• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Forbruksforskningsinstituttet (SIFO)
  • SIFO Rapport
  • View Item
  •   Home
  • Forbruksforskningsinstituttet (SIFO)
  • SIFO Rapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sårbare bilder på sosiale medier: En studie om bildedelingskultur, kommersielle påvirkninger og kritisk medieforståelse blant ungdom

Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Fiane
Report
Thumbnail
View/Open
Sårbare bilder på sosiale medier (1.569Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2990934
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • SIFO Rapport [339]
Abstract
Deling av sårbare bilder på sosiale medier er blitt en stor del av dagens ungdomskultur. Sårbare bilder er subjektivt definert og omhandler bilder man ikke vil skal havne på avveie og sees av andre de ikke var tiltenkt. Eksempler på dette er seksuelle eller intime bilder som de unge deler selv gjennom sosiale medier.

Det er behov for kunnskap som fokuserer på hvilken kritisk medieforståelse ungdom har rundt denne bildedelingen, samt potensiell påvirkning fra de kommersielle aktørene og interessene på dette feltet. Denne studien følger opp dette ved å undersøke ungdoms bildedelingskultur sett i lys av de teknologiske plattformenes egenskaper, markedsføringsinteresser og ungdommenes kritiske medieforståelse. Nitten ungdommer har deltatt i studien gjennom fokusgruppeintervjuer supplert med deltakende metoder.

Analysen viser blant annet at ungdom sender nakenbilder for å få bekreftelse og aksept fra jevnaldrende, og for å være intim med andre, men også fordi de (og spesielt jenter) føler seg presset til å sende. Deling av sårbare bilder kan derfor være en positiv opplevelse for de involverte, gitt at både sender og mottaker ønsker å delta og at innholdet ikke blir delt videre med andre utilsiktede. Fokus bør imidlertid rettes i tilfeller hvor dette er en negativ opplevelse, slik som et resultat av press og tvang. Kommersielt innhold som reklame og tv-serier som har høyt fokus på sex og nakenhet kan bidra til å normalisere deling av nakenbilder blant ungdom.

Utforming av sosiale medier og digitale tjenester tilrettelegger for rask og enkel bildedeling og bør ha et større ansvar for å hindre spredning av sårbare bilder til tredjeparter. Ungdom demonstrerer høy kritisk medieforståelse og kunnskap om markedslogikken på sosiale medier, men har en tendens til å glemme denne kunnskapen i øyeblikket de sender bilder. Videre er mye av de unges kompetanse tilegnet personlig gjennom prøving og feiling. Derfor ønsker de unge å både lære mer om dette, men også lære det tidligere.
Publisher
Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet
Series
Rapport;17-2021

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit