Kundesentre og “inhouse”
Abstract
SIFO har snakket med 8 relevante aktører fra kundesentre som har kommersielle aktører som oppdragsgivere og aktører for veldedige organisasjoner som ringer til privatpersoner. Stort sett er de fornøyd med markedsføringsloven som de mener har bidratt til å gjøre bransjen mer seriøs. De er også fornøyd med skriftlig aksept via SMS, noe som har spart bransjen som har kommersielle aktører som kunde for atskillelige problemer. De ønsker sterkt at den useriøse delen av bransjen lukes vekk. De ønsker at bransjen skal bli sertifisert, og de som ikke følger opp får rett og slett ikke lov å ringe. Hvis kunden selv skal oppgi at de ønsker å bli oppringt, er dette «kroken på døren» for dem som har større deler av virksomheten sin knyttet til nysalg. Det vil også virke konkurransehemmende. Reservasjonsregisteret svekker konkurransen og hindrer nykommere å etablere seg i markedet. Tilknyttede prosjekter Evaluering telefonsalg