Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
Sub-communities within this community
-
LUI - Fakultetsadministrasjonen [7]
Seksjonenes rapporter m.m. -
LUI - Masteroppgaver [1677]
LUI - Master Theses
Collections in this community
-
LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning [217]
LUI - Department of Vocational Teacher Education -
LUI - Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier [24]
LUI - Faculty of Education and International Studies -
LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning [240]
LUI - Department of Early Childhood Education -
LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [592]
LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education -
LUI - Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning (IST) [140]
LUI - Department of International Studies and Interpreting -
LUI - PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning [37]
LUI - PhD in Educational Sciences for Teacher Education
Recent Submissions
-
Kritisk tenkning i arbeid med bærekraftstemaer på barnetrinnet - Teoretiske og empiriske forståelser gjennom et designbasert forskningsprosjekt
(OsloMet Avhandling;2024 nr 50, Doctoral thesis, 2024)Kritisk tenkning som begrep har en rik historie og er sentralt i debatter om utdanning. I 2020 fikk kritisk tenkning en sentral plass i den norske læreplanen (LK20), og begrepet ligger nå som fundament for undervisning og ... -
‘Facilitating change from within’: investigating students’ experiences of using core reflection in physical education teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Background: Reflection plays a pivotal role in professional development, particularly in physical education teacher education (PETE). Research shows that student reflections in PETE often remain at a superficial level, ... -
What happens to the “social” in psychosocial? Exploring epistemic practices and therapeutic culture in teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This paper examines the role of the psychosocial as an influential epistemic category in the context of a globalised therapeutic culture. Drawing on empirical data from fieldwork conducted at a teacher education institution ... -
Et yrkesdidaktisk aksjonsforskningsprosjekt om ungdom som har falt ut av skolen, men som velger lærekandidatordningen mot fagbrev i salgsfaget gjennom et læringssenter
(OsloMet Avhandling;2025 nr. 25, Doctoral thesis, 2025)Frafall har i mange år vært et problem i yrkesfaglig videregående opplæring i Norge, og det er et stort behov for kunnskap om og eksempler på hvordan man kan gi en riktig oppfølging og en relevant opplæring til de som har ... -
The process(es) of learning about teaching using models-based practice: Pre-service teachers’ experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This research takes on the recommendation to continue examining the use of models-based practice (MbP) in diverse contexts by considering pre-service teachers’ (PSTs’) experiences of learning to teach using MbP in a physical ... -
Yrkesutøvelse i Kunst og håndverk Lærerens handlingsberedskap i skolehverdagen
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Undersøkelsen tar utgangspunkt i kunst og håndverklærernes egen erfaring, og diskuterer det lærerne forteller at de gjør i skolehverdagen. Målet er å bidra til praksisnær forskning i kunst og håndverk ved å undersøke ... -
Regulering av skolens svømme- og livredningsopplæring: En dokumentanalyse.
(Peer reviewed; Journal article, 2025)I denne artikkelen undersøker vi hvordan tre rundskriv og to veiledere kan bidra til å forme arbeidet med sikkerhet i skolens svømme- og livredningsopplæring. Kvalitativ dokumentanalyse er benyttet til å undersøke de fem ... -
Sign of the Times An Analysis of Computational Thinking in Norwegian, Finnish and Danish Curricula
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This paper discusses the significance of school curricula in reflecting societal priorities and needs, focusing on the incorporation of computational thinking (CT) in Nordic national curricula. Our point of departure is ... -
Tv-serien Maktas mange biter Fiksjonsbrudd som virkemiddel i en norskdidaktisk innramming
(Norsklæreren;, Peer reviewed; Journal article, 2025)I NRKs serie Makta tematiseres en fremtid der seriens 70-tallskarakterer vandrer rundt i 2020-tallets Oslo, og det er ikke en lysende fremtid vi ser. I sine ulike gjøre - mål passerer karakterene Bjørvika og et nytt ... -
Reader`s theatre using picturebook as a resource
(Master thesis, 2024)Entering a silent classroom every day can be disheartening for a teacher. This master`s thesis explores this scenario, focusing on a class of 24 young learners who typically show little interest in participating in English ... -
AI for Humans and Humans for AI: Towards Cultures of Participation in the Digital Age with Human-Centered Artificial Intelligence
(ID&A Interaction design & architecture(s);, Peer reviewed; Journal article, 2024)In recent years, the field of artificial intelligence (AI) has garnered significant attention and received renewed interest. Its appearance on a global scale has been described using different metaphors, ranging from the ... -
Praktisk yrkesopplæring på nett: En case-studie av yrkesfaglæreres undervisningspraksis under covid-19-pandemien [Practical vocational training on the internet: A case study of vocational teachers’ teaching practice during the covid-19 pandemic]
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The purpose of this article is to develop knowledge about the experiences of technical vocational education and training teachers in Norway during the covid-19 school closures in the spring and autumn of 2020. Data has ... -
The goal of research-based learning in teacher education: Norwegian and Finnish teacher educators’ perspectives
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Within research-based teacher education, there is still a lack of common understanding and consensus regarding what research-based learning means and how it should be organised. In this study, the aim was to explore how ... -
Utvikling av bærekraftig yrkesutøvelse i restaurant- og matfag?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)De ulike elementene av læreplanen fremmer en helhetlig bærekrafttenkning og danner grunnlaget for en bærekraftig yrkesutøvelse i programfaget restaurant- og matfag. Selv om det er utviklet en didaktikk for bevisstgjøring ... -
Barnehagelæreren som pedagog – i møte med forventninger
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne artikkelen belyser barnehagelæreres refleksjoner om å forholde seg til forventninger fra ulike hold. Forventninger som barnehagelærere stilles overfor kan være kryssende og føre til spenninger der verdier står på ... -
Å utforske det pedagogiske hverdagslivets kompleksitet
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen retter jeg oppmerksomheten mot metodiske tilnærminger for å utvikle kunnskap om kompleksitet i barnehagelæreres pedagogiske praksis. Jeg bygger på en forståelse av at kunnskap om pedagogisk praksis starter ... -
Dialogues across time and space in a video-based collaborative learning environment
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In this study, we investigate how pre-service teachers’ group dialogues emerged and intersected across time and space as students collaboratively constructed a video-based mind map to prepare for oral exams in a pedagogy ... -
Exploring the embodied experiences of social relationships in physical education
(Peer reviewed; Journal article, 2024)There is a need for new pedagogies in physical education that emphasise embodied learning experiences and meaningfulness [Ennis, C. D. (2017). Educating students for a lifetime of physical activity: Enhancing mindfulness, ... -
Sammenhengen mellom øving og dybdelæring i kunst og håndverkundervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I dette prosjektet undersøker vi fra lærerens perspektiv hva som er sammenhengen mellom øving og dybdelæring i kunst og håndverkundervisning. Tradisjonelt er øving knyttet til repetisjon av tekniske ferdigheter. Men vi ... -
Sport Education som pedagogisk rammeverk for kroppsøvingsundervisning i en norsk kontekst
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I denne artikkelen utforsker vi hvordan elever og lærerstudenter ved en norsk ungdomsskole opplever og erfarer å benytte seg av modellen Sport Education som pedagogisk rammeverk for undervisning i kroppsøving. Vi knytter ...