Kropp, slanking og forbruk
Abstract
Kropp og helse er sentrale tema i dagens samfunn og i media, og mye av det daglige forbruket er kroppsrelatert. Derfor er det viktig å ha kunnskap om forbrukernes holdninger til disse tema. I SIFO-surveyen 2006 bad vi respondentene om å vurdere hvordan de forholder seg til ni utsagn relatert til kropp, kostvaner, trening og forbruk. I valg av utsagn til surveyen la vi vekt på å prøve å fange opp aktuelle holdninger til kroppsideal og slanking. Datainnsamlingen foregikk i perioden 6.-13. februar 2006. Ett tusen respondenter mellom 18 og 80 år ble ringt opp av datainnsamlingsbyrået Norstat. Hovedinntrykket fra SIFO-surveyen 2006 er at forbrukerne er opptatt av kropp, helse, matvaner og trening. 3/4 av kvinnene og 2/3 av mennene er helt eller delvis enige i utsagnet om at de prøver å få en slankere eller mer muskuløs kropp. Resultatene tyder likevel på at man oftere velger generelle tiltak (trener på egne hånd, unngår fett og sukker) enn å bruke ekstra penger på trening og slanking. Tretti prosent rapporterer atde går på betalt trim eller trening, og kun et fåtall (5%) oppgir at de bruker penger på slankeprodukter. Med tanke på all fokus i media på slanking, vektklubber og varer og tjenester som knytter seg til kropp og utseende, er andelen som sier at de bruker penger på slankeprodukter kanskje noe mindre enn forventet. Kosmetisk kirurgi er økende og denne type tiltak har også fått en hel del oppmerksomhet i media, men ni av ti sier at de har en avvisende holdning til å få utført kosmetisk kirurgi. Menn og kvinner har ganske lik holdning til sin kropp, men, som forventet, er en litt større andel av kvinnene mer opptatt av å få en slankere kropp enn det menn er, og kvinner sier oftere at de kan tenke seg kosmetisk kirurgi. Resultatene reflekterer det som tidligere studier også har vist, at man i dagens samfunn forventes å ta vare på sin egen kropp. Man skal etterstrebe en slank og veltrent kropp, man skal spise sunt og trene, men samtidig skal man ikke være for opptatt av kroppen sin eller tenke for mye på hva man spiser. Tilknyttede prosjekter SIFO-survey