Now showing items 474-493 of 567

    • Strømkunder på vandring 

      Alfnes, Frode; Dulsrud, Arne (Fagrapport 4-2015, Report, 2015)
      Nummer: Fagrapport nr. 4-2015
    • Strømpebukser under lupen 

      Laitala, Kirsi (Oppdragsrapport 1-2002, Report, 2002)
      Nummer: 1-2002 Tilknyttede prosjekter Testing av tekstiler på oppdrag
    • Styrke samarbeid for et mer bærekraftig matsystem 

      Unknown author (Others, 2022)
      Faktaark 4 fra Strenght2Food FORSTERK ved SIFO 2022. I dette faktaarket oppsummerer vi noen tiltak rettet mot produsenter og myndigheter for å stimulere til mer direkte og lokal omsetning av mat. Strenght2Food-prosjektet ...
    • Styrket bærekraft gjennom kortreist, lokal mat 

      Unknown author (Others, 2022)
      Faktaark 3 fra Strenght2Food FORSTERK ved SIFO 2022. Hvor bærekraftig er kortreist, lokal mat? Dette faktaarket sammenfatter en rekke analyser fra Strength2Food-prosjektet knyttet til økonomisk, sosial og miljømessig ...
    • Sustainable corona life – Changes in consumption among Norwegian during the COVID-19 lockdown in 2020 

      Vittersø, Gunnar; Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina; Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Tangeland, Torvald; Throne-Holst, Harald; Torjusen, Hanne (Notat;4-2021, Report, 2021)
      The results in this note are mainly based on data from a nationally representative survey conducted in December 2020 - February 2021. SIFO regularly conducts consumption surveys (SIFO surveys) which provide large amounts ...
    • Symbolmerking av sunn mat 

      Roos, Gun (Oppdragsrapport 12-2007, Report, 2007)
      I denne rapporten presenteres resultat fra en kvantitativ telefonsurvey (N=1000) blant norske forbrukere (18-80 år) i februar-mars 2007 om merking av matvarer, med fokus på forbrukernes meninger om og bruk av symbolmerking ...
    • Systematisk kartlegging av reklame for usunn mat rettet mot barn og unge på tv og internett 

      Bugge, Annechen Bahr; Rosenberg, Thea Grav; Vebjørg, Tingstad (SIFO-report;9-2016, Research report, 2016)
      Hensikten med denne studien er å presentere en systematisk gjennomgang av usunn mat- og drikkereklame som vises på mediekanaler som er mye brukt av barn og unge. Resultatet er et ledd i evalueringen av MFUs bransjestyrte ...
    • Søndag som handledag 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Prosjektnotat nr. 9-2017, Report, 2017)
      Dette notatet gir en oversikt over søndag som handledag med vekt på dagligvarer. Vi presenterer først den historiske utviklingen, deretter ser vi på forbrukernes holdninger til slike åpningstider. Videre viser vi at ...
    • Søndag- fortsatt en annerledesdag? 

      Jacobsen, Eivind; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2015, Notat, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr 2-2015 Tilknyttede prosjekter Søndagen - en annerledesdag?
    • Søndagshandel og åpningstider - synspunkter og holdninger i endring? 

      Lavik, Randi (Arbeidsnotat 7-1999, Report, 1999)
      Denne våren har åpningstidsebatten i media vært ekstra høyrøstet. SIFO har over lengre tid arbeidet med åpningstidsproblematikken innen varehandelen, og vi ønsket derfor å se om denne debatten hadde påvirket forbrukernes ...
    • Søte jenter og tøffe gutter. En kunnskapsoppsummering om barn som forbrukere i et kjønnsperspektiv 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Mainsah, Henry (Rapport;1-2019, Research report, 2019)
      I denne kunnskapsoppsummeringen belyser vi hvordan barn og unge må forholde seg som forbrukere i kjønnede markeder. Litteraturgjennomgangen tar primært for seg nordisk forskning av nyere dato som omhandler barn og unge i ...
    • Tanker fra nye kjøkken 

      Helstad, Sigrid Knutsdatter; Bergh, Tone Kristin; Amilien, Virginie (Fagrapport 1-2004, Report, 2004)
      Last ned film Last ned film Nummer: 1-2004 Rapport med en 20 min. videofilm som vedlegg. Denne rapporten bygger på intervjuer med 20 ulike personer som nylig hadde skiftet kjøkken. Intervjuene ble foretatt i Oslo ...
    • Taxi-markedet: Tilslørte takster eller prisblinde passasjerer? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 5-2015, Working paper, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr. 5-2015 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Telefonsalg og reklame 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2007, Notat, 2007)
      Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på telefonsalg og reklame. Resultatene viser at parallelt med en økende mengde reklame er det en økende andel som ergrer seg over dette. Noen ...
    • Telefonsalg og telefonhenvendelser til forbrukere 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 8-2013, Report, 2013)
      Denne rapporten ser på resultater fra SIFO-surveyen 2011, 2012 og 2013 om telefonsalg og telefonhenvendelser fra næringsdrivende og frivillige organisasjoner. Spørsmålene som ble stilt tok sikte på å kartlegge forbrukernes ...
    • Telefonsalg og telefonhenvendelser til privatpersoner 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 6-2012, Notat, 2012)
      66 prosent svarer at de har reservert seg mot telefonsalg. Av disse svarer 81 prosent at de likevel blir oppringt av kommersielle bedrifter, hvorav 70 pro-sent av disse igjen svarte at de ikke var kunde hos bedriften som ...
    • Telefonsalg, telefonhenvendelser og reklame 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 6-2011, Notat, 2011)
      Nummer: Prosjektnotat nr 6-2011 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Test av 11 elektriske vaffeljern 

      Bergh, Tone Kristin (Oppdragsrapport 4-2001, Report, 2001)
      På oppdrag fra Forbrukerrapporten har Statens institutt for forbruksforskning, SIFO, testet 11 elektriske vaffeljern. Det finnes mange merker og modeller på det norske markedet så det kan være greit å ha gjort seg noen ...
    • Test av vaskemaskiners ullvaskprogram 

      Unknown author (Oppdragsrapport 15-2004, Report, 2004)
      Nummer: 15-2004
    • Tilbud av usikret kreditt til norske hushold - Hvem er tilbyderne og hva tilbyr de? 

      Tangeland, Torvald (Notat;14-2015, Research report, 2015)
      Rapporten kartlegger tilbudet av usikret kreditt, i form av forbrukslån og kredittkort, rettet mot norske hushold. Rapporten er deskriptiv i sin form. Vi har identifisert 140 tilbydere av usikret kreditt. De fleste av dem ...