• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan fremme kritisk tenkning i grunnskolen? Forskningsbaserte forslag

Ferguson, Leila Eve; Krange, Ingeborg
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
Thumbnail
View/Open
pre print Furgerson Krange 2019.pdf (791.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/10057
Date
2020-05-26
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [492]
Original version
Ferguson LE, Krange I. Hvordan fremme kritisk tenkning i grunnskolen? Forskningsbaserte forslag . Norsk pedagogisk tidsskrift. 2020;104(2):194-205   https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-02-09
Abstract
Til tross for fokus på kritisk tenkning som en nødvendig ferdighet, er det få som har kommet med tiltak for hvordan lærere kan støtte utvikling av denne typen tenkning blant elever i den norske skolen. Vi tar et grep om denne utfordringen. Først foreslår vi et teoretisk rammeverk for å forstå sentrale deler innen kritisk tenkning. Deretter presenterer vi nyere forskning som fremmer forslag til hvordan kritisk tenkning kan stimuleres i grunnskolen. Vårt fokus er på argumentasjon, kildevurderingsferdigheter og kunnskapssyn. Basert på vår gjennomgang av relevant litteratur identifiserer vi implikasjoner for læreres praksis.
 
Despite focus on critical thinking as a necessary skill, few have suggested specific ways for teachers to support its development in Norwegian school pupils. We address this challenge: We first suggest a theoretical framework for understanding critical thinking’s central components, then we present recent research that forms the basis for suggestions for how critical thinking can be promoted in primary and secondary school. Our focus is on argumentation, strategic source evaluation and views of knowledge. Based on this review we identify implications for teachers’ practice.
 
Publisher
Universitetsforlaget
Series
Norsk pedagogisk tidsskrift;2-2020 || Årgang 104
Journal
Norsk pedagogisk tidsskrift

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit