Strukturelle endringer i varehandelen og endringer i forbrukeratferd og holdninger
Abstract
De siste 20 årene har det skjedd store endringer i norsk varehandel. Nesten alle butikker er i dag organisert i kjeder, og nye konsepter, som miniprisbutikkene, har sett dagens lys og blitt populære handlesteder. Åpningstidene har blitt utvidet, og kjøpesenterutviklingen har tatt av. Det er grunn til å tro at konsentrasjonen i varehandelen har økt ettersom antall dagligvarebutikker er drastisk redusert. Konkurransen blant dagligvareaktørene har endret seg. Tidligere var en opptatt av pris, mens nå er andre strategiske parametre av mer etableringshindrende karakter tatt i bruk. Eksempler er kampen om lokalene, eierinteresser i kjøpesentre, lojalitetskort, osv. (Jacobsen og Dulsrud 1994, Lavik og Brusdal 1996, Lavik og Strand 1997, Jacobsen, Dulsrud og Beckstrøm 1998.