andre
(Prosjektnotat 9-2009, Notat, 2009)Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på reklame. SIFO-surveyen er undersøkelser som gjennomføres noenlunde jevnlig, og der noen temaer går igjen, mens andre er nye. I undersøkelsen ... -
Nordmenns brød- og kornvaner - i stabilitet og endring
(SIFO-report;2-2008, Research report, 2008-10)Økt forbruk av grove brød- og kornprodukter er en sentral målsetting i Regjeringens handlingsplan for et bedre kosthold i befolkningen i perioden 2007 til 2011. Alle er imidlertid ikke enige i denne målsettingen. De senere ... -
Nordmenns holdninger til klimaendringer, medier og politikk
(Prosjektnotat 4-2012, Notat, 2012)I dette prosjektnotatet tar vi for oss nordmenns holdninger til klimaendringer, medier, aktører i klimadebatten og klimapolitikk. Notatet er en deskriptiv presentasjon av en kvantitativ spørreundersøkelse gjennomført ... -
Norsk mat i et åpent marked
(Oppdragsrapport 12-2004, Report, 2004)Det lar seg ikke gjøre å sette opp en enkel liste over evige norske konkurransefordeler og ulemper. Disse vil endre seg i takt med kontekstuelle forhold rundt markedskonkurransen. Det lar seg ikke gjøre å sette opp en ... -
Norske drikkevaner. En forbrukssosiologisk studie av norske alkoholvaner i lys avlivsstil, matvaner og sosial bakgrunn
(Rapport 6-2001, Report, 2001)Nummer: 6-2001 -
Norske forbrukermarkeder evaluert i EU-kommisjonens Consumer Markets Scoreboard 2018
(Prosjektnotat nr. 1-2018, Report, 2018)I EU-kommisjonens siste markedsmonitor, publisert 12. oktober 2018, vurderes 40 markeder – 15 varemarkeder og 25 tjenestemarkeder – i 30 land, herunder Norge. De mest problematiske norske varemarkedene er: markedet for ... -
Det norske måltidsmønsteret
(Rapport 2-2000, Report, 2000)Forholdet mellom holdning og handling har her vært viktig. Flere kvantitative studier viser at noe over halvparten av representative utvalg anser seg som miljøbevisste forbrukere. Hva folk oppgir å gjøre i praksis har ...