Now showing items 490-509 of 569

    • Telefonsalg og telefonhenvendelser til forbrukere 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 8-2013, Report, 2013)
      Denne rapporten ser på resultater fra SIFO-surveyen 2011, 2012 og 2013 om telefonsalg og telefonhenvendelser fra næringsdrivende og frivillige organisasjoner. Spørsmålene som ble stilt tok sikte på å kartlegge forbrukernes ...
    • Telefonsalg og telefonhenvendelser til privatpersoner 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 6-2012, Notat, 2012)
      66 prosent svarer at de har reservert seg mot telefonsalg. Av disse svarer 81 prosent at de likevel blir oppringt av kommersielle bedrifter, hvorav 70 pro-sent av disse igjen svarte at de ikke var kunde hos bedriften som ...
    • Telefonsalg, telefonhenvendelser og reklame 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 6-2011, Notat, 2011)
      Nummer: Prosjektnotat nr 6-2011 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Test av 11 elektriske vaffeljern 

      Bergh, Tone Kristin (Oppdragsrapport 4-2001, Report, 2001)
      På oppdrag fra Forbrukerrapporten har Statens institutt for forbruksforskning, SIFO, testet 11 elektriske vaffeljern. Det finnes mange merker og modeller på det norske markedet så det kan være greit å ha gjort seg noen ...
    • Test av vaskemaskiners ullvaskprogram 

      Unknown author (Oppdragsrapport 15-2004, Report, 2004)
      Nummer: 15-2004
    • Tilbud av usikret kreditt til norske hushold - Hvem er tilbyderne og hva tilbyr de? 

      Tangeland, Torvald (Notat;14-2015, Research report, 2015)
      Rapporten kartlegger tilbudet av usikret kreditt, i form av forbrukslån og kredittkort, rettet mot norske hushold. Rapporten er deskriptiv i sin form. Vi har identifisert 140 tilbydere av usikret kreditt. De fleste av dem ...
    • Tillit og forbrukerforhold i EU28 og Norge – Resultater fra EU-kommisjonenes Consumer Conditions Scoreboard 

      Berg, Lisbet (Rapport;4-2020, Research report, 2020)
      EU-kommisjonens siste måling av forbrukerforholdene i tretti europeiske land rangeres forbrukerforholdene i Norge som nr.2. Norske forbrukere har høyere tillit til forbrukermyndighetene enn til tilbyderne i markedet, mens ...
    • Tillit og sårbarhet på nett. Forbrukernes praksiser og vurderinger etter innføringen av den nye personvernforordningen (GDPR) i Norge 2018 

      Berg, Lisbet; Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport;9-2018, Research report, 2018)
      De fleste har et passivt, ikke-refleksivt forhold til den nye personvernloven (GDPR). Det er stor forskjell i tillit til hvorvidt ulike nettaktører behandler persondata på en god måte. Høyest tillit har Altinn, banker og ...
    • Tillit og transaksjoner 

      Dulsrud, Arne (Fagrapport 2-2002, Report, 2002)
      Nummer: 2-2002 Tema for rapporten er tillitens betydning i økonomiske transaksjoner, belyst gjennom studiet av kontrakts-relasjoner i eksporten av hvitfiskprodukter. Materialet studien bygger på er kvalitativt, og ...
    • Tillit til kjøtt 

      Lavik, Randi; Borch, Anita; Borgen, Svein Ole; Kjærnes, Unni (Oppdragsrapport 14-2010, Report, 2010)
      Rapporten drøfter karakteristiske trekk ved den norske forsyningsmåten for kjøtt. Drøftingen bygger på kjent kunnskap om tilbudssiden, reguleringsformer og etterspørselssesiden, og knytter dette sammen til et overgripende ...
    • Tillit til mat i det norske markedet 

      Torjusen, Hanne (Oppdragsrapport 11-2004, Report, 2004)
      Nummer: 11-2004 Denne rapporten drøfter spørsmål omkring forbrukeres oppfatninger om trygg mat og hvordan de oppfatter og vurderer ulike aktører i matvaresystemet i denne sammenhengen. Denne rapporten drøfter spørsmål ...
    • Tillit til mat i kugalskapens tid 

      Berg, Lisbet (Rapport 5-2000, Report, 2000)
      I denne rapporten presenteres resultater fra tre overlappende sett av datamaterialer: Først sammenlignes forbrukere i Norge med forbrukere i 15 andre europeiske land på to indekser over forbrukertillit. Deretter sammenlignes ...
    • Tillit til maten i kjølvannet av Menyskandalen: Ferskdisk eller ferdigpakket? 

      Jacobsen, Eivind (Prosjektnotat 7-2003, Notat, 2003)
      Nummer: 7-2003
    • Tillit, opplevde problemer og (nett)handel: Endringer blant forbrukere i Norge og EU i perioden 2010 til 2020 

      Alecu, Andreea Ioana; Lynum, Markus; Berg, Lisbet (SIFO-rapport;11-2022, Report, 2022)
      I denne rapporten analyser vi data om tilliten til, og opplevelsen av, markeder blant forbrukere i Norge og EU. Ved å trekke på data samlet inn gjennom EU-kommisjonens Consumer Scoreboards undersøkelser gir vi et overblikk ...
    • Tillitens triangler 

      Berg, Lisbet (Fagrapport 1-2005, Report, 2005)
      Forbrukerne i Norge har i utgangspunktet oftere tillit til at Mattilsynet enn markedet kan ivareta matvaresikkerheten. Forbrukerne i Norge har i utgangspunktet oftere tillit til at Mattilsynet enn markedet kan ivareta ...
    • Tillits- og lojalitetsfremmende e-handelsstrategier for Reisefeber.no 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsraport 10-2003, Report, 2003)
      Dette prosjektet er et samarbeid mellom nettreiseselskapet Reisefeber.no og SIFO (Statens institutt for forbruksforskning). Prosjektets ho-vedmål er å utvikle et nytt forretningskonsept for det internettbaserte reisebyrået ...
    • Trade not aid 

      Vramo, Lill Margrethe (Fagrapport 2-2006, Research report, 2006)
      Denne rapporten tar utgangspunkt i en konkret handelsbevegelse mellom et selskap i Sør - Asia og et selskap i Norden, og er i så måte en studie av globalisering i det 21. århundre. I nettopp denne handelsbevegelsen følger ...
    • Tradisjonsmatfestivalenes tvetydighet 

      Hegnes, Atle Wehn (Fagrapport 3-2003, Report, 2003)
      Rapporten omfatter en spesiell type festivaler som har oppstått rundt produktene rakfisk, gama-lost og smalahove, og som omtales som tradisjonsmatfestivaler. Metoden har en overordnet kva-litativ karakter, og faller inn ...
    • Trassig tillit? 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport7-2006, Report, 2006)
      Dette notatet er laget på oppdrag av Forbrukerrådet, som også har deltatt aktivt i problem-formuleringsfasen og utvelging av hvilke spørsmål som er tatt med i spørreskjemaet. Temaet for utredningen er hvordan e. coli-saken ...
    • Tror det er lønnsomt, men sjekker ikke pris 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 5-2011, Notat, 2011)
      Nummer: 5-2011 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey