Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på tittel
Viser treff 11-30 av 571
-
Barn og Internett-reklame
(Rapport 7-2000, Report, 2000)Formålet med rapporten er å gi et innblikk i hvilken kunnskap og forståelse 12-åringer har for ulike former for reklame på Internett. Internett er et relativt nytt medium, men allerede en naturlig del av hverdagen for mange ... -
Barn og internettkoblede leker og teknologier – IoT
(Oppdragsrapport nr. 8-2017, Report, 2017)Dette prosjektet undersøker norske barns tilgang til nett-tilkoblede leker og teknologier (IoT). Tall fra SIFO-surveyen gir et oversiktsbilde over hva norske husholdninger har av denne type teknologier. Sammen med en ... -
Barn og unge i den nye mediehverdagen - etnisitet, kultur og tradisjon
(Oppdragsrapport 1-2007, Report, 2007)RAM-støttet oppdragsrapport om foreldres holdninger og strategier i forhold til barnas mediebruk, spesielt ift digital medieteknologi. I tillegg til holdninger og vurderinger tar den for seg praktisk medieregulering i ... -
Barn og unges digitale kompetanse: Unges erfaringer og perspektiver som utgangspunkt for en utvidet digital kompetanseforståelse
(SIFO-rapport;9-2022, Report, 2022)Denne rapporten ser nærmere på barn og unges digitale (forbruker)kompetanse, og hvordan barns digitale oppvekst kan bli så trygg som mulig. Hovedproblemstillingen tar utgangspunkt i de unges erfaringer på ulike digitale ... -
Barn og unges forbruk: klær, mat og kropp
(Rapport;13-2020, Research report, 2020)Denne rapporten, som i hovedsak er basert på en spørreundersøkelse om barn, klær, mat og kropp blant foreldre med barn i alderen 1-16 år, beskriver barn og unges forbruk av klær og mat og hvordan de forholder seg til kropp, ... -
Barn som forbrukere av kommersielle nettsamfunn
(Oppdragsrapport 5-2010, Report, 2010)Barn blir forbrukere i kommersielle nettsamfunn hvor det tilrettelegges for at de kan kjøpe virtuelle varer og tjenester, og betale via for eksempel mobiltelefon. Utgangspunkt for dette prosjektet var uttrykk for bekymringer, ... -
Barndommens små voksne
(Fagrapport 4-2006, Research report, 2006)Debatter i media den siste tiden har vist en økt bekymring for markedsføringen i det offentlige rom, med spesielt bekymring for en seksualisering av barndommen. Rapporten tar for seg barnemoten og fremstillingen av barn i ... -
Barns bruk av mobiltelefon og nettbrett
(Fagrapport 2-2015, Report, 2015)Nummer: Fagrapport nr.2-2015 Pressemelding Tilknyttede prosjekter Barns spilling på smartmobil og nettbrett Nyheter -
Barns digitale forbrukervern. En kunnskapsgjennomgang om digital sårbarhet og negative konsekvenser ved kommersiell påvirkning
(SIFO-rapport;10-2023, Report, 2023)Kunnskapsgjennomgangen viser at den kommersielle påvirkningen i barn og unges digitale hverdag er blitt mer personlig, kompleks, skjult og allestedsnærværende, og utfordrer deres digitale forbrukervern på svært mange måter. ... -
Barns forbruk i videospill og hvordan det påvirker sosiale relasjoner. Delrapport 2 fra prosjektet «Pay to play»
(SIFO-rapport;13-2023, Report, 2023)Barn er aktive brukere av videospill, hvor de legger igjen både tid og penger. Formålet med rapporten er å gi oversikt over ulike digitale varer barn kjøper, deres refleksjoner rundt manipulerende spilldesign, og hvilken ... -
Barrierer for gode energiløsninger i husholdningene
(Oppdragsrapport 12-2006, Report, 2006)Nummer: 12-2006 -
Barrierer i funksjonshemmedes forbrukerhverdag
(Oppdragrapport 5-2016, Report, 2016)Denne rapporten omhandler hvilke barrierer funksjonshemmede møter som forbrukere, slik de er beskrevet av seks representanter fra fire organisasjoner: (1) Norges blindeforbund (NBF), (2) Norges handikapforbund (NHF), 3) ... -
Beredskap for IKT og -elektrisitetsbrudd i nordiske hushold
(Prosjektnotat nr. 10-2016, Report, 2016)Dette notatet gir en deskriptiv gjennomgang av hovedresultater fra en web-survey om beredskap for strøm og IKT brudd i et representativt utvalg Nordiske hushold gjennomført av NORSTAT høsten 2016, på oppdrag fra SIFO. ... -
Betalingsproblemer 1999-2000
(Oppdragsrapport 1-2001, Report, 2001)I kjølvannet av voksende gjeldsbyrder, renteoppgang, prisøkninger på bl.a. bensin og boliger, og forestående innstramminger over statsbudsjettet ble år 2000 et år hvor husholdningenes betalingsproblemer igjen ble satt på ... -
Betalingsproblemer i et sosialt perspektiv
(Oppdragsrapport 10-2006, Report, 2006)Nummer: 10-2006 -
Betalingsproblemer og livsfaser
(Fagrapport 2-2014, Report, 2014)Nummer: 2-2014 Tilknyttede prosjekter Financialisation of Social Welfare -
Betalingsproblemer som sosialt fenomen
(Prosjektnotat 6-2005, Notat, 2005)Prosjektnotatet går igjennom ulike måter å definere og måle gjelds- og betalingsproblemer på. Hovedfunn i forskningen vedrørende fenomenets årsaker og virkninger oppsummeres. Også gjeldsordninger og mestring av betalingsvansker ... -
Bivirkninger ved bruk av kosmetiske produkter
(Oppdragsrapport 1-2004, Report, 2004)Omtrent to av tre kvinner og hver annen mann rapporterer om ubehag, plage eller skade etter bruk av kosmetikk og toalettartikler. Det er svært få som per. i dag følger opp eventuelle problemer med å klage inn sine dårlige ... -
Blyfri bensin. Forbrukernes rolle i utfasingen av blyholdig bensin
(Arbeidsnotat 17-2000, Notat, 2000)Vi har her tatt for oss utviklingen frem mot lanseringen av blyfri bensin, og den påfølgende utfasingen av blyholdig bensin. Vårt fokus har vært på forbrukernes rolle i denne prosessen. Dette er den fjerde og siste delen ... -
Bolig i et forbrukerperspektiv
(Kunnskapsoppsummeringer forbrukerpolitikk 2018 4/4, Notat, 2018)Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet av forskere ved By- og regionforskningsinstituttet ...