Hvordan fremme kritisk tenkning i grunnskolen? Forskningsbaserte forslag
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/10057Utgivelsesdato
2020-05-26Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Ferguson LE, Krange I. Hvordan fremme kritisk tenkning i grunnskolen? Forskningsbaserte forslag . Norsk pedagogisk tidsskrift. 2020;104(2):194-205 https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-02-09Sammendrag
Til tross for fokus på kritisk tenkning som en nødvendig ferdighet, er det få som har kommet med tiltak for hvordan lærere kan støtte utvikling av denne typen tenkning blant elever i den norske skolen. Vi tar et grep om denne utfordringen. Først foreslår vi et teoretisk rammeverk for å forstå sentrale deler innen kritisk tenkning. Deretter presenterer vi nyere forskning som fremmer forslag til hvordan kritisk tenkning kan stimuleres i grunnskolen. Vårt fokus er på argumentasjon, kildevurderingsferdigheter og kunnskapssyn. Basert på vår gjennomgang av relevant litteratur identifiserer vi implikasjoner for læreres praksis. Despite focus on critical thinking as a necessary skill, few have suggested specific ways for teachers to support its development in Norwegian school pupils. We address this challenge: We first suggest a theoretical framework for understanding critical thinking’s central components, then we present recent research that forms the basis for suggestions for how critical thinking can be promoted in primary and secondary school. Our focus is on argumentation, strategic source evaluation and views of knowledge. Based on this review we identify implications for teachers’ practice.