dc.contributor.author | Vedeler, Gørill Warvik | |
dc.contributor.author | Strandbu, Astrid | |
dc.date.accessioned | 2024-01-04T11:37:09Z | |
dc.date.available | 2024-01-04T11:37:09Z | |
dc.date.created | 2023-12-15T09:15:19Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2023, 17 (2), 31-49. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3109811 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole.
Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse
skole–hjem-samarbeid som pedagogisk praksis i videregående skole. Resultatene avdekket
en ambivalens i opplevelsen av skole–hjem-samarbeid, der elevene uttrykker at de ønsker
å være selvstendige samtidig som de har behov for nærværende og støttende foreldre.
Fundert i samtalene mellom deltakerne drøfter vi en todelt elevposisjon i trepartssamar-
beidet mellom foreldre, lærere og elever; der elevene har både en objekt- og subjektposi-
sjon i samarbeidet. Resultatene viser at foreldre oppleves som viktige støttespillere for de
fleste elevene, men også at skole–hjem-samarbeid er en personlig og følelsesladet praksis
for mange. De positive følelsene bidrar til å forsterke elevenes motivasjon, skolearbeid og
håndtering av utfordringer. Det var likevel de ubehagelige følelsene knyttet til samarbeidet
som synes å dominere, og som fører til at skole–hjem-samarbeid oppleves som krevende
for mange elever i videregående skole. For å drøfte resultatene har vi anvendt pedagogisk-
filosofisk teori om elevenes dannings- og utdanningsprosess og pedagogisk-psykologisk
teori om elevenes behov for autonomistøtte. Vi argumenterer for å begrunne skole–hjem-
samarbeid i videregående skole som samarbeidende autonomistøtte i elevenes dannings- og
utdanningsprosess, og for å styrke elevenes subjektposisjon i dette samarbeidet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | 10.23865/up.v17.5194 | |
dc.identifier.cristin | 2213961 | |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | en_US |
dc.source.volume | 17 | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.source.pagenumber | 31-49 | en_US |