• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilke fag får GLU-studentene kompetanse i? En analyse av grunnskolelærerstudentenes studiepoengproduksjon 2014/15

Smestad, Bjørn
Report
Thumbnail
View/Open
Hvilke fag far GLUstudentene kompetanse i januar 2016.pdf (860.7Kb)
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12199/653
Date
2016-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [489]
Abstract
For tida legges det stor vekt på at lærere bør ha studiepoeng i fagene de underviser, og også at de må ha større faglig fordypning i enkelte utvalgte fag. Dette innebærer en stor endring – ferdigutdannede lærere vil kun ha kompetanse til å undervise noen få fag og de vil derfor ikke lenger ha mulighet til å undervise elevene i de fleste av deres skolefag. Elevgrupper må i større grad ivaretas av lærerteam, også på småtrinnet. Statistikken viser at det i dag er svært mange lærere som mangler studiepoeng i fagene de underviser i. Det finnes til og med ett fag (mat og helse) hvor under halvparten av lærerne som underviser det har formell kompetanse i faget. (Lagerstrøm, Moafi, & Revold, 2014) Tiltak for å avhjelpe situasjonen inkluderer skjerpede kompetansekrav i grunnskolen, storstilt 2 videreutdanning av lærere og omlegging fra allmennlærerutdanning til en grunnskolelærerutdanning med sterkere fagspesialisering. Fra 2017 skal grunnskolelærerutdanningen utvides til en femårig masterutdanning. I denne situasjonen er det viktig å følge med på hvilke fag GLU-studentene faktisk får studiepoeng i. I to år har jeg skrevet rapporter om studiepoengproduksjonen i GLU (Smestad, 2014, 2015). Disse rapportene vakte litt interesse (Fuglseth & Schanke, 2014; Følgegruppen, 2015; Hansen, 2015; Kunnikoff, 2015). Derfor er det nå naturlig å se på tallene for studiepoengproduksjonen i 2014/15. Denne rapporten er en oppdatert utgave av fjorårets rapport, med nye tall og en del nye vurderinger knyttet til. Institusjonene er nå i ferd med å forberede seg for femårig lærerutdanning. Blant annet må mange institusjoner styrke fagmiljøene sine innen de fagene de ønsker å tilby mastergrad i, for å oppfylle NOKUTs krav om antall med førstekompetanse og toppkompetanse. Dette kan også påvirke hvilke fag institusjonene velger å tilby nå i sluttfasen av GLU-utdanningene. Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) har selv på sine nettsider tall for «Detaljert oversikt over fordypning for lærere». I skrivende stund inneholder den langt færre studiepoeng enn denne rapporten. Dersom denne blir oppjustert til å inneholde alle studiepoeng tatt i grunnskolelærerutdanninger, vil dette kunne bli den siste rapporten jeg lager av denne typen.
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akeshus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit