dc.contributor.author | Walseth, Kristin | en_US |
dc.contributor.author | Hæhre, Heidi | en_US |
dc.date.accessioned | 2015-01-30T12:18:21Z | |
dc.date.available | 2015-01-30T12:18:21Z | |
dc.date.issued | 2014-12 | en_US |
dc.identifier.citation | Walseth, K., & Hæhre, H. (2014). Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Skolens betydning for den lave andelen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningen, Tidsskrift for ungdomsforskning,4(2), 28-51. | en_US |
dc.identifier.issn | 1502-7759 | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 1204043 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2327 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen stiller spørsmål ved hvilke erfaringer elever som identifiserer seg som lesbiske og homofile har fra deltagelse i kroppsøvingsfaget. Datagrunnlaget er intervju med fem informanter i alderen 19–25 år, som alle identifiserer seg som lesbisk/homofil. Resultatene tyder på at kroppsøvingsfaget preges av heteronormativitet, noe som spesielt kommer til uttrykk gjennom garderobesituasjonen og danseundervisningen. En annen erfaring som fremheves, er mulighetene som ligger i faget for tilskeiving (queering). Gutter som er flinke i idrett og som fremstår åpent som homofile utfordrer heteronormativiteten ved å bryte den hegemoniske forståelsen av homoseksuell adferd. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NOVA | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Tidsskrift for ungdomsforskning;14(2) | en_US |
dc.subject | Homofili | en_US |
dc.subject | Idrett | en_US |
dc.subject | Kroppsøving | en_US |
dc.subject | Heteronormativitet | en_US |
dc.title | Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.identifier.doi | https://utdanningsforskning.no/artikler/2014/heteronormativitet-i-kroppsovingsfaget/ | |