Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
Sub-communities within this community
-
LUI - Fakultetsadministrasjonen [7]
Seksjonenes rapporter m.m. -
LUI - Masteroppgaver [1643]
LUI - Master Theses
Collections in this community
-
LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning [205]
LUI - Department of Vocational Teacher Education -
LUI - Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier [23]
LUI - Faculty of Education and International Studies -
LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning [224]
LUI - Department of Early Childhood Education -
LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [541]
LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education -
LUI - Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning (IST) [139]
LUI - Department of International Studies and Interpreting -
LUI - PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning [32]
LUI - PhD in Educational Sciences for Teacher Education
Recent Submissions
-
Unyttige roboter: Teknologisom inngang til programmeringfor naturfaglærerstudenter
(Chapter, 2024)Kapittelet fokuserer på hvordan lærerstudenter kan forberedes på å undervise i programmering i naturfag. Vi utviklet et forskningsbasert undervisningsopplegg der lærerstudenter bygger en «unyttig robot» styrt av micro:bit. ... -
Betting on war? Oil prices, stock returns, and extreme geopolitical events
(Energy Economics;, Peer reviewed; Journal article, 2024)We show that the ability of oil price changes to predict stock returns is limited to periods of extreme geopolitical unrest. Four events generate most of the predictability: the 1973 Arab-Israel war, the 1986 OPEC collapse, ... -
Counting maximal isotropic subbundles of orthogonal bundles over a curve
(Journal of Algebra;, Peer reviewed; Journal article, 2024)Let C be a smooth projective curve and V an orthogonal bundle over C. Let IQe (V ) be the isotropic Quot scheme parameterizing degree e isotropic subsheaves of maximal rank in V . We give a closed formula for intersection ... -
Ansiktet som lerret - ansiktsmaling som estetiske kommunikasjonsformer
(Master thesis, 2024)I denne arts-based research studien anvender jeg tre innganger for å skape en dypere innsikt og forståelse om ansiktsmaling. Gjennom den første inngangen undersøker jeg hvordan ansiktsmaling kan ha blitt brukt i vårt ... -
«Barns estetiske dialoger i et multimodalt transspråkingsrom» - En kvalitativ estetikkbasert studie av barns samskaping
(Master thesis, 2024)Alle barn skal oppleve å bli hørt, få medvirke og delta i sitt liv i barnehagehverdagen ifølge styringsdokumenter for norske barnehager (Kunnskapsdepartementet, 2017; Barnehageloven, 2005, §3) og FNs barnekonvensjon (1989). ... -
Pedagogiske endringer i barnehagen ved sykefravær - Fra barnehagelærerens perspektiv
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg belyst på hvilken måte sykefravær påvirker barnehagelærerens pedagogiske arbeid i barnehagen. Mitt metodiske arbeid baseres på Max van Manen (1997)sin forståelse av hermeneutisk fenomenologi, ... -
Materielle koreografier. De yngste barnehagebarnas estetiske utforskning med papir.
(Master thesis, 2024)Materielle koreografier er et masterstudie som tar for seg de yngste barnas estetiske utforskning med papir. Med problemstillingen: Hvilken rolle spiller materialitet i barns estetiske utforskning med papir? søker jeg ... -
Kartleggingsverktøyet «Classroom Assessment Scoring System» og dets betydning for barnehagelærerprofesjonen: En kritisk diskursanalyse.
(Master thesis, 2024)Den norske barnehagesektoren er stadig i endringer, med stadig økende krav til kvalitet og funksjon. Med et mål om å heve kvaliteten i norske barnehager har standardiserte verktøy, som «Classroom Assessment Scoring System» ... -
Mobbeloven i barnehagen - ansvar eller ansvarsfraskrivelse? En kvalitativ undersøkelse av hvilke profesjonsetiske dilemmaer møter personalet i barnehagen av implementeringen av §43, kapittel 8 i Barnehageloven?
(Master thesis, 2024)I 2021 fikk vi et nytt kapittel i barnehageloven. Barna skulle sikres et trygt og godt barnehagemiljø, fritt for mobbing og krenkelser. En av paragrafene i dette kapittelet handler om den skjerpede aktivitetsplikten, om ... -
Barns medvirkning i barnehagen - En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke oppfatninger pedagoger i barnehagen har om barns medvirkning. Oppgaven innledes med en kort historisk gjennomgang av barnehagens fremvekst i Norge for å sette tematikken i konteksten. ... -
Nysgjerrig på Danning: En kvalitativ undersøkelse om muligheter for barns danningsprosesser i barnehagen i lys av personalets nysgjerrighet
(Master thesis, 2024)Danning kan ses på som et av kjernebegrepene i norske barnehager og blir sett i sammenheng med et holistisk læringssyn og livslang læring. Danning forklares som en subjektiv prosess der individet utvikles i en refleksiv ... -
Pedagogikken i barnehagen En studie om pedagogikk basert på barnehagelæreres refleksjoner omkring barnehagens behov
(OsloMet Avhandling;2024 nr 26, Doctoral thesis, 2024)Formålet med denne avhandlingen er å utvikle kunnskap om pedagogikk i barnehagesammenheng. Det er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i barnehagelæreres erfaringer fra, fortellinger om, og refleksjoner omkring ... -
En kvalitativ studie om hvordan barn som vokser opp i levekårsutsatte områder og som har opplevd vold i nære relasjoner ivaretas i barnehagen.
(Master thesis, 2024)Vold i nære relasjoner er et svært aktuelt tema og det forekommer i alle samfunnslag. Først i 1987 fikk Norge et lovverk mot foreldre som utøver vold mot egne barn, som fremkommer av barnelova (2023) § 30:1 “at et barn ... -
Uteområde i barnehagen – fra konseptualisering til ferdigstillelse. En casestudie av byggeprosessen og hvordan den opplevdes for de forskjellige involverte.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på betydningen av lekeområder ute i barnehager for barns utforskning, lek og utvikling. Ved å fokusere på både planleggingen og brukeropplevelsene knyttet til et konkret lekeområde ute, søker jeg ... -
Profesjonalisering av barnehagestyrerrollen - En kvantitativ innholdsanalyse av 20 års stillingsannonser
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker endringene i kompetansekrav til barnehagestyrere i Norge fra 2002 til 2022. Gjennom en analytisk tilnærming til 435 stillingsannonser, kartlegges hvilke kompetanser eiere av barnehager ... -
Veiledning i barnehagen
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven er veiledning i barnehagen. Formålet med oppgaven var å undersøke i hvilke situasjoner barnehagelærere bruker veiledning i barnehagen. Jeg belyser også noen faktorer som kan ha påvirkning på ... -
Småbarns motstand mot barnehagens regler - En kvalitativ studie om barnehagelærerens opplevelser i møte med småbarns motstand
(Master thesis, 2024)Dette prosjektet er en kvalitativ undersøkelse som tar for seg temaet småbarns motstand mot barnehagens regler. Det har blitt gjennomført 6 semistrukturerte intervjuer som har omhandlet barnehagelærere sine individuelle ... -
Ledelse og samarbeid i barnehagen En kvalitativ studie
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om ledelse og samarbeid i barnehagen. Formålet med oppgaven blir å få innsikt i hvordan pedagogiske ledere arbeider med å utføre et konstruktivt samarbeid i barnehage. Problemstillingen ... -
Overgangen mellom hjemmetilværelse og barnehageliv for ettåringer i Norge Hvilken kunnskap finnes om overgangen mellom hjem og barnehage for ettåringer i Norge? En scoping review og tematisk analyse
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøkes det hvilken kunnskap som finnes om overgangen mellom hjem og barnehage for ettåringer i Norge. Metodene «scoping review» og «tematisk analyse» er benyttet i arbeidet. Gjennom ...