dc.contributor.author | Smestad, Bjørn | |
dc.date.accessioned | 2014-01-09T09:09:15Z | |
dc.date.accessioned | 2020-08-27T20:13:58Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T10:03:31Z | |
dc.date.available | 2014-01-09T09:09:15Z | |
dc.date.available | 2020-08-27T20:13:58Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T10:03:31Z | |
dc.date.issued | 2014-01 | |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.issn | 1504-2987 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/255 | |
dc.description.abstract | Det er en sterk trend i tiden at det stilles høyere krav til læreres formelle faglige kompetanse.
Det er innført krav om 60 studiepoeng i matematikk, norsk og engelsk for å bli tilsatt for å
undervise disse fagene på ungdomstrinnet, og i Solbergregjeringens regjeringserklæring er det
varslet faglige krav i alle fag på alle skoletrinn. I 2010 ble det første kullet tatt opp til de to
grunnskolelærerutdanningene (GLU), en for 1.-7. trinn og en for 5.-10. trinn. Et sentralt poeng
med overgang fra allmennlærerutdanning til disse nye utdanningene var naturligvis at lærerne
skulle være mer spesialisert mot klassetrinn, men også at de skulle ha mer fordypning i færre
skolefag. I 5-10-utdanningen skulle det normale være å ha tre fag med 60 studiepoeng hver i
1
tillegg til pedagogikk og elevkunnskap (PEL), men det i allmennlærerutdanningen var vanlig
å ha mange fag med 30 studiepoeng i hvert.
Derfor er det også stor interesse for hvilke fag grunnskolelærerstudentene faktisk ender opp
med når de er klar for arbeidsmarkedet. Nå som de første grunnskolelærerstudentene er inne i
sitt fjerde studieår begynner et bilde å avtegne seg, men tallene er ikke lett tilgjengelige.
Derfor har jeg samlet og systematisert offentlige tall for studieåret 2012/2013 for å danne et
bilde av hva studentene ender opp med. | |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.subject | Grunnskolen | en_US |
dc.subject | Lærerutdanning | en_US |
dc.subject | Fagkompetanse | en_US |
dc.title | Hvilke fag får GLU-studentene kompetanse i? En analyse av grunnskolelærerstudentenes studiepoengproduksjon 2012/13 | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/ISSN1504-2987-2014-02-08 | |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidskrift | |