Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWalseth, Kristinen_US
dc.contributor.authorHæhre, Heidien_US
dc.date.accessioned2015-01-30T12:18:21Z
dc.date.available2015-01-30T12:18:21Z
dc.date.issued2014-12en_US
dc.identifier.citationWalseth, K., & Hæhre, H. (2014). Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Skolens betydning for den lave andelen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningen, Tidsskrift for ungdomsforskning,4(2), 28-51.en_US
dc.identifier.issn1502-7759en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1204043en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2327
dc.description.abstractDenne artikkelen stiller spørsmål ved hvilke erfaringer elever som identifiserer seg som lesbiske og homofile har fra deltagelse i kroppsøvingsfaget. Datagrunnlaget er intervju med fem informanter i alderen 19–25 år, som alle identifiserer seg som lesbisk/homofil. Resultatene tyder på at kroppsøvingsfaget preges av heteronormativitet, noe som spesielt kommer til uttrykk gjennom garderobesituasjonen og danseundervisningen. En annen erfaring som fremheves, er mulighetene som ligger i faget for tilskeiving (queering). Gutter som er flinke i idrett og som fremstår åpent som homofile utfordrer hetero­norma­tiviteten ved å bryte den hegemoniske forståelsen av homoseksuell adferd.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNOVAen_US
dc.relation.ispartofseriesTidsskrift for ungdomsforskning;14(2)en_US
dc.subjectHomofilien_US
dc.subjectIdretten_US
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectHeteronormativiteten_US
dc.titleHeteronormativitet i kroppsøvingsfageten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttps://utdanningsforskning.no/artikler/2014/heteronormativitet-i-kroppsovingsfaget/


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel