Show simple item record

dc.contributor.authorSteinnes, Kamilla Knutsen
dc.contributor.authorTeigen, Helene Fiane
dc.date.accessioned2022-04-11T11:53:48Z
dc.date.available2022-04-11T11:53:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-7063-537-5
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2990934
dc.description.abstractDeling av sårbare bilder på sosiale medier er blitt en stor del av dagens ungdomskultur. Sårbare bilder er subjektivt definert og omhandler bilder man ikke vil skal havne på avveie og sees av andre de ikke var tiltenkt. Eksempler på dette er seksuelle eller intime bilder som de unge deler selv gjennom sosiale medier. Det er behov for kunnskap som fokuserer på hvilken kritisk medieforståelse ungdom har rundt denne bildedelingen, samt potensiell påvirkning fra de kommersielle aktørene og interessene på dette feltet. Denne studien følger opp dette ved å undersøke ungdoms bildedelingskultur sett i lys av de teknologiske plattformenes egenskaper, markedsføringsinteresser og ungdommenes kritiske medieforståelse. Nitten ungdommer har deltatt i studien gjennom fokusgruppeintervjuer supplert med deltakende metoder. Analysen viser blant annet at ungdom sender nakenbilder for å få bekreftelse og aksept fra jevnaldrende, og for å være intim med andre, men også fordi de (og spesielt jenter) føler seg presset til å sende. Deling av sårbare bilder kan derfor være en positiv opplevelse for de involverte, gitt at både sender og mottaker ønsker å delta og at innholdet ikke blir delt videre med andre utilsiktede. Fokus bør imidlertid rettes i tilfeller hvor dette er en negativ opplevelse, slik som et resultat av press og tvang. Kommersielt innhold som reklame og tv-serier som har høyt fokus på sex og nakenhet kan bidra til å normalisere deling av nakenbilder blant ungdom. Utforming av sosiale medier og digitale tjenester tilrettelegger for rask og enkel bildedeling og bør ha et større ansvar for å hindre spredning av sårbare bilder til tredjeparter. Ungdom demonstrerer høy kritisk medieforståelse og kunnskap om markedslogikken på sosiale medier, men har en tendens til å glemme denne kunnskapen i øyeblikket de sender bilder. Videre er mye av de unges kompetanse tilegnet personlig gjennom prøving og feiling. Derfor ønsker de unge å både lære mer om dette, men også lære det tidligere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMeten_US
dc.relation.ispartofseriesRapport;17-2021
dc.subjectbildedelingen_US
dc.subjectsosiale medieren_US
dc.subjectungdomen_US
dc.subjectkritisk medieforståelseen_US
dc.subjectkommersiell påvirkningen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.subjectnakenbilderen_US
dc.titleSårbare bilder på sosiale medier: En studie om bildedelingskultur, kommersielle påvirkninger og kritisk medieforståelse blant ungdomen_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber48en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record