Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
Sub-communities within this community
-
LUI - Fakultetsadministrasjonen [7]
Seksjonenes rapporter m.m. -
LUI - Masteroppgaver [1643]
LUI - Master Theses
Collections in this community
-
LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning [206]
LUI - Department of Vocational Teacher Education -
LUI - Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier [23]
LUI - Faculty of Education and International Studies -
LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning [225]
LUI - Department of Early Childhood Education -
LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [542]
LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education -
LUI - Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning (IST) [139]
LUI - Department of International Studies and Interpreting -
LUI - PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning [32]
LUI - PhD in Educational Sciences for Teacher Education
Recent Submissions
-
“Only You”: Neoliberal responsibilizing through a public health campaign in the Norwegian welfare state
(Annual Review of Critical Psychology;, Peer reviewed; Journal article, 2024)One of the pathways through which psychology may function as "politics by other means" is when scientific knowledge from the discipline is used to inform and influence the public on issues of health and well-being. To ... -
Norwegian science teacher educators’ views of the master’s thesis and the supervision process
(Scandinavian Journal of Educational Research;, Peer reviewed; Journal article, 2024)The aim of this article is to investigate Norwegian science teacher educators’ views of the master’s thesis and the supervision process in connection with the recent change to five-year master’s programmes. Interviews with ... -
Rapport fra elektroprosjektet Yrkesfaglærerutdanning OsloMet «YFL PILOT Elektro»: Oppsummering høsten 2020
(Report, 2024)Oppsummering høsten 2020 Dybdekompetanse en forutsetning for en god YFL-utdanning for programområdet elektro og datateknologi. Elektrolærere har, som de fleste yrkesfaglærere, to hovedretninger for sin utdanning: 1. ... -
Unyttige roboter: Teknologisom inngang til programmeringfor naturfaglærerstudenter
(Chapter, 2024)Kapittelet fokuserer på hvordan lærerstudenter kan forberedes på å undervise i programmering i naturfag. Vi utviklet et forskningsbasert undervisningsopplegg der lærerstudenter bygger en «unyttig robot» styrt av micro:bit. ... -
Betting on war? Oil prices, stock returns, and extreme geopolitical events
(Energy Economics;, Peer reviewed; Journal article, 2024)We show that the ability of oil price changes to predict stock returns is limited to periods of extreme geopolitical unrest. Four events generate most of the predictability: the 1973 Arab-Israel war, the 1986 OPEC collapse, ... -
Counting maximal isotropic subbundles of orthogonal bundles over a curve
(Journal of Algebra;, Peer reviewed; Journal article, 2024)Let C be a smooth projective curve and V an orthogonal bundle over C. Let IQe (V ) be the isotropic Quot scheme parameterizing degree e isotropic subsheaves of maximal rank in V . We give a closed formula for intersection ... -
Pedagogikken i barnehagen En studie om pedagogikk basert på barnehagelæreres refleksjoner omkring barnehagens behov
(OsloMet Avhandling;2024 nr 26, Doctoral thesis, 2024)Formålet med denne avhandlingen er å utvikle kunnskap om pedagogikk i barnehagesammenheng. Det er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i barnehagelæreres erfaringer fra, fortellinger om, og refleksjoner omkring ... -
En kvalitativ studie om hvordan barn som vokser opp i levekårsutsatte områder og som har opplevd vold i nære relasjoner ivaretas i barnehagen.
(Master thesis, 2024)Vold i nære relasjoner er et svært aktuelt tema og det forekommer i alle samfunnslag. Først i 1987 fikk Norge et lovverk mot foreldre som utøver vold mot egne barn, som fremkommer av barnelova (2023) § 30:1 “at et barn ... -
Uteområde i barnehagen – fra konseptualisering til ferdigstillelse. En casestudie av byggeprosessen og hvordan den opplevdes for de forskjellige involverte.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på betydningen av lekeområder ute i barnehager for barns utforskning, lek og utvikling. Ved å fokusere på både planleggingen og brukeropplevelsene knyttet til et konkret lekeområde ute, søker jeg ... -
Profesjonalisering av barnehagestyrerrollen - En kvantitativ innholdsanalyse av 20 års stillingsannonser
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker endringene i kompetansekrav til barnehagestyrere i Norge fra 2002 til 2022. Gjennom en analytisk tilnærming til 435 stillingsannonser, kartlegges hvilke kompetanser eiere av barnehager ... -
Veiledning i barnehagen
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven er veiledning i barnehagen. Formålet med oppgaven var å undersøke i hvilke situasjoner barnehagelærere bruker veiledning i barnehagen. Jeg belyser også noen faktorer som kan ha påvirkning på ... -
Småbarns motstand mot barnehagens regler - En kvalitativ studie om barnehagelærerens opplevelser i møte med småbarns motstand
(Master thesis, 2024)Dette prosjektet er en kvalitativ undersøkelse som tar for seg temaet småbarns motstand mot barnehagens regler. Det har blitt gjennomført 6 semistrukturerte intervjuer som har omhandlet barnehagelærere sine individuelle ... -
Ledelse og samarbeid i barnehagen En kvalitativ studie
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om ledelse og samarbeid i barnehagen. Formålet med oppgaven blir å få innsikt i hvordan pedagogiske ledere arbeider med å utføre et konstruktivt samarbeid i barnehage. Problemstillingen ... -
Overgangen mellom hjemmetilværelse og barnehageliv for ettåringer i Norge Hvilken kunnskap finnes om overgangen mellom hjem og barnehage for ettåringer i Norge? En scoping review og tematisk analyse
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøkes det hvilken kunnskap som finnes om overgangen mellom hjem og barnehage for ettåringer i Norge. Metodene «scoping review» og «tematisk analyse» er benyttet i arbeidet. Gjennom ... -
"Kua mi - jeg takker deg" En kvalitativ undersøkelse om gårdsbarnehagepedagogikk
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven tar sikte på å belyse pedagogikken som ligger til grunn for virksomheten i gårdsbarnehager. Resultatene bygger på metodetriangulering, hvor de kvalitative undersøkelsene er å betrakte som ... -
Barnehagelæreres kamper. En kvalitativ studie om barnehagelæreres kamper for barna, barnehagen og profesjonen.
(Master thesis, 2024)Barnehagen er en sentral samfunnsinstitusjon, og har gjennomgått en stor utvikling de siste 50 årene. Dette forskningsprosjektet handler om barnehagelæreres kamper. Hensikten med studien har vært å utvikle mer kunnskap om ... -
BECOMING (WITH) GARBAGE IN KINDERGARTEN. A study of intra-active bodymingling, affectivity and diffractions set in motion.
(Master thesis, 2024)My thesis "Becoming (with) Garbage in Kindergarten" aims to explore the transformative potential of waste materials within a kindergarten context, by seeking to reconceptualize their value within the kindergarten learning ... -
Fra nesten-hjem til kunnskapsprofesjon - Barnehagelæreren i en profesjonsdiskurs - En Foucault-inspirert analyse om profesjonen i møte med governmentality
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg analysert Børhaug et al. (2018) sin rapport og mandatet til rapporten om barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv. I analysen har jeg sett på det diskursive landskapet profesjonsbegrepet ... -
Faglig fellesskap i barnehagen
(Master thesis, 2024)I denne undersøkelsen er jeg opptatt av hva som kjennetegner et godt fagmiljø i barnehagen, og hvordan det faglige kollegiale felleskapet utvikles. I en hektisk og kompleks barnehagehverdag, kan det faglige fellesskapet ... -
Ansiktet som lerret - ansiktsmaling som estetiske kommunikasjonsformer
(Master thesis, 2024)I denne arts-based research studien anvender jeg tre innganger for å skape en dypere innsikt og forståelse om ansiktsmaling. Gjennom den første inngangen undersøker jeg hvordan ansiktsmaling kan ha blitt brukt i vårt ...