Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning by Title
Now showing items 195-214 of 545
-
Hats off to critical thinking: An excursion into Jon Klassenʼs hat trilogy
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, we explore power and perspectives as lenses for critical thinking embedded in Jon Klassen’s fictional picturebook trilogy I want my hat back (2011), This is not my hat (2012), and We found a hat (2016). ... -
“He is not crying for real”: severe, multiple disabilities and embodied constraint in two special-needs education units
(Society, Health & Vulnerability;Volume 8, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2017)Students with severe and multiple disabilities are, according to official Norwegian policies, to be included in ordinary school settings. Yet usually their schooldays are organized differently from those of their ... -
Herrenes historie, igjen?
(Historikeren;, Journal article; Peer reviewed, 2018-03-19)Når noen av dagens voksne, kvinnelige historikere møtes, hender det at vi mimrer om vår egen tid som hovedfagsstudenter. Vi tenker tilbake på et historiefag som var sterkt mannsdominert. Det fantes få fast ansatte kvinnelige ... -
Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget
(Tidsskrift for ungdomsforskning;14(2), Journal article; Peer reviewed, 2014-12)Denne artikkelen stiller spørsmål ved hvilke erfaringer elever som identifiserer seg som lesbiske og homofile har fra deltagelse i kroppsøvingsfaget. Datagrunnlaget er intervju med fem informanter i alderen 19–25 år, som ... -
Historieundervisning om 1. verdenskrig i et flerkulturelt klasserom
(Bachelor thesis, 2018-04)Denne oppgaven tar opp temaet historieundervisning om 1. verdenskrig i et flerkulturelt klasserom. Temaet er interessant for meg på grunn av min egen kurdiske bakgrunn. I tillegg finnes det mindre forskning på temaet i det ... -
"Hit eit steg og dit eit steg" - sakte, men sikkert fremover?
(OsloMet Skriftserie 2022 - DELRAPPORT 1;Nr. 7., Research report, 2022)Rapporten er første delrapport fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige grunnskole ... -
Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien: Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Hjemmeskole har blitt et velkjent begrep etter at skoler i hele landet ble tvunget å stenge på grunn av covid-19-pandemien som startet våren 2020. Formålet med denne studien er å belyse og utforske hvordan hjemmeskolen på ... -
How can a Focus on Teacher Well- being in Pre-service Training Promote the Resilience of Primary School Student Teachers?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Norwegian teachers are facing increasing challenges with multi-lingualism and multi-culturalism in schools. In addition, Norway faces the challenge of addressing the need to retain novice teachers. In teacher education ... -
How Movement Habits Become Relevant in Novel Learning Situations
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Purpose: To (a) present a theoretical framework that describes how learners’ movement habits become relevant in the development of movement capability and (b) present data that illustrate how this process occurs in practice. ... -
How pupils’ playfulness creates possibilities for pleasure and learning in physical education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background: Physical education has been described as too instrumental and uncritical, where a focus on utility has limited the value of pleasure in movement. Decades of previous research has addressed the need for changes ... -
How school leaders can gain role clarity and grow their leadership identity
(Research in Educational Administration and Leadership;Volume: 5, Issue: 2/June 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-10-02)Over the past decades, principals have experienced an increased pressure emanating from the responsibility for managing change and building organisations, whilst striving to improve students’ learning outcomes (Abrahamsen, ... -
Hva er det med monsteret? Fryd, frykt og andregjøring i Når alle sover (2011)
(Barnboken;Volume 41 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)This article explores how othering is at play in Nicolai Houm and Rune Markhus’ picturebook Når alle sover (2011), which features a monster. By use of picturebook analysis and theory on othering, “the other”, monsters and ... -
Hva får elever til å lese på fritiden? Om lesemotivasjon, sjangervalg og mediebruk på 6. trinn
(Texter om svenska med didaktisk inriktning;, Chapter, 2023) -
Hvilke fag får GLU-studentene kompetanse i? En analyse av grunnskolelærerstudentenes studiepoengproduksjon 2013/14
(Report, 2015)For tida legges det stor vekt på at lærere bør ha studiepoeng i fagene de underviser, og også at de må ha større faglig fordypning i enkelte utvalgte fag. Imidlertid viser statistikken at svært mange lærere mangler kompetanse, ... -
Hvilke fag får GLU-studentene kompetanse i? En analyse av grunnskolelærerstudentenes studiepoengproduksjon 2012/13
(Journal article, 2014-01)Det er en sterk trend i tiden at det stilles høyere krav til læreres formelle faglige kompetanse. Det er innført krav om 60 studiepoeng i matematikk, norsk og engelsk for å bli tilsatt for å undervise disse fagene på ... -
Hvilke fag får GLU-studentene kompetanse i? En analyse av grunnskolelærerstudentenes studiepoengproduksjon 2014/15
(Report, 2016-01)For tida legges det stor vekt på at lærere bør ha studiepoeng i fagene de underviser, og også at de må ha større faglig fordypning i enkelte utvalgte fag. Dette innebærer en stor endring – ferdigutdannede lærere vil kun ... -
"Hvis du redder et menneske, så har du reddet hele verden" : den gode moralen og den dialogiske samtalen i et norsk klasserom på ungdomstrinnet
(Acta Didactica Norge;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Artikkelen tar utgangspunkt i observasjoner fra et klasserom på ungdomstrinnet der elevene arbeider tverrfaglig i norsk, KRL og samfunnsfag. Temaet er blant annet jødenes situasjon før og under krigen. Læreren er faglig ... -
Hvordan fremme kritisk tenkning i grunnskolen? Forskningsbaserte forslag
(Norsk pedagogisk tidsskrift;2-2020 || Årgang 104, Journal article; Peer reviewed, 2020-05-26)Til tross for fokus på kritisk tenkning som en nødvendig ferdighet, er det få som har kommet med tiltak for hvordan lærere kan støtte utvikling av denne typen tenkning blant elever i den norske skolen. Vi tar et grep om ... -
Hvordan introduseres og videreutvikles kunnskap om vannets kretsløp i norske lærebøker for grunnskolen?
(Nordic Studies in Science Education;8 (2), Academic article, 2012)The water cycle is introduced at grade 3 in science textbooks. The topic is continued at grades 6/7, and further developed at grades 8/9 both in science and geography textbooks. The water cycle is one of the “big ideas in ...