Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på tittel
Viser treff 448-467 av 566
-
Sammenlignende test av 3 tekstilvaskepulver for hvitt tøy
(Prosjektnotat 8-2009, Notat, 2009)SIFO har på oppdrag fra Lilleborg gjennomført test på tre utvalgte vaskemidler for hvitt tøy. Utvalget er gjort av Lilleborg og resultatet viser hvilket av de testede vaskemidlene som ut fra de valgte testkriterier er ... -
Sammenligning av priser mellom Norge og Sverige på enkelte merkevarer
(Prosjektnotat 1-2003, Notat, 2003)Gjennomsnittlig er prisene på 24 merkevarer 21 prosent lavere i Sverige enn i Norge. De fles-te merkevarene er internasjonale merkevarer. Produkter som er mer enn 25 prosent billigere i Sverige enn i Norge er enkelte ... -
Sammenligning av priser mellom Norge, Sverige og Danmark på enkelte merkevarer - 2010
(Prosjektnotat 4-2011, Notat, 2011)Vi har sett på gjennomsnittsprisene på 27 merkevarer innen næringsmidler og 11 merkevarer av såkalt ”non food” fra mars 2010. Gjennomsnittlig var prisene på næringsmidler 7 prosent lavere i Sverige enn i Norge, og 13 prosent ... -
Sårbare bilder på sosiale medier: En studie om bildedelingskultur, kommersielle påvirkninger og kritisk medieforståelse blant ungdom
(Rapport;17-2021, Report, 2021)Deling av sårbare bilder på sosiale medier er blitt en stor del av dagens ungdomskultur. Sårbare bilder er subjektivt definert og omhandler bilder man ikke vil skal havne på avveie og sees av andre de ikke var tiltenkt. ... -
Seleksjon og ignorering
(Oppdragsrapport 2-2011, Report, 2011)Rapporten er en undersøkelse av merkemangfoldet i dagligvarehandelen, med utgangspunkt i den pågående offentlige debatten om “merkejungelen” som et kaos av symboler, bilder, logoer og tekst. Vi ønsker å vite hvordan ... -
«Sharenting» – til barnets beste? Personvern og kritisk medieforståelse knyttet til foreldres deling av egne barn i sosiale medier
(SIFO-rapport;9-2023, Report, 2023)Denne rapporten handler om sharenting - foresattes deling av innhold om barna sine på sosiale medier - i en norsk kontekst. Formålet med rapporten er å kartlegge hvordan deling foregår og å øke forståelse for foresattes ... -
SIFO-survey 2005 - 2015
(Report, 2015)Grafikk fra SIFO Survey 2005-2015 Husholdsøkonomi Tjenester Digitale medier Mat Forbrukernes holdninger, bevissthet, adferd og kompetanse Marked, varehandel, distribusjon Merkevarer til barn -
SIFOs innspill i arbeidet med utformingen av statlige veiledende normer for utmåling av økonomisk sosialhjelp
(Oppdragsrapport 2-2000, Report, 2000) -
SIFOs Referansebudsjett for forbruksutgifter 2021
(Rapport;3-2021, Report, 2021)Denne rapporten presenterer referansebudsjettet for 2021, en oppsummering av de viktigste endringene som er gjortsammenlignet med referansebudsjettet for 2020 og en oppsummering av grunnlaget disse endringene er basert på. ... -
SIFOs Referansebudsjett for forbruksutgifter 2022
(Rapport;4-2022, Report, 2022)Denne rapporten presenterer referansebudsjettet for 2022. Rapporten er en oppsummering av de viktigste endringene fra fjorårets budsjett, og summerer opp grunnlaget disse endringene er basert på. I 2022-versjonen av ... -
SIFOs referansebudsjett for forbruksutgifter 2023
(SIFO-rapport;2-2023, Report, 2023)I denne prosjektrapporten presenterer vi referansebudsjettet for 2023 og hvordan vi har arbeidet med årets oppdatering. I 2023-versjonen av referansebudsjettet har grunnlaget for forbruksområdet «husholdningsartikler» blitt ... -
SIFOs referansebudsjett for forbruksutgifter 2024
(SIFO-rapport;3-2024, Report, 2024)I denne prosjektrapporten presenterer vi referansebudsjettet for 2024 og hvordan vi har arbeidet med årets oppdatering. I 2024-versjonen av referansebudsjettet har grunnlaget for forbruksområdene «lek og mediebruk» og ... -
SIFOs Referansebudsjett for forbruksutgifter – andre halvår 2022
(Rapport;7-2022, Report, 2022)Denne prosjektrapporten presenterer en oppdatert versjon av referansebudsjettet for 2022 hvor kostnadene er justert i henhold til prisutviklingen i markedene. Nye priser er hentet inn for forbruksområdene «Barnehagekostnader», ... -
Sjetteklassingers digitale hverdag
(Fagrapport 1-2012, Report, 2012)Denne rapporten om barns digitale mediehverdag og de kjønnsmessige aspektene slike praksiser har er en bearbeiding av en forfatterens mastergrad ved Sosialantropologisk Institutt, Universitetet i Oslo, innlevert våren 2011. ... -
Sjøforsvaret i ny drakt
(Oppdragsrapport 3-2012 Tilknyttede prosjekter Uni-2012, Report, 2012)Nummer: 3-2012 Tilknyttede prosjekter Uni-Form -
Skinny as a bird: Design fiction as a vehicle for reflecting on food futures
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Skjønnhet og helse
(Report, 2011)Nummer: 1-2011 Innhold image(arrow) Innledning: Utseendets sosiale betydning Av Ingun Grimstad Klepp, Gun Roos og Mari Rysst image(arrow) ”Å se bra ut”: kroppsidealer og kroppspraksiser i Norge Av Mari Rysst ... -
Skolestart, en empirisk studie av de forbruksmessige sider ved å begynne på skolen
(Prosjektnotat 8-2004, Notat, 2004)Rapporten er utgitt i revidert utgave: Å begynne på skolen. Prosjektnotat nr.5-2005, Oslo, SIFO Tilknyttede prosjekter Barn og unge -
Skummelt gøy!
(Oppdragsrapport 1-2005, Report, 2005)Nummer: 1-2005 Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk -
Smart technologies in connected homes – A 2019 Norwegian consumer survey
(SIFO Project Note;2019:06, Working paper, 2019)This report presents the results of a national representative survey, conducted in Norway, which focuses on consumers’ access to smart/connected products/systems at home. The survey also explores consumers’ experiences ...