• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilke fag får GLU-studentene kompetanse i? En analyse av grunnskolelærerstudentenes studiepoengproduksjon 2012/13

Smestad, Bjørn
Journal article
Thumbnail
View/Open
Hvilke fag far GLUstudentene kompetanse i.pdf (481.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12199/255
Date
2014-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [491]
Abstract
Det er en sterk trend i tiden at det stilles høyere krav til læreres formelle faglige kompetanse.

Det er innført krav om 60 studiepoeng i matematikk, norsk og engelsk for å bli tilsatt for å

undervise disse fagene på ungdomstrinnet, og i Solbergregjeringens regjeringserklæring er det

varslet faglige krav i alle fag på alle skoletrinn. I 2010 ble det første kullet tatt opp til de to

grunnskolelærerutdanningene (GLU), en for 1.-7. trinn og en for 5.-10. trinn. Et sentralt poeng

med overgang fra allmennlærerutdanning til disse nye utdanningene var naturligvis at lærerne

skulle være mer spesialisert mot klassetrinn, men også at de skulle ha mer fordypning i færre

skolefag. I 5-10-utdanningen skulle det normale være å ha tre fag med 60 studiepoeng hver i

1

tillegg til pedagogikk og elevkunnskap (PEL), men det i allmennlærerutdanningen var vanlig

å ha mange fag med 30 studiepoeng i hvert.

Derfor er det også stor interesse for hvilke fag grunnskolelærerstudentene faktisk ender opp

med når de er klar for arbeidsmarkedet. Nå som de første grunnskolelærerstudentene er inne i

sitt fjerde studieår begynner et bilde å avtegne seg, men tallene er ikke lett tilgjengelige.

Derfor har jeg samlet og systematisert offentlige tall for studieåret 2012/2013 for å danne et

bilde av hva studentene ender opp med.
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit