Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på tittel
Viser treff 254-273 av 571
-
Kjennskap og holdninger til mobilitet i mobilmarkedet
(Report, 2009)En stor andel av dagens mobilabonnenter er tilknyttet en abonnementstype som gjør det vanskelig for abonnenten å skifte abonnement. Samtidig har abonnentene liten kunnskap om mobilmarkedet, hvilke tjenester som tilbys til ... -
Kjøkkenpraksis og mathygiene
(Fagrapport 3-2011, Report, 2011)Nummer: Fagrapport nr.3-2011 Tilknyttede prosjekter Kjøkkenhygiene -
Kjønn og kommersielle uttrykk
(Prosjektnotat 3-2008, Notat, 2008)Dette notatet er skrevet på oppdrag av BLD forbrukeravdelingen som ønsket et innspill til Stortingsmelding om menn og likestilling. Notatet ser nærmere på eventuelle forskjeller i gutters og jenters forbruk og forbrukets ... -
Kjøp av håndverkertjenester
(Report, 2008)På den ene siden er håndverkerbransjene lite transparente, slik at det er vanskelig for forbrukerne å finne fram til og sammenligne priser. På den andre siden er det under en tredjedel av forbrukerne som ber om skriftlig ... -
Kjøpepress...hva er det for noe?
(Arbeidsrapport 4-1998, Report, 1998)Denne rapporten tar for seg ungdoms opplevelser og tanker rundt kjøpepress. Rapporten problematiserer hva kjøpepress kan bestå i og hvordan det kan undersøkes blant ungdom. Utover dette har hensikten vært å vinne innsikt ... -
Kjøtt og reklame
(Oppdragsrapport nr. 4-2014, Report, 2014)Forbruket av kjøtt har økt betydelig de siste 25 årene. Sett fra et miljø- og helseperspektiv er dette en uheldig utvikling. Denne rapporten fokuserer på markedsføring og reklame for kjøtt som en av flere faktorer som ... -
Kjøtt, holdninger og endring - en oppfølgingsstudie
(Oppdragsrapport 10-2001, Report, 2001)Rapporten retter søkelyset mot utviklingen i kjøttforbruk og i ulike holdninger til kjøtt i Norge i perioden 1997 til 2000, og for noen utvalgte tema fra 2000 til 2001. Hovedformålet er å undersøke endringer fram til 2000. ... -
Kjøtt, holdninger og endring 1997 til 2004
(Oppdragsrapport 5-2005, Report, 2005)Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, 2000, 2001 og 2004. Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, ... -
Kjøttfrie spisevaner – hva tenker forbrukerne?
(Oppdragsrapport nr. 14-2018, Report, 2018)I denne rapporten ser vi nærmere på betydningen av kjøtt, fisk, melk og meieriprodukter i kostholdet. I hvilken grad synes norske forbrukere at kjøtt er nødvendig for å få en velsmakende, sunn, næringsrik og komplett middag? ... -
Klesforbruk i Norge
(Fagrapport 2-2016, Report, 2016)Denne rapporten gir en samlet gjennomgang av sentrale temaer omkring klesforbruket i Norge. Denne rapporten gir en samlet gjennomgang av sentrale temaer omkring klesforbruket i Norge. Rapporten er skrevet for å danne ... -
Klær for handikappede
(Prosjektnotat 4-2013, Notat, 2013)På oppdrag av Fjellrypa har SIFO sammenstilt dette prosjektnotatet, som er en gjennomgang av et utvalg relevant litteratur på temaet «klær for handikappede», samt relevante kommersielle aktører på markedet. Hensikten med ... -
Klær og miljø: Innkjøp, gjenbruk og vask
(Rapport;2-2020, Research report, 2020)Rapporten diskuterer klesanskaffelser og vedlikehold i dagens Norge basert på en spørreundersøkelse om bærekraftig forbruk. Respondentene rapporterte at de hadde anskaffet i gjennomsnitt 23,5 plagg i løpet av det siste ... -
Det kommer jo an på hva folk vil ha…liksom
(Oppdragsrapport 11-2001, Report, 2001)Nummer: 11-2001 -
Kommersialisering og oppvekst
(Report, 2015)Nummer: Prosjektnotat nr. 10-2015 Tilknyttede prosjekter Kommersialisering av barn og unge -
Kommersiell oppvekst - noen tanker omkring kommersialiseringen og dens konsekvenser
(Prosjektnotat 7-2004, Notat, 2004)Nummer: 7-2004 Notatet tar opp ulike sider ved barn og unges oppvekst, både ulike sider av kommersialiseringen, slik som at barn og unge har blitt målgruppe, kjøpepress, men også hvordan foreldre forholder seg til ... -
Den kommersielle ungdomstiden
(Fagrapport 6-2004, Report, 2004)Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres forbruk på en rekke områder. Hva de bruker penger på, og hva dette varierer med. Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres ... -
Kommersielt trykk og markedsføring mot barn og unge
(Arbeidsrapport 5-1999, Report, 1999)Dette notatet gir et innblikk i hva norske barn utsettes for av markedsføring på skolen, i fritiden og gjennom ulike medier og hvordan de reagerer på dette. Det gir også et innblikk i hva det vil si å være ung i dag, i ... -
Kompetansesenteret for gjeldsrådgivning i Nord-Trøndelag. Sluttrapport fra en følge-evaluering
(Rapport;8-2020, Research report, 2020)Nord-Trøndelag-prosjektet har vært et unikt prosjekt i norsk sammenheng. Dette er det eneste eksemplet på en regional sentralisering av kreditorforhandlingene, hvor 23 kommuner i Nord-Trøndelag samarbeider gjennom sju ... -
Kompetente forbrukere?
(Fagrapport 3-2005, Research report, 2005)Det er en meget klar sammenheng mellom forbrukerkompetanse og refleksiv forbrukerpraksis. Datamaterialet gir ikke grunnlag for å hevde at forbrukerne i Norge er spesielt godt og bredt orientert i markedene. Heller ikke kan ... -
Kravspesifikasjon for innkjøp av klær til enslige mindreårige asylsøkere
(Oppdragsrapport 8-2010, Report, 2010)Nummer: 8-2010 Tilknyttede prosjekter none