Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+)
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
«Å skrive seg til lesing med digital lydstøtte» (STL+) som metode for skriveopplæring har fått
fornyet aktualitet med økt tilgang til digitale enheter i norsk skole. STL+ framstilles som en sam-
mensatt pedagogisk metode med digital lydstøtte som et sentralt element. Denne artikkelen under-
søker læreres oppfatninger av STL+ som metode i begynneropplæringen og hvilke faktorer som
påvirker lærernes oppfatninger. Studien er basert på individuelle dybdeintervjuer med åtte lærere.
Funnene viser at det er store variasjoner i læreres oppfatninger av STL+, særlig når det gjelder for-
holdet mellom STL+ og tradisjonell bokstavinnlæring og tidspunkt for introduksjon av håndskrift.
Videre viser studien at det er flere faktorer som påvirker lærernes oppfatninger: deres pedagogiske
og faglige innsikt, erfaringer knyttet til vektlegging av formelle og funksjonelle sider av skriveopp-
læringen, tilgang til og holdninger til teknologi samt faglige forhandlinger i profesjonsfellesskapet.