Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på tittel
Viser treff 466-485 av 575
-
SIFOs Referansebudsjett for forbruksutgifter – andre halvår 2022
(Rapport;7-2022, Report, 2022)Denne prosjektrapporten presenterer en oppdatert versjon av referansebudsjettet for 2022 hvor kostnadene er justert i henhold til prisutviklingen i markedene. Nye priser er hentet inn for forbruksområdene «Barnehagekostnader», ... -
Sjetteklassingers digitale hverdag
(Fagrapport 1-2012, Report, 2012)Denne rapporten om barns digitale mediehverdag og de kjønnsmessige aspektene slike praksiser har er en bearbeiding av en forfatterens mastergrad ved Sosialantropologisk Institutt, Universitetet i Oslo, innlevert våren 2011. ... -
Sjøforsvaret i ny drakt
(Oppdragsrapport 3-2012 Tilknyttede prosjekter Uni-2012, Report, 2012)Nummer: 3-2012 Tilknyttede prosjekter Uni-Form -
Skinny as a bird: Design fiction as a vehicle for reflecting on food futures
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Skjønnhet og helse
(Report, 2011)Nummer: 1-2011 Innhold image(arrow) Innledning: Utseendets sosiale betydning Av Ingun Grimstad Klepp, Gun Roos og Mari Rysst image(arrow) ”Å se bra ut”: kroppsidealer og kroppspraksiser i Norge Av Mari Rysst ... -
Skolestart, en empirisk studie av de forbruksmessige sider ved å begynne på skolen
(Prosjektnotat 8-2004, Notat, 2004)Rapporten er utgitt i revidert utgave: Å begynne på skolen. Prosjektnotat nr.5-2005, Oslo, SIFO Tilknyttede prosjekter Barn og unge -
Skummelt gøy!
(Oppdragsrapport 1-2005, Report, 2005)Nummer: 1-2005 Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk -
Smart technologies in connected homes – A 2019 Norwegian consumer survey
(SIFO Project Note;2019:06, Working paper, 2019)This report presents the results of a national representative survey, conducted in Norway, which focuses on consumers’ access to smart/connected products/systems at home. The survey also explores consumers’ experiences ... -
Smarttelefon og bruk av mobilbaserte tjenester blant norske forbrukere
(Prosjektnotat 17-2012, Notat, 2012)Smarttelefonen har for alvor gjort sitt inntog i norske forbrukeres hverdag. I denne rapporten har vi primært tatt for oss tjenester/applikasjoner som lastes ned til smartmobilen og norske forbrukeres erfaringer med disse. ... -
Spis deg sunn, slank, sterk, skjønn, smart og sexy - finnes en diett for alt?
(SIFO-report;4-2012, Research report, 2012-09)Sammendrag Denne studien er en leveranse på prosjektet HealthMeal. Possibilities and barriers for increased consumption of fish and vegetables in meals at home and outside home. En viktig målsetting i prosjektet er å ... -
Spise eller kaste?
(Oppdragsrapport nr. 10-2018, Report, 2018)Denne rapporten presenterer en studie av betydningen av hvordan forbrukerne gjør vurderinger av matens holdbarhet og spiselighet, samt betydningen av datomerking og tilleggsmerking for matsvinnet i norske husholdninger. ... -
Standardbudsjettet
(Prosjektnotat 7-2005, Notat, 2005)Dette prosjektnotatet søker å gi en systematisk oversikt over anvendelsen av Standardbudsjettet i eksterne miljøer. Vi har vært opptatt av hvem som bruker budsjettet, til hvilke formål og hvordan det faktisk anvendes. ... -
Strenght2Food oppsummert
(Others, 2022)Faktaark 1 fra Strenght2Food FORSTERK ved SIFO 2022. Strenght2Food-prosjektet har hatt som mål å bidra med ny kunnskap om hvordan direkte, kortreist og lokal matdistribusjon bidrar til økt bærekraft. Prosjektet var ... -
Strukturelle endringer i varehandelen og endringer i forbrukeratferd og holdninger
(Arbeidsnotat 15-1999, Notat, 1999)De siste 20 årene har det skjedd store endringer i norsk varehandel. Nesten alle butikker er i dag organisert i kjeder, og nye konsepter, som miniprisbutikkene, har sett dagens lys og blitt populære handlesteder. Åpningstidene ... -
Strømpebukser under lupen
(Oppdragsrapport 1-2002, Report, 2002)Nummer: 1-2002 Tilknyttede prosjekter Testing av tekstiler på oppdrag -
Styrke samarbeid for et mer bærekraftig matsystem
(Others, 2022)Faktaark 4 fra Strenght2Food FORSTERK ved SIFO 2022. I dette faktaarket oppsummerer vi noen tiltak rettet mot produsenter og myndigheter for å stimulere til mer direkte og lokal omsetning av mat. Strenght2Food-prosjektet ... -
Styrket bærekraft gjennom kortreist, lokal mat
(Others, 2022)Faktaark 3 fra Strenght2Food FORSTERK ved SIFO 2022. Hvor bærekraftig er kortreist, lokal mat? Dette faktaarket sammenfatter en rekke analyser fra Strength2Food-prosjektet knyttet til økonomisk, sosial og miljømessig ... -
Sustainable corona life – Changes in consumption among Norwegian during the COVID-19 lockdown in 2020
(Notat;4-2021, Report, 2021)The results in this note are mainly based on data from a nationally representative survey conducted in December 2020 - February 2021. SIFO regularly conducts consumption surveys (SIFO surveys) which provide large amounts ... -
Symbolmerking av sunn mat
(Oppdragsrapport 12-2007, Report, 2007)I denne rapporten presenteres resultat fra en kvantitativ telefonsurvey (N=1000) blant norske forbrukere (18-80 år) i februar-mars 2007 om merking av matvarer, med fokus på forbrukernes meninger om og bruk av symbolmerking ...