• SIFO-survey 2005 - 2015 

      Lavik, Randi (Report, 2015)
      Grafikk fra SIFO Survey 2005-2015 Husholdsøkonomi Tjenester Digitale medier Mat Forbrukernes holdninger, bevissthet, adferd og kompetanse Marked, varehandel, distribusjon Merkevarer til barn
    • SIFOs Referansebudsjett for forbruksutgifter 2021 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Alecu, Andreea Ioana; Naterstad, Anders (Rapport;3-2021, Report, 2021)
      Denne rapporten presenterer referansebudsjettet for 2021, en oppsummering av de viktigste endringene som er gjortsammenlignet med referansebudsjettet for 2020 og en oppsummering av grunnlaget disse endringene er basert på. ...
    • SIFOs Referansebudsjett for forbruksutgifter 2022 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Alecu, Andreea Ioana; Lynum, Markus (Rapport;4-2022, Report, 2022)
      Denne rapporten presenterer referansebudsjettet for 2022. Rapporten er en oppsummering av de viktigste endringene fra fjorårets budsjett, og summerer opp grunnlaget disse endringene er basert på. I 2022-versjonen av ...
    • SIFOs referansebudsjett for forbruksutgifter 2023 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Ansteensen, Ann-Kristin; Alecu, Andreea Ioana; Blomberg, Lilli Wolland (SIFO-rapport;2-2023, Report, 2023)
      I denne prosjektrapporten presenterer vi referansebudsjettet for 2023 og hvordan vi har arbeidet med årets oppdatering. I 2023-versjonen av referansebudsjettet har grunnlaget for forbruksområdet «husholdningsartikler» blitt ...
    • SIFOs referansebudsjett for forbruksutgifter 2024 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Ansteensen, Ann-Kristin; Alecu, Andreea Ioana (SIFO-rapport;3-2024, Report, 2024)
      I denne prosjektrapporten presenterer vi referansebudsjettet for 2024 og hvordan vi har arbeidet med årets oppdatering. I 2024-versjonen av referansebudsjettet har grunnlaget for forbruksområdene «lek og mediebruk» og ...
    • SIFOs Referansebudsjett for forbruksutgifter – andre halvår 2022 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Alecu, Andreea Ioana (Rapport;7-2022, Report, 2022)
      Denne prosjektrapporten presenterer en oppdatert versjon av referansebudsjettet for 2022 hvor kostnadene er justert i henhold til prisutviklingen i markedene. Nye priser er hentet inn for forbruksområdene «Barnehagekostnader», ...
    • Sjetteklassingers digitale hverdag 

      Smedsrud, Erikka (Fagrapport 1-2012, Report, 2012)
      Denne rapporten om barns digitale mediehverdag og de kjønnsmessige aspektene slike praksiser har er en bearbeiding av en forfatterens mastergrad ved Sosialantropologisk Institutt, Universitetet i Oslo, innlevert våren 2011. ...
    • Sjøforsvaret i ny drakt 

      Bjerck, Mari; Vestvik, Marit (Oppdragsrapport 3-2012 Tilknyttede prosjekter Uni-2012, Report, 2012)
      Nummer: 3-2012 Tilknyttede prosjekter Uni-Form
    • Skinny as a bird: Design fiction as a vehicle for reflecting on food futures 

      Hebrok, Marie; Mainsah, Henry (Peer reviewed; Journal article, 2022)
    • Skjønnhet og helse 

      Roos, Gun; Rysst, Mari (Report, 2011)
      Nummer: 1-2011 Innhold image(arrow) Innledning: Utseendets sosiale betydning Av Ingun Grimstad Klepp, Gun Roos og Mari Rysst image(arrow) ”Å se bra ut”: kroppsidealer og kroppspraksiser i Norge Av Mari Rysst ...
    • Skolestart, en empirisk studie av de forbruksmessige sider ved å begynne på skolen 

      Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 8-2004, Notat, 2004)
      Rapporten er utgitt i revidert utgave: Å begynne på skolen. Prosjektnotat nr.5-2005, Oslo, SIFO Tilknyttede prosjekter Barn og unge
    • Skummelt gøy! 

      Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport 1-2005, Report, 2005)
      Nummer: 1-2005 Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk
    • Smart technologies in connected homes – A 2019 Norwegian consumer survey 

      Slettemeås, Dag (SIFO Project Note;2019:06, Working paper, 2019)
      This report presents the results of a national representative survey, conducted in Norway, which focuses on consumers’ access to smart/connected products/systems at home. The survey also explores consumers’ experiences ...
    • Smarttelefon og bruk av mobilbaserte tjenester blant norske forbrukere 

      Helle-Valle, Jo; Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 17-2012, Notat, 2012)
      Smarttelefonen har for alvor gjort sitt inntog i norske forbrukeres hverdag. I denne rapporten har vi primært tatt for oss tjenester/applikasjoner som lastes ned til smartmobilen og norske forbrukeres erfaringer med disse. ...
    • Spis deg sunn, slank, sterk, skjønn, smart og sexy - finnes en diett for alt? 

      Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;4-2012, Research report, 2012-09)
      Sammendrag Denne studien er en leveranse på prosjektet HealthMeal. Possibilities and barriers for increased consumption of fish and vegetables in meals at home and outside home. En viktig målsetting i prosjektet er å ...
    • Spise eller kaste? 

      Hebrok, Marie; Steinnes, Kamilla Knutsen; Heidenstrøm, Nina; Tangeland, Torvald (Oppdragsrapport nr. 10-2018, Report, 2018)
      Denne rapporten presenterer en studie av betydningen av hvordan forbrukerne gjør vurderinger av matens holdbarhet og spiselighet, samt betydningen av datomerking og tilleggsmerking for matsvinnet i norske husholdninger. ...
    • Standardbudsjettet 

      Ukjent forfatter (Prosjektnotat 7-2005, Notat, 2005)
      Dette prosjektnotatet søker å gi en systematisk oversikt over anvendelsen av Standardbudsjettet i eksterne miljøer. Vi har vært opptatt av hvem som bruker budsjettet, til hvilke formål og hvordan det faktisk anvendes. ...
    • Strenght2Food oppsummert 

      Ukjent forfatter (Others, 2022)
      Faktaark 1 fra Strenght2Food FORSTERK ved SIFO 2022. Strenght2Food-prosjektet har hatt som mål å bidra med ny kunnskap om hvordan direkte, kortreist og lokal matdistribusjon bidrar til økt bærekraft. Prosjektet var ...
    • Strukturelle endringer i varehandelen og endringer i forbrukeratferd og holdninger 

      Lavik, Randi (Arbeidsnotat 15-1999, Notat, 1999)
      De siste 20 årene har det skjedd store endringer i norsk varehandel. Nesten alle butikker er i dag organisert i kjeder, og nye konsepter, som miniprisbutikkene, har sett dagens lys og blitt populære handlesteder. Åpningstidene ...