dc.contributor.author | Stokke, Ruth Seierstad | |
dc.contributor.author | Giæver, Tonje Hilde | |
dc.contributor.author | Røed, Dag Freddy | |
dc.date.accessioned | 2024-04-03T06:34:10Z | |
dc.date.available | 2024-04-03T06:34:10Z | |
dc.date.created | 2024-04-02T15:21:24Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.issn | 2464-1596 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3124555 | |
dc.description.abstract | «Å skrive seg til lesing med digital lydstøtte» (STL+) som metode for skriveopplæring har fått
fornyet aktualitet med økt tilgang til digitale enheter i norsk skole. STL+ framstilles som en sam-
mensatt pedagogisk metode med digital lydstøtte som et sentralt element. Denne artikkelen under-
søker læreres oppfatninger av STL+ som metode i begynneropplæringen og hvilke faktorer som
påvirker lærernes oppfatninger. Studien er basert på individuelle dybdeintervjuer med åtte lærere.
Funnene viser at det er store variasjoner i læreres oppfatninger av STL+, særlig når det gjelder for-
holdet mellom STL+ og tradisjonell bokstavinnlæring og tidspunkt for introduksjon av håndskrift.
Videre viser studien at det er flere faktorer som påvirker lærernes oppfatninger: deres pedagogiske
og faglige innsikt, erfaringer knyttet til vektlegging av formelle og funksjonelle sider av skriveopp-
læringen, tilgang til og holdninger til teknologi samt faglige forhandlinger i profesjonsfellesskapet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+) | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 2258202 | |
dc.source.journal | Nordic Journal of Literacy Research | en_US |
dc.source.volume | 10 | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |