LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Recent Submissions
-
Kritisk danning som eksistensiell danning
(Chapter, 2024)The chapter highlights a nearly forgotten dimension of critical Bildung – known as existential Bildung – by revisiting different older and newer theoretical concepts. These are Bollnow’s pedagogy of ‘the encounter,’ Biesta’s ... -
Kritisk danning i lærerutdanningen
(Book, 2024)Denne tekstsamlingen undersøker hva det innebærer å danne lærere på 2020-tallet. Den er tenkt som et bidrag til en revitalisering, reformulering og operasjonalisering av danningstenkningen i lærerutdanningen. Hvordan ... -
Dialogues in education: Exploring cases from music and mathematics education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The aim of this study is to explore how aspects of dialogic teaching are concretized in classrooms to fill the gap between educational rhetoric and classroom practices. A central competency needed in our time is the ability ... -
Håp, musikk og eksistens
(Chapter, 2023)Håpet er lysegrønt, sies det. Lysegrønt signaliserer positive forventninger, vekst og nytt liv. Jeg vil i tråd med filosofen Lars Svendsen (2023) hevde at håpet er mangefasettert, og at det også opptrer i mørkere nyanser. ... -
BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter
(Chapter, 2024)I dette kapittelet drøfter vi hvordan programmering og algoritmisk tenkning inngår i skolens naturfag og hva elever kan lære ved å programmere i naturfaget. Deretter presenterer vi et rammeverk – TPACK – som beskriver ... -
Å tenke som en rektor: En studie av skoleledelse og profesjonsetikk
(Research report, 2025)I denne rapporten presenteres funn fra et forskningsprosjekt om profesjonsetikk og skoleledelse på oppdrag fra Utdanningsforbundet. Det er OsloMet - storbyuniversitetet ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale ... -
Programmering i naturfaglærerutdanningen: Lærerstudenters syn på egne kunnskaper og kompetansebehov
(Chapter, 2024)Hvordan ser lærerstudenter på egen kunnskap om å bruke programmering i naturfagundervisningen, og hvordan opplever de at lærerutdanningen forbereder dem på dette? Dette kapittelet bygger på spørreskjemasvar fra 147 studenter ... -
Utforskende arbeidsmåter i naturfaglærerutdanningen
(Chapter, 2024)I dette kapittelet diskuterer vi hvordan naturfaglærerutdanningenkan utvikle lærerstudentenes kompetanse i å praktiskere utforskende arbeidsmå-ter (UA) i sin framtidige yrkespraksis. Med bakgrunn i vår forståelse av UA og ... -
Muligheter for kritisk literacy i klasserommet – en undersøkelse av norsklærerstudenters didaktiske refleksjoner.
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I forbindelse med innføringen av nye læreplaner (LK20) for grunnskolen høsten 2020, ble oppmerksomheten på kritisk lesing og kritisk tenkning forsterket. I norskfaget understrekes i tillegg betydningen av kritisk refleksjon ... -
Variations in sources of job satisfaction and teacher efficacy between novice and experienced teachers
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Low levels of job satisfaction and teacher efficacy can cause teachers to leave the profession. Few studies, however, have addressed possible differences in sources of job satisfaction and teacher efficacy for teachers in ... -
Acts of bridging in communication with newly arrived Ukrainian children in the Norwegian ECEC context
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In this paper, we explore emergent communicative practices in a situation where a group of newly arrived children start attending early childhood education and care (ECEC) in a new country. The data are collected in a ... -
Teacher leadership: leading professional learning among peers
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Research has shown the importance of teacher leaders in improving professional learning and schools. This case study investigates the development of a new teacher leader position at a Norwegian upper-secondary school with ... -
Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen Delrapport 2
(Research report, 2023) -
Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1
(Research report, 2021) -
Multicultural and multilingual educator professionalism
(Peer reviewed; Journal article, 2025)This article investigates how multicultural and multilingual educator professionalism unfolds as a dynamic phenomenon among educators in Danish and Swedish preschools and primary schools. Reflexive dialogues were produced ... -
At blive en dygtig elev: Social identitet i skolens klassefællesskaber
(Peer reviewed; Journal article, 2022)At blive en dygtig elev handler ikke kun om faglig præstation. Det er også en social identitet, som skabes kontekstuelt mellem lærere og elever. Disse sociale processer kan være problematiske, og de er vanskelige at få øje ... -
Syncretic literacy practices among Arab heritage students in Denmark
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This study inquires how students of Arab heritage in an urban setting in Denmark interpret Islamic literacy artefacts available in their homes, and how these interpretations reflect broader faith literacy practices in the ... -
From parent-teacher relations to professional identity in Danish and Swedish schools
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Denmark and Sweden have witnessed a historically significant amplification of parental influence in compulsory schools during the past two decades. The emphasis on parental involvement in these two countries reflects ... -
Group discussions: an active learning resource for school and kindergarten leaders?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Background: In higher education programmes, group discussions are commonly used as a form of active learning to support students in their learning and knowledge development beyond what is provided by traditional lectures. ...