Barn og Internett-reklame
Abstract
Formålet med rapporten er å gi et innblikk i hvilken kunnskap og forståelse 12-åringer har for ulike former for reklame på Internett. Internett er et relativt nytt medium, men allerede en naturlig del av hverdagen for mange barn. For barn er Internett et eldorado av muligheter, som for eksempel gjør det enkelt å kommunisere og bli kjent med barn i andre deler av verden. På Internett tilbys også store mengder underholdning og informasjon som barn kan ha både glede og nytte av.
Etter at det ble åpnet for kommersiell trafikk på Internett i 1987 (Engen 1998, Borch 2000) har mediet fått status som markedsføringskanal, og stadig nye former for kommersiell påvirkning dukker opp. Teknologien åpner for markedsføring som i større grad enn tidligere appellerer til forbrukeren ved å ta i bruk nye presentasjonsformer. Viktige elementer i utformingen av reklame på Internett er for eksempel det visuelle uttrykk, underholdning og informasjon. Slike elementer antas gjerne å gjøre det vanskeligere, særlig for barn, å gjenkjenne det kommersielle budskapet og den kommersielle avsenderen. Internett er foreløpig ikke regulert med særskilte lover og regler slik for eksempel fjernsynets funksjon som markedsføringskanal er regulert.