Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
Sub-communities within this community
-
LUI - Fakultetsadministrasjonen [7]
Seksjonenes rapporter m.m. -
LUI - Masteroppgaver [1676]
LUI - Master Theses
Collections in this community
-
LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning [215]
LUI - Department of Vocational Teacher Education -
LUI - Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier [24]
LUI - Faculty of Education and International Studies -
LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning [238]
LUI - Department of Early Childhood Education -
LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [579]
LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education -
LUI - Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning (IST) [140]
LUI - Department of International Studies and Interpreting -
LUI - PhD i Utdanningsvitenskap for lærerutdanning [35]
LUI - PhD in Educational Sciences for Teacher Education
Recent Submissions
-
Yrkesfaglærerstudenter i pedagogisk praksis: et vellykket samhandlingskonsept?
(Chapter, 2024)Vocational teacher students, often in their adult years, experience challenges during practical training. After critical feedback from the student cohorts in 2009–2013, OsloMet changed the internship period’s implementation. ... -
Dialogues in education: Exploring cases from music and mathematics education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The aim of this study is to explore how aspects of dialogic teaching are concretized in classrooms to fill the gap between educational rhetoric and classroom practices. A central competency needed in our time is the ability ... -
Håp, musikk og eksistens
(Chapter, 2023)Håpet er lysegrønt, sies det. Lysegrønt signaliserer positive forventninger, vekst og nytt liv. Jeg vil i tråd med filosofen Lars Svendsen (2023) hevde at håpet er mangefasettert, og at det også opptrer i mørkere nyanser. ... -
Effects of immersive virtual nature on nature connectedness: A systematic review and meta-analysis
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Objective: This study systematically summarizes the extant literature on the impacts of immersive virtual nature (IVN) on nature connectedness in the general population. Methods: Papers were considered eligible if ... -
BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter
(Chapter, 2024)I dette kapittelet drøfter vi hvordan programmering og algoritmisk tenkning inngår i skolens naturfag og hva elever kan lære ved å programmere i naturfaget. Deretter presenterer vi et rammeverk – TPACK – som beskriver ... -
Kritisk danning som eksistensiell danning
(Chapter, 2024)The chapter highlights a nearly forgotten dimension of critical Bildung – known as existential Bildung – by revisiting different older and newer theoretical concepts. These are Bollnow’s pedagogy of ‘the encounter,’ Biesta’s ... -
Å tenke som en rektor: En studie av skoleledelse og profesjonsetikk
(Research report, 2025)I denne rapporten presenteres funn fra et forskningsprosjekt om profesjonsetikk og skoleledelse på oppdrag fra Utdanningsforbundet. Det er OsloMet - storbyuniversitetet ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale ... -
Kritisk danning i lærerutdanningen
(Book, 2024)Denne tekstsamlingen undersøker hva det innebærer å danne lærere på 2020-tallet. Den er tenkt som et bidrag til en revitalisering, reformulering og operasjonalisering av danningstenkningen i lærerutdanningen. Hvordan ... -
Treatment for Stuttering in Preschool-Age Children: A Qualitative Document Analysis of Treatment Programs
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Purpose: The purpose of this study was to identify commonalities and differ- ences between content components in stuttering treatment programs for preschool-age children. Method: In this document analysis, a thematic ... -
Identifying teachers’ reactive strategies towards disruptive behavior in classrooms
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In this article, we identify strategies teachers apply after disruptive behavior has occurred in classrooms. The sample consists of 40 Norwegian teachers in lower and upper secondary schools. Semi-structured qualitative ... -
Programmering i naturfaglærerutdanningen: Lærerstudenters syn på egne kunnskaper og kompetansebehov
(Chapter, 2024)Hvordan ser lærerstudenter på egen kunnskap om å bruke programmering i naturfagundervisningen, og hvordan opplever de at lærerutdanningen forbereder dem på dette? Dette kapittelet bygger på spørreskjemasvar fra 147 studenter ... -
Utforskende arbeidsmåter i naturfaglærerutdanningen
(Chapter, 2024)I dette kapittelet diskuterer vi hvordan naturfaglærerutdanningenkan utvikle lærerstudentenes kompetanse i å praktiskere utforskende arbeidsmå-ter (UA) i sin framtidige yrkespraksis. Med bakgrunn i vår forståelse av UA og ... -
Muligheter for kritisk literacy i klasserommet – en undersøkelse av norsklærerstudenters didaktiske refleksjoner.
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I forbindelse med innføringen av nye læreplaner (LK20) for grunnskolen høsten 2020, ble oppmerksomheten på kritisk lesing og kritisk tenkning forsterket. I norskfaget understrekes i tillegg betydningen av kritisk refleksjon ... -
Variations in sources of job satisfaction and teacher efficacy between novice and experienced teachers
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Low levels of job satisfaction and teacher efficacy can cause teachers to leave the profession. Few studies, however, have addressed possible differences in sources of job satisfaction and teacher efficacy for teachers in ... -
Acts of bridging in communication with newly arrived Ukrainian children in the Norwegian ECEC context
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In this paper, we explore emergent communicative practices in a situation where a group of newly arrived children start attending early childhood education and care (ECEC) in a new country. The data are collected in a ... -
Teacher leadership: leading professional learning among peers
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Research has shown the importance of teacher leaders in improving professional learning and schools. This case study investigates the development of a new teacher leader position at a Norwegian upper-secondary school with ... -
Mellom nærhet og distanse: Forskerrollen og skygging som metode i den mangfoldige barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I denne artikkelen utforsker jeg hvordan jeg som etnisk norsk forsker og barnehagelærer navigerer mellom nærhet og distanse til aktører og felt, når jeg anvender skygging som metode i studier av mangfoldsledelse i barnehagen. ... -
Group discussions: an active learning resource for school and kindergarten leaders?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Background: In higher education programmes, group discussions are commonly used as a form of active learning to support students in their learning and knowledge development beyond what is provided by traditional lectures. ... -
Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen Delrapport 3
(Research report, 2023)