Barn og unges digitale kompetanse: Unges erfaringer og perspektiver som utgangspunkt for en utvidet digital kompetanseforståelse
Abstract
Denne rapporten ser nærmere på barn og unges digitale (forbruker)kompetanse, og hvordan barns digitale oppvekst kan bli så trygg som mulig. Hovedproblemstillingen tar utgangspunkt i de unges erfaringer på ulike digitale arenaer, og hvordan de selv oppfatter sin egen digitale kompetanse og behovet for å utvikle denne. Studien adresserer også faktorer som kan bidra til å støtte unge, som voksnes digitale kompetanse, nettressurser og regulering. Studien ble gjennomført med en kombinasjon av fokusgrupper og workshops i oktober 2022, og besto av en gruppe med yngre (12-14 år) og en gruppe med eldre deltakere (15-17 år) fra Oslo og omegn. Studien tok for seg et bredt utvalg av digitale arenaer og roller de unge forholder seg til i hverdagen. This report takes a closer look at children and young people's digital (consumer) competence, and how children's digital upbringing can be as safe as possible. The problem addressed is young people's experiences with various digital arenas, and how they perceive their own digital competence. The study also addresses factors to support young people, such as adults' digital competence, online resources and regulation. The study was conducted in October 2022, with a combination of focus groups and workshops, and consisted of a group of younger (12-14 years) and a group of older participants (15-17 years) from the Oslo area. A wide selection of digital arenas and roles that young people relate to in everyday life was addressed.