Forbrukerkompetanse 2006
Notat
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/6024Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SIFO Notat [176]
Sammendrag
Resultatene fra 2006 støtter hovedfunnet fra 2005: Forbrukerne holder seg oppdatert på ulike områder. Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å holde seg oppdatert på ethvert marked man er kunde på. Vi finner fem ulike kompetanseprofiler som vi har kalt: finansiell, digital, miljøetisk, dagligvare, og fritid. Mens kvinner oftere har miljøetisk og dagligvareforbrukerkompetanse, har menn oftere digital og finansiell forbrukerkompetanse. De med høy personlig inntekt har oftere digital og finansiell forbrukerkompetanse, mens hushold med dårlig råd oftere rapporterer om høy dagligvare og miljøetisk forbrukerkompetanse. Forbrukerkompetanse varierer også etter politisk verdistandpunkt: De høyreorienterte er mer prisorienterte, og har oftere enn andre dagligvare- og finansiell forbrukerkompetanse. De venstreorienterte har oftere enn andre miljøetisk forbrukerkompetanse. Tilknyttede prosjekter SIFO-survey