Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2023, 17 (2), 31-49. 10.23865/up.v17.5194Abstract
I denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole.
Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse
skole–hjem-samarbeid som pedagogisk praksis i videregående skole. Resultatene avdekket
en ambivalens i opplevelsen av skole–hjem-samarbeid, der elevene uttrykker at de ønsker
å være selvstendige samtidig som de har behov for nærværende og støttende foreldre.
Fundert i samtalene mellom deltakerne drøfter vi en todelt elevposisjon i trepartssamar-
beidet mellom foreldre, lærere og elever; der elevene har både en objekt- og subjektposi-
sjon i samarbeidet. Resultatene viser at foreldre oppleves som viktige støttespillere for de
fleste elevene, men også at skole–hjem-samarbeid er en personlig og følelsesladet praksis
for mange. De positive følelsene bidrar til å forsterke elevenes motivasjon, skolearbeid og
håndtering av utfordringer. Det var likevel de ubehagelige følelsene knyttet til samarbeidet
som synes å dominere, og som fører til at skole–hjem-samarbeid oppleves som krevende
for mange elever i videregående skole. For å drøfte resultatene har vi anvendt pedagogisk-
filosofisk teori om elevenes dannings- og utdanningsprosess og pedagogisk-psykologisk
teori om elevenes behov for autonomistøtte. Vi argumenterer for å begrunne skole–hjem-
samarbeid i videregående skole som samarbeidende autonomistøtte i elevenes dannings- og
utdanningsprosess, og for å styrke elevenes subjektposisjon i dette samarbeidet.