Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på tittel
Viser treff 349-368 av 567
-
Norske drikkevaner. En forbrukssosiologisk studie av norske alkoholvaner i lys avlivsstil, matvaner og sosial bakgrunn
(Rapport 6-2001, Report, 2001)Nummer: 6-2001 -
Norske forbrukermarkeder evaluert i EU-kommisjonens Consumer Markets Scoreboard 2018
(Prosjektnotat nr. 1-2018, Report, 2018)I EU-kommisjonens siste markedsmonitor, publisert 12. oktober 2018, vurderes 40 markeder – 15 varemarkeder og 25 tjenestemarkeder – i 30 land, herunder Norge. De mest problematiske norske varemarkedene er: markedet for ... -
Det norske måltidsmønsteret
(Rapport 2-2000, Report, 2000)Forholdet mellom holdning og handling har her vært viktig. Flere kvantitative studier viser at noe over halvparten av representative utvalg anser seg som miljøbevisste forbrukere. Hva folk oppgir å gjøre i praksis har ... -
Ny start med fullført gjeldsordning
(Report, 2010)Den foreliggende studien er en analyse av hvordan det har gått med de som har gjennomført en gjeldsordning, og bygger på intervjuer med 271 personer som avsluttet sine ordninger i løpet av 2007. Intervjuene ble gjennomført ... -
Nyheter i en digitalisert hverdag
(Oppdragsrapport 10-2016, Report, 2016)Rapporten beskriver resultater fra prosjektet «Nyheter i endring – en studie av unge menneskers konsum av nyheter på smarttelefon». Prosjektet ble i hovedsak gjennomført av SIFO i 2015 med midler fra Rådet for anvendt ... -
Om framtidens forbruksvaner - et 30 års perspektiv
(Fagrapport 1-2014, Report, 2014)Nummer: Fagrapport nr. 1-2014 Tilknyttede prosjekter Framtidens forbrukervaner -
Om matkultur...
(Arbeidsnotat 19-2000, Notat, 2000)Det har i 1999 foregått et omfattende arbeid i regi av Statens Landbruksbank/SND for å utvikle en handlingsplan for norsk matkultur. Takket være en betydelig kompetanse om matkultur og matvaner, har SIFO fått anledning til ... -
Omdømme og troverdighet
(Prosjektnotat 5-2004, Notat, 2004)Nummer: 5-2004 Tilknyttede prosjekter Organiseringen av produktsikkerhet og –risiko i en internasjonalisert matvarehandel -
Omlegging av husholdningers avfallssystem
(Fagrapport 2-2013, Research report, 2013)Nummer: 2-2013 -
Online brukerevalueringer - til forbrukernes nytte eller besvær?
(Prosjektnotat nr. 11-2016, Report, 2016)Sentralt både for internetthandel generelt og i delingsøkonomien mer spesielt, ligger en forestilling om at online brukerevalueringer og ratinger skal skape tillit og smøre relasjonene og flyten av slike tjenester. Det ... -
Oppdatering av forbruksområdet husholdningsartikler: Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet
(SIFO-rapport;1-2023, Report, 2023)Denne rapporten er en rapportering av arbeidet med å oppdatere forbruksområdet ‘husholdningsartikler’ i referansebudsjettet. Oppdateringen har bestått av å undersøke om varene som ligger inne i budsjettposten fortsatt er ... -
Oppdatering av forbruksområdet «Andre dagligvarer»: Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet
(Rapport;3-2022, Report, 2022)Denne rapporten er en sammenfatning av arbeidet med å oppdatere referansebudsjettets forbruksområde «Andre dagligvarer». Oppdateringen har tatt for seg relevansen til varene som har ligget inne i budsjettposten tidligere, ... -
Oppdatering av forbruksområdet «Personlig pleie». Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet
(Rapport;1-2021, Report, 2021)Denne rapporten er en rapportering av arbeidet med å oppdatere forbruksområdet «Personlig pleie» i referansebudsjettet. Oppdateringen innebærer å sjekke om det som ligger inne i budsjettposten fremdeles er relevant og om ... -
Oppdatering av kostnader til spedbarn. Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i Referansebudsjettet
(Rapport;2-2021, Report, 2021)Denne rapporten er en rapportering av arbeidet med å oppdatere kostnader til spedbarn. Oppdateringen innebærer å sjekke om det som ligger inne i de ulike budsjettpostene til fremdeles er relevant og om det trengs endringer ... -
Oppfattelser og anvendelser av begrepet bærekraftighet blant de norske delatkerne i HealthCat
(Prosjektnotat 12-2006, Notat, 2006)Nummer: 12-2006 -
Opprinnelsesmerking av mat
(Rapport 3-1999, Report, 1999)Målsettingen med denne studien er å oppnå bedre innsikt i og forståelse av forbrukerens oppfatninger og tanker om opprinnelses-merking av mat generelt og kjøtt spesielt. Spørsmålet om opprinnelsesmerking av kjøtt er ... -
Opprinnelsesmerking av norsk ull
(Oppdragsrapport nr. 5-2017, Report, 2017)Hensikten med denne rapporten er å undersøke mulighetene for en opprinnelsesmerking av norsk ull. Et slikt merke kan bidra til økt bevissthet og oppmerksomhet om norsk ull både blant produsenter og forbrukere, og dermed ... -
Parabolens betydning for identifisering og tilhørighet blant innvandrere i Norge
(Fagrapport 4-2010, Research report, 2010)Denne rapporten tar for seg medie- og teknologibruk blant ikke-vestlige innvandrere i Norge. Et hovedutgangspunkt har vært å se på hvordan fjernsynet benyttes i hverdagen, med et særskilt fokus på bruk av satellittmedierte ... -
Photophop, fillers og falske glansbilder? En studie blant ungdom om kjønn, kropp og markedsføring i sosiale medier
(Rapport;3-2019, Research report, 2019)Denne studien undersøker hvordan kjønn og kropp framstilles i markedsføringen rettet mot ungdom på nett, hvordan ungdom opplever, påvirkes og forholder seg til dette, samt hva slags digital forbrukerkompetanse ungdommene ... -
The plastic elephant. Overproduction and synthetic fibres in sustainable textile strategies
(SIFO project report;5-2023, Report, 2023)In this report, we examine national, international and corporate strategies for sustainable textiles to understand if and how they embrace the increased production volumes based on synthetic materials, which can be referred ...