Browsing Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) by Title
Now showing items 266-285 of 571
-
Det kommer jo an på hva folk vil ha…liksom
(Oppdragsrapport 11-2001, Report, 2001)Nummer: 11-2001 -
Kommersialisering og oppvekst
(Report, 2015)Nummer: Prosjektnotat nr. 10-2015 Tilknyttede prosjekter Kommersialisering av barn og unge -
Kommersiell oppvekst - noen tanker omkring kommersialiseringen og dens konsekvenser
(Prosjektnotat 7-2004, Notat, 2004)Nummer: 7-2004 Notatet tar opp ulike sider ved barn og unges oppvekst, både ulike sider av kommersialiseringen, slik som at barn og unge har blitt målgruppe, kjøpepress, men også hvordan foreldre forholder seg til ... -
Den kommersielle ungdomstiden
(Fagrapport 6-2004, Report, 2004)Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres forbruk på en rekke områder. Hva de bruker penger på, og hva dette varierer med. Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres ... -
Kommersielt trykk og markedsføring mot barn og unge
(Arbeidsrapport 5-1999, Report, 1999)Dette notatet gir et innblikk i hva norske barn utsettes for av markedsføring på skolen, i fritiden og gjennom ulike medier og hvordan de reagerer på dette. Det gir også et innblikk i hva det vil si å være ung i dag, i ... -
Kompetansesenteret for gjeldsrådgivning i Nord-Trøndelag. Sluttrapport fra en følge-evaluering
(Rapport;8-2020, Research report, 2020)Nord-Trøndelag-prosjektet har vært et unikt prosjekt i norsk sammenheng. Dette er det eneste eksemplet på en regional sentralisering av kreditorforhandlingene, hvor 23 kommuner i Nord-Trøndelag samarbeider gjennom sju ... -
Kompetente forbrukere?
(Fagrapport 3-2005, Research report, 2005)Det er en meget klar sammenheng mellom forbrukerkompetanse og refleksiv forbrukerpraksis. Datamaterialet gir ikke grunnlag for å hevde at forbrukerne i Norge er spesielt godt og bredt orientert i markedene. Heller ikke kan ... -
Kravspesifikasjon for innkjøp av klær til enslige mindreårige asylsøkere
(Oppdragsrapport 8-2010, Report, 2010)Nummer: 8-2010 Tilknyttede prosjekter none -
Kreft og levekår
(Oppdragsrapport 11-2005, Report, 2005)Rapporten inngår som dokumentasjonsrapport til forprosjektet ”Kreft og personlig økonomi” i regi av Kreftforeningen. Rapporten inngår som dokumentasjonsrapport til forprosjektet ”Kreft og personlig økonomi” i regi av ... -
Kriseatferd. Svake forbrukeres holdninger til og finansiering av forbruk
(Rapport 9-1998, Report, 1998)Temaet for denne rapporten er hvilken holdning svake forbrukere har til forbruk og hvordan de finansierer forbruket sitt. Temaet deles inn i tre problemstillinger. Den første problemstillingen er å finne fruktbare ... -
Kropp, slanking og forbruk
(Prosjektnotat 9-2006, Notat, 2006)Kropp og helse er sentrale tema i dagens samfunn og i media, og mye av det daglige forbruket er kroppsrelatert. Derfor er det viktig å ha kunnskap om forbrukernes holdninger til disse tema. I SIFO-surveyen 2006 bad vi ... -
Kroppserfaringer og slankevaner
(Fagrapport 5-2007, Report, 2007)Vi lever i en tid hvor kropp og kroppsfasong står i fokus. Kroppen er en identitetsmarkør som forteller hvem vi er. En slank kropp uttrykker kontroll og beherskelse, mens en stor kropp gir signaler om forfall og lav moral. ... -
Kroppsidealer og kroppspress blant noen kvinner i Oslo
(Prosjektnotat 5-2014, Notat, 2014)Dette notatet diskuterer kroppsidealer, kroppspress og praksiser for endring av utseende blant noen kvinner i Oslo. Tilknyttede prosjekter Kroppspress -
Kroppsrelatert matforbruk og helse
(Report, 2014) -
KRUS final report: Enhancing local value chains in Norway
(Oppdragsrapport;8-2019, Research report, 2019)Fra prosjektet startet i 2015 og frem til slutten i 2019 har KRUS hatt to mål: å forbedre markedet for og verdien av norsk ull og kartlegge mulighetene for lokal produksjon som et skritt mot bærekraft i klesindustrien. ... -
Kundesamfunnet. Et essay om utviklingstrekk ved årtusenskiftet
(Arbeidsnotat 3-1999, Report, 1999)Kundesamfunnet refererer til at kunderollen blir mer og mer framtredende i vårt samfunn. Ikke bare som et markedsfenomen, ved at kundene blir sterkere på markedet, men som et kulturelt utviklingstrekk. Å betrakte seg selv ... -
Kundesentre og “inhouse”
(Prosjektnotat 3-2014, Notat, 2014)SIFO har snakket med 8 relevante aktører fra kundesentre som har kommersielle aktører som oppdragsgivere og aktører for veldedige organisasjoner som ringer til privatpersoner. Stort sett er de fornøyd med markedsføringsloven ... -
Kunnskap om personlig økonomi
(SIFO Rapport;2020:10, Research report, 2020-09-14)Denne rapporten handler om å identifisere kunnskap som er avgjørende for å oppnå en trygg og bærekraftig økonomisk situasjon for folk i Norge. Vi undersøker hvor denne kunnskapen kommer fra, og hvilke kunnskapskanaler som ... -
Kunnskap om reklamasjon og garanti - bestemmelser blant forbrukere og næringsdrivende
(Arbeidsnotat 4-1998, Notat, 1998)Store deler av forbrukerne blander sammen kjøpslovcns reklamasjonsbestemmclser og frivillige garantiordninger og kjenner heller ikke til tidsfristene for reklamasjoner. Dette gjør det vanskelig for store forbrukergrupper ... -
Kunnskapsoppsummering om temaet matsvinn på forbrukernivå i Norge og Europa
(Rapport;14-2019, Research report, 2019)Denne rapporten presenterer en kunnskapsoppsummering om forskningsprosjekter på matsvinn på forbrukernivå i Norge og Europa, organisasjoner, initiativer og bevegelser og deres arbeid mot matsvinn på forbrukernivå (f.eks. ...