• Forbruk av spa tjenester 

      Roos, Gun (Prosjektnotat 5-2009, Notat, 2009)
      Som et case i SIFO-prosjektet ”Beauty comes from within. Looking good as a challenge in health promotion” er data på forbruk av spa tjenester fra den landsdekkende SIFO-surveyen 2008 analysert. En av fire respondenter ...
    • Forbruk og bærekraftsindikatorer – første fase 

      Throne-Holst, Harald; Stø, Eivind; Heidenstrøm, Nina (Prosjektnotat 23-2013, Notat, 2013)
      Notatet er en gjennomgang av mulige indikatorer for å studere endringer i bærekraftig forbruk i Norge Tilknyttede prosjekter Forbruk og bærekraftsindikatorer
    • Forbruk og det grønne skiftet 

      Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Tangeland, Torvald; Throne-Holst, Harald; Vittersø, Gunnar; Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina; Torjussen, Hanne (Notat;, Research report, 2018)
      Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og Likestillingsdepartementets som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforsknings ...
    • Forbruk og det grønne skiftet 

      Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Tangeland, Torvald; Holst, Harald Throne; Vittersø, Gunnar; Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina; Torjusen, Hanne (Kunnskapsoppsummeringer forbrukerpolitikk 2018 1/4, Notat, 2018)
      Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforskningsinstituttet ...
    • Forbruk og miljø i bydelen Grefsen - Kjelsås i Oslo 

      Ukjent forfatter (Prosjektnotat 11-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 11-2004
    • Forbruk på internett, mars 1999 

      Borch, Anita (Arbeidsnotat 2-1999, Notat, 1999)
      Internett ble åpnet for kommersiell trafikk i 1990. I dag er store deler av ekspansjonen på nettet drevet fram av kommersielle interesser. Stadig flere "gratis" tjenester finansieres av reklame. Stadig flere velger å ...
    • Forbrukerbarrierer blant personer med nedsatt funksjonsevne 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid; Borch, Anita (Oppdragsrapport 6-2016, Report, 2016)
      Basert på intervjuer og deltagende observasjon undersøker vi i denne studien hvilke barrierer fire personer med ulike former for funksjonsnedsettelse møter i hverdagen som forbruker på tre arenaer: i hjemmet ved bruk av ...
    • Forbrukere i bredbånds- og TV-markedet 

      Slettemeås, Dag (Report, 2008)
      I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til bredbåndsabonnement og TV-tilkopling, samt DAB-tilgang i norske husstander. Det er forbrukernes egne erfaringer og opplevde problemer med ...
    • Forbrukere og smarttelefon 

      Storm-Mathisen, Ardis (Oppdragsrapport nr. 15-2016, Report, 2016)
      Denne rapporten ser nærmere på hvordan smarttelefonen har påvirket forbrukere og forbrukerrollen og diskuterer hvilke muligheter og utfordringer smarttelefonteknologien kan gi forbrukere – og spesielt unge forbrukere- i ...
    • Forbrukere og utviklingen av bredbånd i Norge - fra borger til kunde? 

      Helle-Valle, Jo; Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 6-2003, Report, 2003)
      Rapporten ”Forbruker og utviklingen av bredbånd i Norge – fra borger til kunde?” anlegger et forbrukerorientert pers-pektiv på bredbåndsutviklingen. Dette står i kontrast til debatten på feltet som har vært dominert av ...
    • Forbrukeres digitale mestring 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 10-2009, Notat, 2009)
      I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til PC-bruk, internettaktiviteter og internettjenester, og til problemløsing knyttet til TV og dekodere. Det er forbrukernes egne vurderinger ...
    • Forbrukeres erfaringer med elektroniske billetter og billett-app’er til offentlig transport 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 6-2014, Notat, 2014)
      De siste årene har det blitt utviklet og tatt i bruk en rekke e-billettløsninger til offentlig transport ulike steder i landet. Utviklingen har så langt til dels forbedret opplevelsene for forbrukerne, og til dels forverret ...
    • Forbrukeres holdning til pensjonssparing 

      Alfnes, Frode; Schjøll, Alexander (Oppdragsrapport 7-2013, Report, 2013)
      Vi har gjennomført en webundersøkelse om pensjonssparing på et representativt utvalg nordmenn i alderen 40-65 år. Vi finner at mange opplever pensjonssparing som et vanskelig tema som de ikke har satt seg godt inn i. Mange ...
    • Forbrukerforhold 12. til 16. mars 2020. Figurnotat 

      Berg, Lisbet (SIFO Notat;2020:03, Working paper, 2020)
      Studien viser høy tillit (85%) til myndighetenes råd i forbindelse med koronaviruset. Flere variable tyder på at de fleste vil følge myndighetenes råd. Få (17%) sier de har hamstret, men halvparten (50%) har sørget for å ...
    • Forbrukerhensyn, helsemessig trygg mat og nytt Mattilsyn 

      Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 11-2003, Report, 2003)
      Hva er forbrukerretting, og hvordan skal den norske matforvaltningen forbrukerrettes og oppnå legitimitet og tillit i befolkningen? I denne rapporten nærmer vi oss disse spørsmålene ved å se nærmere på sentrale dokumenter ...
    • Forbrukerinteresser i hvite/brunevaremarkedet 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Fagrapport 1-2010, Report, 2010)
      Denne rapporten undersøker hvordan forbrukerinteressene fungerer i hvite/brunevaremarkedet, og hvor gjennomsiktig markedet er. Hvor oversiktlig er markedet for forbrukerne? Hvor lett er det eksempel for forbrukerne å ...
    • Forbrukerkompetanse 2005-2009 - Hvor godt holder forbrukerne seg orientert på ulike markeder? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 7-2009, Notat, 2009)
      I dagens komplekse vare- og tjenestemarkeder er det umulig for den enkelte forbruker å gjøre informerte og reflekterte valg foran ethvert kjøp han eller hun foretar. I dette notatet blir det dokumentert at forbrukerne har ...
    • Forbrukerkompetanse 2006 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 7-2006, Notat, 2006)
      Resultatene fra 2006 støtter hovedfunnet fra 2005: Forbrukerne holder seg oppdatert på ulike områder. Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å holde seg oppdatert på ethvert marked man er kunde på. Vi finner fem ulike ...
    • Forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole 

      Borch, Anita; Sørebø, Øystein (Oppdragsrapport 5-2011, Report, 2011)
      Denne studien omhandler forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever som går studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, trinn 1. Studien indikerer at elevenes kunnskap om digitale medier har økt de sist ...
    • Forbrukermarkedene 2012 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 3-2013, Notat, 2013)
      The Consumer Markets Scoreboard -Making markets work for consumers. Figurrapport med sammenligninger mellom EU27 og norske markeder i 2012, og med tilbakeblikk på resultatene fra 2010 og den norske ForbrukerTilfredshetIndeksen ...