Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
Delarkiv i dette delarkivet
-
LUI - Fakultetsadministrasjonen [6]
Seksjonenes rapporter m.m. -
LUI - Masteroppgaver [1222]
LUI - Master Theses
Samlinger i dette delarkivet
-
LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning [194]
LUI - Department of Vocational Teacher Education -
LUI - Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier [21]
LUI - Faculty of Education and International Studies -
LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning [210]
LUI - Department of Early Childhood Education -
LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [492]
LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education -
LUI - Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning (IST) [135]
LUI - Department of International Studies and Interpreting -
LUI - PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning [27]
LUI - PhD in Educational Sciences for Teacher Education
Nye registreringer
-
Low rank orthogonal bundles and quadric fibrations
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Let C be a curve and V → C an orthogonal vector bundle of rank r. For r ≤ 6, the structure of V can be described using ten- sor, symmetric and exterior products of bundles of lower rank, essentially due to the existence ... -
Practising in physical education: a phenomenologically grounded study of student experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study investigates 10th-grade students’ experiences with physical education (PE) units informed by a pedagogical model called the practising model (PM). We apply a theoretical framework that integrates core concepts ... -
Patterns of peer talk in consensus-oriented classrooms: Deliberative argumentation or rush toward consensus?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this study, we investigate peer talk in consensus-oriented first-grade classrooms. Earlier research has shown that the quality of argumentation improves when students argue to agree, because it steers the students toward ... -
Filmatisk forforståelse som ressurs i norskfaget - En diskursiv analyse av ulike leseres tilnærming til narrative fiksjonstekster
(Master thesis, 2023)I dagens digitale mediesamfunn står elever overfor en mengde ulike teksttyper og medieformer, fra sosiale medier til digitale bøker, filmer og strømmetjenester. Det er derfor viktig å undersøke hvordan elever forholder seg ... -
Read-aloud and writing practices in Nordic preschools
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Preschool teachers’ read-aloud and writing practices were investigated using a questionnaire about how activities were planned and organized, and what their purpose was. The results indicate that early literacy practices ... -
Å bli tatt med storm av en bibeltekst: Nick Caves transformative lesning av Markusevangeliet.
(Kirke og kultur;, Peer reviewed; Journal article, 2023)I 1998 publiserte forlaget Canongate pocketutgaver til noen av skriftene i Det nye testamente. De spurte da Nick Cave om han ville skrive en introduksjon til et av skriftene. Han sto helt fritt til å velge, og valget falt ... -
The Relevance of Technology to Information Verification: Insights from Norwegian Journalism During a National Election
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Growing concerns about disinformation have led to the development of new digital tools and systems designed for journalists’ verification and fact-checking needs. Despite these technological developments, research has ... -
Effective Use of Collective Peer Teaching in Teacher Education Maximizing Student Learning
(Routledge Research in Teacher Education;, Book, 2023) -
Pilotprosjekt – veiledning til barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen
(Research report, 2023)Våren 2021 fikk Oslo Metropolitan University (OsloMet – storbyuniversitetet) i samarbeid med Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH), Høgskolen i Østfold (HiØ) og Telemarksforskning (TF) i oppdrag ... -
Språklæring gjennom yrkesfaglig fordyping - Et aksjonsforskningsprosjekt i yrkesspråk.
(Master thesis, 2023)Elever i yrkesfag har praksis i bedrift gjennom faget yrkesfaglig fordyping (YFF). Der får de mulighet til å spesialisere seg i et yrke eller i en bransje. I tillegg til å løse arbeidsoppgaver i bedriftene, lærer de seg ... -
RELASJONSKOMPETANSE I VIDEREGÅENDE SKOLE. En kvalitativ studie om læreres praksis knyttet opp mot relasjonskompetanse.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan kontaktlæreren bruker sin relasjonskompetanse i møte med nye elever på yrkesfag. Som en del av det økte fokuset de siste årene på den positive betydningen av en god lærer-elev ... -
Nye produksjonsparadigmer og forventninger til fremtidens IT-utviklere En kvalitativ studie om kompetansen som kan oppnås i løpet av utdanningen til vg3 IT-utviklerfaget og behovet for avansert kompetanse i fremtidens arbeidsliv
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven handler om å undersøke hva det nye vg3 IT-utviklerfagets (ITU) rolle kan være i forbindelse med det økte behovet for IKT-kompetanse i Norge, og hvordan det kan bli et fremtidsrettet og levedyktig lærefag som ... -
Små Uppgifter och Stora Kompetenser En kvalitativ undersökning av elevernas utbyte med Micro Learning
(Master thesis, 2023)För att reparera en maskin måste jag veta hur den är uppbyggd, en blomma måste få rätt näring för att den ska växa, och om jag som lärare ska kunna lära en elev, måste jag vara medveten om hur den lär sig. Denna rapport ... -
Kan du lære meg å tenke utenfor boksen? Et aksjonsforskningsprosjektet som kan bidra til utvikling av yrkesrettet undervisning for kreativ kompetanse, relatert til fagskolestudenter.
(Master thesis, 2023)Dette aksjonsforskningsprosjektet handler om å systematisk undersøke undervisnings-konsepter for å forstå studentenes læring og hvordan kreativitet som profesjonell yrkeskompetanse stimuleres. Prosjektet har utforsket ... -
Trafikklærers valg for trafikksikkerhet
(Master thesis, 2023)Norsk trafikkopplæring baserer seg på en politisk overordnet visjon der det er moralsk og etisk uakseptabelt med drepte eller hardt skadde i forbindelse med trafikkulykker. Visjonen er implementert i Nasjonal transportplan ... -
Elevers erfaringer og perspektiver etter en praksisperiode En kvalitativ studie om elevers erfaringer og perspektiver av praksisperioden
(Master thesis, 2023)Yrkesfaglig fordypning har som formål å gi elevene opplæring som er relevant for deres fremtidige yrkesutøvelse. I tillegg til at elevene får nyttig arbeidserfaring, knytter de til seg kontakter i godkjente lærebedrifter. ... -
Yrkesfaglærerutdanning – En koherent og helhetlig opplæring mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksisfeltet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven, Yrkesfaglærerutdanning – En koherent og helhetlig opplæring mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksisfeltet, presenterer en undersøkelse av praksisopplæring innen Praktisk pedagogisk utdanning ... -
Tilrettelegging av fagspråkopplæring for minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2023)Denne studien innen humaniora, utspiller seg i det yrkesfaglige utdanningsprogrammet for kjøretøy, ved avdelingen for Teknologi og industrifag. Flere av elevene som begynner på denne linjen er minoritetsspråklige, og har ... -
To veier til utdanning av helsefagarbeidere - hvordan vektlegges kvalitet og kompetanse
(Master thesis, 2023)Det finnes i dag flere veier til å bli helsefagarbeider. I sin nåværende form oppsto helsearbeiderfaget med skolereformen «Kunnskapsløftet» i 2006, som en kombinasjon av fagene hjelpepleier og omsorgsarbeiderfaget. Det ble ... -
Hvordan opplever elevene i Vg2 elektrofag YFF En kvalitativ studie av hvordan Vg2 elektroelever opplever YFF ute i bedrift
(Master thesis, 2023)I et samfunnsperspektiv er Norge mer avhengig av fagarbeidere enn noen gang. Stadig vekk hører vi det politiske miljøet snakke om hvor viktige yrkesfagene er i det grønne skiftet. Og selv om det har vært økende positivt ...