Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Issue Date
Now showing items 1-20 of 2392
-
En dillettants refleksjoner over en installasjon. Per Inge Bjørlos «Indre rom V»
(Plastikk;(2), Journal article, 1993) -
Lul av Axel Jensen - en dårlig roman?
(Plastikk;1(1), Journal article; Peer reviewed, 1993) -
Latteren, kjærligheten og døden. Kunstneren Liv Heier og hunden(e) hennes. Monolog i tre akter og en prolog
(Plastikk;(2), Journal article, 1994) -
Klasselæreres syn på hva som skaper lesemotivasjon på mellomtrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 1994)Fritidslesing kan bidra positivt til elevers utvikling av leseferdighet, men unge mennesker leser stadig mindre. Derfor er det et stort behov for tiltak i skolen som kan fremme elev- ers lesemotivasjon. I denne artikkelen ... -
Tilbake til virkeligheten, men hvilken? Notater om science fiction før og nå
(Bok og bibliotek;(2), Journal article, 1995) -
Språk og bilde. Et møte med Knut Roses maleriske univers
(Billedkunst;4(3), Journal article, 1996) -
Societas subjecta. Et essay om menneskelig identitet
(Peer reviewed; Chapter, 2001) -
I tegnenes rike. Dekadente mønstre i Solstads forfatterskap
(Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning,;(1), Journal article; Peer reviewed, 2001)"Alt han så, alt han tenkte, leste, hadde en bismak av 'olding'. Han levde i Aftenlandet under den grelle aftensol, og han visste at i Østen gikk en annen sol opp over unge mennesker på hans egen alder". Irr!Grønt! Vi ... -
Hegemoni og motstand i den sudanske grunnskolen : sør-sudanske læreres erfaringer fra Khartoum
(Master thesis, 2003)General Omar Hassan Ahmad al-Bashir, president i Sudan og leder for det styrende partiet National Congress (NC), innførte i 1990 omfattende utdanningsreformer i Sudan. Utdanning på alle nivåer skulle nå være dominert av ... -
Research Reconsiderations Concerning Cultural Differences
(Contemporary Issues in Early Childhood; 5(1), Academic article; Peer reviewed, 2004)‘Minority children’ experience a lot of shifts in their cultural contexts. The author’s work as a professional teacher in multicultural classes enabled her to focus on the research questions presented in this article. ... -
De yngste barnas medvirkning i barnehagens hverdagsliv
(Master thesis, 2006)This thesis is a study of children’s participation in their everyday life in a Norwegian kindergarten. The focus is on the youngest children in a Norwegian kindergarten, the children aged from one to three years. My ... -
Methods for developing the construction site as a learning space
(Chapter; Peer reviewed, 2006) -
Dagny Juel og Stanislaw Przybyszewski – ’kulturarbeidere’ for Norge og Polen
(Folia Scandinavica Posnaniensia;9, Journal article; Peer reviewed, 2006) -
Free space in action research and in project oriented traineeship
(Chapter; Peer reviewed, 2006) -
The validity of action research - validity in action research
(Chapter; Peer reviewed, 2006) -
Rytme, dynamikk, rom og relasjoner i barns egeninitierte estetiske uttrykk : en mikroetnografisk studie av barn i alderen 1-3 år i barnehage
(Master thesis, 2006-07)This thesis focuses on children’s self made aesthetic practise in the daily life of kindergartens. Do children aged 1-3 years old express themselves aesthetically, and if so, how will this appear in the kindergartens daily ... -
Teknologiske arbeidsprosesser inn i grunnskolen, Lego RoboLab som pedagogisk verktøy
(MAYP;2007, Master thesis, 2007)Denne oppgaven dreier seg om å legge til rette for læringsverktøyet Lego RoboLab i grunnskolens opplæring innen teknologi, og undersøke om læringsverktøyet passer inn i lærernes arbeid med opplæring. Denne oppgaven har ... -
Voksenpedagogikk og opplæring i arbeidslivet
(Småskrift, Working paper, 2007)Skal du organisere et opplæringsprogram for voksne er det nødvendig med en forståelse av hva som skiller de voksnes læringsforutsetninger fra barn og ungdoms. Til forskjell fra barn og ungdom har voksne deltakere ofte ... -
Å overse et barn - om lek og samhandling i den flerkulturelle barnehagen
(Barn;3-4, Journal article; Peer reviewed, 2007) -
The development of sign language competence of deaf children in bilingual school classes: A description based on the example of a longitudinal study of the development of a deaf pupil (at ages 8;2 and 9;5) - Wie entwickelt Tom, ein Schüler der bilingual geführten Klasse in Riehen seine Kompetenz in der Gebärdensprache im Zeitraum zwischen Mai 2005 und September 2006?
(Master thesis, 2007)In a longitudinal study, the author used two video recordings of the signing of the deaf pupil "Tom" to analyze his development in the use of polymorphemic verbs. She had the pupil Tom look at and then retell in Swiss ...