Transspråklige praksiser i nordiske barnehager: en kunnskapsoversikt
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3115604Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
De siste årene har begrepet transspråking vært i forskningens søkelys, og forskere har både utviklet
dette begrepet teoretisk og undersøkt det empirisk i ulike utdanningskontekster. Likevel er det behov for
mer kunnskap om flerspråklig didaktikk, og flere studier rapporterer om lærernes usikkerhet og behov
for kompetanseheving. Målet for denne artikkelen er å systematisere empiriske studier publisert mellom
2010 og 2022 som beskriver flerspråklige praksiser i nordisk barnehagekontekst. Femti studier er inkludert
i kunnskapsoversikten og analysert for å beskrive state-of-the-art på forskningsfeltets fagfront. Analysen
viser hvilke metoder som har blitt brukt i relevante empiriske studier, i hvilke barnehagekontekster og barne-
hagesituasjoner flerspråklige praksiser har blitt beskrevet, hvilke temaer som har blitt viet oppmerksomhet
og hvordan slike praksiser blir møtt av ulike aktører.