Kunnskap om reklamasjon og garanti - bestemmelser blant forbrukere og næringsdrivende
Abstract
Store deler av forbrukerne blander sammen kjøpslovcns reklamasjonsbestemmclser og frivillige
garantiordninger og kjenner heller ikke til tidsfristene for reklamasjoner. Dette gjør det vanskelig for
store forbrukergrupper å klage på kapitalvarer fordi de ikke kjenner til sine rettigheter i markedet, eller
misforstår sine rettigheter. Det er spesielt reklamasjonsfristen på fem år for kapitalvarer som ikke er
godt nok kjent blant forbrukerne. forholdet mellom reklamasjon og garanti forvirrer forbrukerne ogsa
på andre måter. Det er en klar oppfatning at garantier gir bedre rettigheter enn reklamasjon, og dette
er i mange tilfeller helt riktig. Men lengden på garantitiden er ofte bare halvparten av lovbestemt
rcklamasjonstid. Mange tror imidlertid at reklamasjonsrettighetene også faller vekk når garantitiden
utløper, noe som oftest ikke er tilfelle. Kunnskapen blant de næringsdrivende er noe høyere enn blant
forbrukerne, men i enkelte bransjer er kunnskapen forbausende lav, og kunnskapen er lavest blant
dem som daglig moter kundene, butikkselgerne. Dette kan lett fore til at forbrukerne ikke får de
reklamasjonsrettighetene de har krav på etter kjøpsloven