Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på tittel
Viser treff 115-134 av 567
-
Forbruk av spa tjenester
(Prosjektnotat 5-2009, Notat, 2009)Som et case i SIFO-prosjektet ”Beauty comes from within. Looking good as a challenge in health promotion” er data på forbruk av spa tjenester fra den landsdekkende SIFO-surveyen 2008 analysert. En av fire respondenter ... -
Forbruk og bærekraftsindikatorer – første fase
(Prosjektnotat 23-2013, Notat, 2013)Notatet er en gjennomgang av mulige indikatorer for å studere endringer i bærekraftig forbruk i Norge Tilknyttede prosjekter Forbruk og bærekraftsindikatorer -
Forbruk og det grønne skiftet
(Notat;, Research report, 2018)Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og Likestillingsdepartementets som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforsknings ... -
Forbruk og det grønne skiftet
(Kunnskapsoppsummeringer forbrukerpolitikk 2018 1/4, Notat, 2018)Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforskningsinstituttet ... -
Forbruk og miljø i bydelen Grefsen - Kjelsås i Oslo
(Prosjektnotat 11-2004, Notat, 2004)Nummer: 11-2004 -
Forbruk på internett, mars 1999
(Arbeidsnotat 2-1999, Notat, 1999)Internett ble åpnet for kommersiell trafikk i 1990. I dag er store deler av ekspansjonen på nettet drevet fram av kommersielle interesser. Stadig flere "gratis" tjenester finansieres av reklame. Stadig flere velger å ... -
Forbrukerbarrierer blant personer med nedsatt funksjonsevne
(Oppdragsrapport 6-2016, Report, 2016)Basert på intervjuer og deltagende observasjon undersøker vi i denne studien hvilke barrierer fire personer med ulike former for funksjonsnedsettelse møter i hverdagen som forbruker på tre arenaer: i hjemmet ved bruk av ... -
Forbrukere i bredbånds- og TV-markedet
(Report, 2008)I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til bredbåndsabonnement og TV-tilkopling, samt DAB-tilgang i norske husstander. Det er forbrukernes egne erfaringer og opplevde problemer med ... -
Forbrukere og smarttelefon
(Oppdragsrapport nr. 15-2016, Report, 2016)Denne rapporten ser nærmere på hvordan smarttelefonen har påvirket forbrukere og forbrukerrollen og diskuterer hvilke muligheter og utfordringer smarttelefonteknologien kan gi forbrukere – og spesielt unge forbrukere- i ... -
Forbrukere og utviklingen av bredbånd i Norge - fra borger til kunde?
(Oppdragsrapport 6-2003, Report, 2003)Rapporten ”Forbruker og utviklingen av bredbånd i Norge – fra borger til kunde?” anlegger et forbrukerorientert pers-pektiv på bredbåndsutviklingen. Dette står i kontrast til debatten på feltet som har vært dominert av ... -
Forbrukeres digitale mestring
(Prosjektnotat 10-2009, Notat, 2009)I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til PC-bruk, internettaktiviteter og internettjenester, og til problemløsing knyttet til TV og dekodere. Det er forbrukernes egne vurderinger ... -
Forbrukeres erfaringer med elektroniske billetter og billett-app’er til offentlig transport
(Prosjektnotat 6-2014, Notat, 2014)De siste årene har det blitt utviklet og tatt i bruk en rekke e-billettløsninger til offentlig transport ulike steder i landet. Utviklingen har så langt til dels forbedret opplevelsene for forbrukerne, og til dels forverret ... -
Forbrukeres holdning til pensjonssparing
(Oppdragsrapport 7-2013, Report, 2013)Vi har gjennomført en webundersøkelse om pensjonssparing på et representativt utvalg nordmenn i alderen 40-65 år. Vi finner at mange opplever pensjonssparing som et vanskelig tema som de ikke har satt seg godt inn i. Mange ... -
Forbrukerforhold 12. til 16. mars 2020. Figurnotat
(SIFO Notat;2020:03, Working paper, 2020)Studien viser høy tillit (85%) til myndighetenes råd i forbindelse med koronaviruset. Flere variable tyder på at de fleste vil følge myndighetenes råd. Få (17%) sier de har hamstret, men halvparten (50%) har sørget for å ... -
Forbrukerhensyn, helsemessig trygg mat og nytt Mattilsyn
(Oppdragsrapport 11-2003, Report, 2003)Hva er forbrukerretting, og hvordan skal den norske matforvaltningen forbrukerrettes og oppnå legitimitet og tillit i befolkningen? I denne rapporten nærmer vi oss disse spørsmålene ved å se nærmere på sentrale dokumenter ... -
Forbrukerinteresser i hvite/brunevaremarkedet
(Fagrapport 1-2010, Report, 2010)Denne rapporten undersøker hvordan forbrukerinteressene fungerer i hvite/brunevaremarkedet, og hvor gjennomsiktig markedet er. Hvor oversiktlig er markedet for forbrukerne? Hvor lett er det eksempel for forbrukerne å ... -
Forbrukerkompetanse 2005-2009 - Hvor godt holder forbrukerne seg orientert på ulike markeder?
(Prosjektnotat 7-2009, Notat, 2009)I dagens komplekse vare- og tjenestemarkeder er det umulig for den enkelte forbruker å gjøre informerte og reflekterte valg foran ethvert kjøp han eller hun foretar. I dette notatet blir det dokumentert at forbrukerne har ... -
Forbrukerkompetanse 2006
(Prosjektnotat 7-2006, Notat, 2006)Resultatene fra 2006 støtter hovedfunnet fra 2005: Forbrukerne holder seg oppdatert på ulike områder. Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å holde seg oppdatert på ethvert marked man er kunde på. Vi finner fem ulike ... -
Forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole
(Oppdragsrapport 5-2011, Report, 2011)Denne studien omhandler forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever som går studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, trinn 1. Studien indikerer at elevenes kunnskap om digitale medier har økt de sist ... -
Forbrukermarkedene 2012
(Prosjektnotat 3-2013, Notat, 2013)The Consumer Markets Scoreboard -Making markets work for consumers. Figurrapport med sammenligninger mellom EU27 og norske markeder i 2012, og med tilbakeblikk på resultatene fra 2010 og den norske ForbrukerTilfredshetIndeksen ...