Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
Sub-communities within this community
-
LUI - Fakultetsadministrasjonen [7]
Seksjonenes rapporter m.m. -
LUI - Masteroppgaver [1670]
LUI - Master Theses
Collections in this community
-
LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning [211]
LUI - Department of Vocational Teacher Education -
LUI - Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier [24]
LUI - Faculty of Education and International Studies -
LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning [227]
LUI - Department of Early Childhood Education -
LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [548]
LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education -
LUI - Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning (IST) [139]
LUI - Department of International Studies and Interpreting -
LUI - PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning [34]
LUI - PhD in Educational Sciences for Teacher Education
Recent Submissions
-
Dialogens vidunderlige risiko - Seks samfunnsfagslærere om mulighetsrommet for utvikling av demokratisk ytringsberedskap i faget
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har hatt som mål å undersøke hvordan samfunnsfag kan bidra til å utvikle elevers ytringsberedskap, med særlig fokus på å trene dem i å bruke ytringsfriheten ansvarlig i et demokratisk samfunn. Oppgaven ... -
Lekens plass og verdi i barnehagen. En Foucault-inspirert diskursanalyse av Oslostandard for et inkluderende leke- og språkmiljø.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne oppgaven er barns lek og deltakelse i barnehagen. Lek har alltid hatt en sentral plass i barnehagen, men de siste årene har imidlertid vist et økende press mot lekens plass. Samtidig har tidlig innsats ... -
"Læringsbrett som pedagogisk læringsverktøy i tidlig lese- og skriveopplæring" En kvalitativ studie av læreres meninger og erfaringer ved bruk av læringsbrett i tidlig lese- og skriveopplæring
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere benytter læringsbrett som et pedagogisk læringsverktøy i den begynnende lese- og skriveopplæringen, og hvordan de mener læringsbrett påvirker læringsprosessen. Formålet er å ... -
Assessment of Electricity Access and Education Outcomes in Nigerian Universities
(Master thesis, 2024)Enhancing education outcomes has been the major aim of several global development agendas. One of the major targets of the sustainable development goals (SDGs) specifically SDG 4 strives to eradicate inequalities in ... -
Music medicine and music therapy in neonatal care: a scoping review of passive music listening research applications and findings on infant development and medical practice
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Background In recent years, the use of music as a therapeutic and developmental tool for infants, especially within neonatal intensive care units (NICUs), has seen a surge in interest. Despite a growing body of research ... -
Latina Caregivers in Boston: Exploring Factors that Shape Domestic Workers' Professional Experiences and Relationship with Their Rights
(Master thesis, 2024)More than 70 million men and women are employed as domestic workers around the globe. Due largely to neoliberal economic policies, the United States has been suffering from a childcare deficit since the 1970’s. With more ... -
Elevers opplevelse av klasseromsklimaet i samfunnsfag - en kvalitativ casestudie
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan elever med ulik sosioøkonomisk (SØS) bakgrunn opplever klasseromsklimaet i samfunnsfag, med fokus på om det er en sammenheng mellom SØS og opplevelsen av et åpent klasseromsklima. ... -
Hæ, Minecraft i norsk, ærre mulig??? – En designvitenskapelig metode for bruk av Minecraft Education i norsk på yrkesfag.
(Master thesis, 2024)I denne studien blir Minecraft Education utforsket som et pedagogisk verktøy i norskfaget på yrkesfag. Forskningsspørsmålene skal undersøke hvordan spillbasert læring kan bidra til å øke elevenes engasjement og gjøre ... -
«Amar og skyggene» - en bildebok som støtte for utvikling av begynneropplæringselevens emosjonelle literacy
(Master thesis, 2024)I min entreprenørielle master har jeg utviklet bildeboken Amar og skyggene med en tilhørende lærerveiledning og noe etterarbeid. Formålet var at boken skulle kunne støtte elever til å utvikle emosjonell literacy i ... -
Spikking som metode for begynneropplæring i trearbeid
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforskes bruken av spikking som metode for begynneropplæring innen trearbeid i skolen. Valget av dette temaet var basert på mine egne positive opplevelser og erfaringer med spikking, som i hovedsak ... -
Parental attitudes toward Extramural English
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker konseptet med engelsk utenfor klasserommet. Med tanke på økningen av den digitale verden, så blir barn gradvis mer eksponert for Engelsk gjennom ulike medier som gaming, sosiale medier, og ... -
Integrering av Algoritmisk Tenkning i Naturfag: En Studie av 3D-Modellering av Bærekraftige Hus
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan elever på 10. trinn anvender algoritmisk tenkning (AT) når de 3D-modellerer bærekraftige hus i naturfagundervisningen. Algoritmisk tenkning, som innebærer å bryte ned problemer i mindre, ... -
Danningsperspektiv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Skolen har som hensikt å både utdanne og danne elevene. Formålet med denne masteroppgaven har derfor vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere som jobber på barnetrinnet i skolen arbeider med å utvikle danning hos elever. ... -
Danningperspektiv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Skolen har som hensikt å både utdanne og danne elevene. Formålet med denne masteroppgaven har derfor vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere som jobber på barnetrinnet i skolen arbeider med å utvikle danning hos elever. ... -
Lesestrategier: Prioriteringer i nyere norske læreverk for mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Begrepet «lesestrategier» har preget nyere norske læreplaner etter at norske elever scoret svakt på internasjonale lesetester på starten av 2000-tallet. Lesestrategier handler kort oppsummert om bevisste valg leseren tar ... -
Newcomers EdTech Workshop (NET – Workshop) - Building an inclusive virtual classroom
(Master thesis, 2024)When Ukrainian language teachers arrive in Norway, they face unique challenges, including a lack of recognition and integration within the school system, as well as barriers when working across multiple schools, hindering ... -
Newcomers EdTech Workshop (NET – Workshop) - Building an inclusive virtual classroom
(Master thesis, 2024)When Ukrainian language teachers arrive in Norway, they face unique challenges, including a lack of recognition and integration within the school system, as well as barriers when working across multiple schools, hindering ... -
Hvordan få lærere til å ta i bruk tilgjengelig teknologi - Et designstudie
(Master thesis, 2024)I en kommune i Finnmark ble 3D-printteknologi tilgjengelig for alle kommunens skoler skoleåret 2020/21. Etter flere år som tilgjengelig teknologi var det få lærere som hadde tatt teknologien i bruk i undervisning. En ... -
Barnehagelærere som teamledere - en kvalitativ forskningsstudie
(Master thesis, 2024)Dette er et forskningsprosjekt i barnehagekunnskap, og problemstillingen for oppgaven er følgende: Hvordan forstår barnehagelærere seg selv som teamledere? For å kunne belyse denne problemstillingen, har tre forskningsspørsmål ... -
Hvorfor velger barnehagelærere å forlate barnehagen?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker barnehagelæreres erfaringer og opplevelser i barnehagen som pedagogiske ledere, og hvorfor de valgte å forlate yrkesfeltet. Oppgaven tar utgangspunkt i kvalitative intervjuer med fem tidligere ...