Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning by Title
Now showing items 433-452 of 552
-
Scientifically designed teacher education: Teacher educators’ perceptions in Finland and Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper investigatesteacher educators’ perceptions of scientificallydesigned teacher education in Fin-landandNorwayand asksthe followingresearch questions:How do teacher educators in Finlandand Norway perceive ... -
Secant loci of scrolls over curves
(Contemporary Mathematics;, Chapter; Peer reviewed; Journal article, 2024)Given a curve C and a linear series on C, the secant locus V e−f e ( ) parametrises effective divisors of degree e which impose at most e − f conditions on . For E → C a vector bundle of rank r, we define etermi nantal ... -
Seksualundervisning: I ukjent farvann?
(Bachelor thesis, 2017-04-20)Denne bacheloroppgaven setter søkelyset på seksualundervisning. Tanken er å undersøke seksualundervisningens praksis, eventuelle faktorer som innvirker på underviseren, samt seksualundervisningens påvirkning på barn. Målet ... -
Sentrum og snikksnakk. Luther i bruk - i samfunn og skole
(Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2016)Approaching the 500-year Reformation anniversary, the article discusses what might legitimize Luther as a topic in today‘s society and educational practice. Are his crucial ideas an exclusively religious heritage, or could ... -
Sharing interview questions in advance: Methodological considerations in applied linguistics research
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Interviews serve as a prominent methodological tool in applied linguistics and beyond, allowing researchers to explore participants’ experiences, ideologies and beliefs. Yet, the extent to which interview questions are ... -
Sharing interview questions in advance: Methodological considerations in applied linguistics research
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Interviews serve as a prominent methodological tool in applied linguistics and beyond, allowing researchers to explore participants’ experiences, ideologies and beliefs. Yet, the extent to which interview questions are ... -
Simple utterances but complex understanding? Meta-studying the fuzzy mismatch between animal semantic capacities in varied contexts
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Simplicity of tangent bundles on the moduli spaces of symplectic and orthogonal bundles over a curve
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The variety of minimal rational tangents associated to Hecke curves was used by J.-M. Hwang [8] to prove the simplicity of the tangent bundle on the moduli of vector bundles over a curve. In this paper, we use the tangent ... -
"Skogen er min katedral". Spiritualitet og økologi hos Henry David Thoreau og Neil Young.
(Kirke og kultur;Volum 127 | Utgave 2, Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen hevder jeg at den kanadiske artisten Neil Young skriver seg inn i tradisjonen etter den amerikanske transcendentalisten Henry David Thoreau. Både Thoreau og Young identifiserer seg selv som «hedning» ... -
Skolefritidsordningen: Barns aktivitetstid?
(FoU i Praksis;2006, Chapter; Peer reviewed, 2007-04)Med bakgrunn i helseargument har flere offentlige utredninger slått fast at barn er for lite fysisk aktive (Helsedepartementet, 2003; Utdannings- og forskningsdepartementet, 2003, 2004), og det er tallfestet anbefalinger ... -
Skoleledernes syn på skoleklima: noen erfaringer fra PISA og TIMSS fra 2003 og 2015
(Chapter; Peer reviewed, 2018)Skoleklima dreier seg om organisatoriske, fysiske og atferdsmessige forhold ved skolen. På bakgrunn av en systematisk kunnskapsoversikt mener Wang og Degol (2015) at skoleklima kan beskrives gjennom fire hovedområder med ... -
Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole. Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse skole–hjem-samarbeid som pedagogisk ... -
Skriveramme som støtte i arbeidet med fagskriving? : studie av 8. klasse elevers tekstskaping i samfunnsfag
(Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2016)Bruk av formmønster blir jevnlig diskutert som støtte i skriveopplæringen. Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom lærerens undervisning der bruk av skriveramme inngår, og elevtekster i et skriveprosjekt ... -
Småkryp - 2. klassingers tegninger i naturfag Crawly things – second graders drawings in science
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this qualitative exploratory study, 35 drawings of crawly things and their context from 18 pupils 7-8 years old were analysed. In addition, focus group interviews with 6 of the pupils about their drawings were conducted. ... -
Social positioning in boys’ and girls’ oral presentations
(Education Inquiry;4(4), Journal article; Peer reviewed, 2013-12-06)This study explores ninth-grade (15-year-old) students’ oral presentations in language arts and art education. The main research question is: In which ways are the students’ social positioning and use of verbal and non-verbal ... -
"Som hos Blake". Nick Cave og den guddommelige imaginasjonen.
(DIN - Tidsskrift for religion og kultur;Nr 1-2 (2020), Peer reviewed; Journal article, 2020-01-13)Tidligere forskning har etablert en sammenheng mellom William Blake og Nick Cave, men hva denne sammenhengen går ut på er i liten grad utforsket. Både hos Blake og Cave er det en nær forbindelse mellom imaginasjon og poesi. ... -
"Sore eyes and distracted" or "excited and confident"? – The role of perceived negative consequences of using ICT for perceived usefulness and self-efficacy
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Many adolescents feel confident about using information and communication technology (ICT) and believe that it can help them to learn and achieve. However, recent research also shows that some adolescents are reporting ... -
Spor i ord: En undersøkelse av ordet "gagarr" (hund) i norrøn poesi
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is based on recent research about Irish loanwords to Old Norse, but also a former discussion about the word gagarr (dog) and whether it originates in Norse or Gaelic languages. The main argument here for ... -
'Sted' som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16 Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Geografi var tidligere et av hovedområdene i den norske grunnskolens samfunnsfag, men i læreplanen Kunnskapsløftet 2020 har geografifaget blitt mindre tydelig. Samtidig kan et mer gjennomgående geografisk perspektiv og økt ... -
Stimulering av global bevissthet gjennom internasjonalisering
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The topic of this article is nurturing global consciousness through internationalization in teacher education. As a teacher educator, I have been supervising 29 student teachers in their three-month practice in Namibia and ...