Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget
Original version
Walseth, K., & Hæhre, H. (2014). Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Skolens betydning for den lave andelen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningen, Tidsskrift for ungdomsforskning,4(2), 28-51. https://utdanningsforskning.no/artikler/2014/heteronormativitet-i-kroppsovingsfaget/Abstract
Denne artikkelen stiller spørsmål ved hvilke erfaringer elever som identifiserer seg som lesbiske og homofile har fra deltagelse i kroppsøvingsfaget. Datagrunnlaget er intervju med fem informanter i alderen 19–25 år, som alle identifiserer seg som lesbisk/homofil. Resultatene tyder på at kroppsøvingsfaget preges av heteronormativitet, noe som spesielt kommer til uttrykk gjennom garderobesituasjonen og danseundervisningen. En annen erfaring som fremheves, er mulighetene som ligger i faget for tilskeiving (queering). Gutter som er flinke i idrett og som fremstår åpent som homofile utfordrer heteronormativiteten ved å bryte den hegemoniske forståelsen av homoseksuell adferd.