• Når grensene mellom reklame og journalistikk blir utydelige i avisene 

      Tangeland, Torvald; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 16-2016, Report, 2016)
      Medieforbruket til norske husholdninger er i endring. En stadig større deler av mediekonsumet forflytter seg fra de tradisjonelle formatene, som papiravis, radio og TV, over på internett. Dette har skapt store utfordringer ...
    • Når stordata blir Big Business 

      Dulsrud, Arne; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 10-2017, Report, 2017)
      Hovedmålet med rapporten er å undersøke utvalgte norske kommersielle aktørers innsamling og utnyttelse av forbrukerdata og personopplysninger samt å gi en status for kommersiell utnyttelse av slike data i ulike sektorer. ...
    • Noen hovedpunkter fra EU-kommisjonens Consumers Conditions Survey (CCS) 2022 

      Alecu, Andreea Ioana; Jacobsen, Eivind (SIFO-rapport;8-2023, Report, 2023)
      I denne enkle tabellrapporten har vi sett på norske og europeiske borgeres opplevelse av å være forbruker, kjennskap til rettigheter, samt borgeres erfaringer på tvers av markeder. Rapporten er basert på tallmateriale fra ...
    • Noen reklamer ergrer mer enn andre 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 9-2009, Notat, 2009)
      Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på reklame. SIFO-surveyen er undersøkelser som gjennomføres noenlunde jevnlig, og der noen temaer går igjen, mens andre er nye. I undersøkelsen ...
    • Nordmenns brød- og kornvaner - i stabilitet og endring 

      Bugge, Annechen Bahr; Lavik, Randi; Lillebø, Kjersti (SIFO-report;2-2008, Research report, 2008-10)
      Økt forbruk av grove brød- og kornprodukter er en sentral målsetting i Regjeringens handlingsplan for et bedre kosthold i befolkningen i perioden 2007 til 2011. Alle er imidlertid ikke enige i denne målsettingen. De senere ...
    • Nordmenns holdninger til klimaendringer, medier og politikk 

      Austgulen, Marthe Hårvik (Prosjektnotat 4-2012, Notat, 2012)
      I dette prosjektnotatet tar vi for oss nordmenns holdninger til klimaendringer, medier, aktører i klimadebatten og klimapolitikk. Notatet er en deskriptiv presentasjon av en kvantitativ spørreundersøkelse gjennomført ...
    • Norsk mat i et åpent marked 

      Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 12-2004, Report, 2004)
      Det lar seg ikke gjøre å sette opp en enkel liste over evige norske konkurransefordeler og ulemper. Disse vil endre seg i takt med kontekstuelle forhold rundt markedskonkurransen. Det lar seg ikke gjøre å sette opp en ...
    • Norske forbrukermarkeder evaluert i EU-kommisjonens Consumer Markets Scoreboard 2018 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat nr. 1-2018, Report, 2018)
      I EU-kommisjonens siste markedsmonitor, publisert 12. oktober 2018, vurderes 40 markeder – 15 varemarkeder og 25 tjenestemarkeder – i 30 land, herunder Norge. De mest problematiske norske varemarkedene er: markedet for ...
    • Det norske måltidsmønsteret 

      Bugge, Annechen Bahr; Døving, Runar (Rapport 2-2000, Report, 2000)
      Forholdet mellom holdning og handling har her vært viktig. Flere kvantitative studier viser at noe over halvparten av representative utvalg anser seg som miljøbevisste forbrukere. Hva folk oppgir å gjøre i praksis har ...
    • Ny start med fullført gjeldsordning 

      Poppe, Christian (Report, 2010)
      Den foreliggende studien er en analyse av hvordan det har gått med de som har gjennomført en gjeldsordning, og bygger på intervjuer med 271 personer som avsluttet sine ordninger i løpet av 2007. Intervjuene ble gjennomført ...
    • Nyheter i en digitalisert hverdag 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport 10-2016, Report, 2016)
      Rapporten beskriver resultater fra prosjektet «Nyheter i endring – en studie av unge menneskers konsum av nyheter på smarttelefon». Prosjektet ble i hovedsak gjennomført av SIFO i 2015 med midler fra Rådet for anvendt ...
    • Om framtidens forbruksvaner - et 30 års perspektiv 

      Slettemeås, Dag; Jacobsen, Eivind (Fagrapport 1-2014, Report, 2014)
      Nummer: Fagrapport nr. 1-2014 Tilknyttede prosjekter Framtidens forbrukervaner
    • Om matkultur... 

      Amilien, Virginie (Arbeidsnotat 19-2000, Notat, 2000)
      Det har i 1999 foregått et omfattende arbeid i regi av Statens Landbruksbank/SND for å utvikle en handlingsplan for norsk matkultur. Takket være en betydelig kompetanse om matkultur og matvaner, har SIFO fått anledning til ...
    • Omdømme og troverdighet 

      Jacobsen, Eivind (Prosjektnotat 5-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 5-2004 Tilknyttede prosjekter Organiseringen av produktsikkerhet og –risiko i en internasjonalisert matvarehandel
    • Omlegging av husholdningers avfallssystem 

      Oftebro, Vida Juul (Fagrapport 2-2013, Research report, 2013)
      Nummer: 2-2013
    • Online brukerevalueringer - til forbrukernes nytte eller besvær? 

      Pettersen, Lene; Kjørstad, Ingrid (Prosjektnotat nr. 11-2016, Report, 2016)
      Sentralt både for internetthandel generelt og i delingsøkonomien mer spesielt, ligger en forestilling om at online brukerevalueringer og ratinger skal skape tillit og smøre relasjonene og flyten av slike tjenester.  Det ...
    • Oppdatering av forbruksområdet husholdningsartikler: Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet 

      Lynum, Markus; Blomberg, Lilli Wolland; Skuland, Silje Elisabeth; Ansteensen, Ann-Kristin (SIFO-rapport;1-2023, Report, 2023)
      Denne rapporten er en rapportering av arbeidet med å oppdatere forbruksområdet ‘husholdningsartikler’ i referansebudsjettet. Oppdateringen har bestått av å undersøke om varene som ligger inne i budsjettposten fortsatt er ...
    • Oppdatering av forbruksområdet «Andre dagligvarer»: Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet 

      Lynum, Markus; Skuland, Silje Elisabeth (Rapport;3-2022, Report, 2022)
      Denne rapporten er en sammenfatning av arbeidet med å oppdatere referansebudsjettets forbruksområde «Andre dagligvarer». Oppdateringen har tatt for seg relevansen til varene som har ligget inne i budsjettposten tidligere, ...
    • Oppdatering av forbruksområdet «Personlig pleie». Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Alecu, Andreea Ioana; Borgeraas, Elling (Rapport;1-2021, Report, 2021)
      Denne rapporten er en rapportering av arbeidet med å oppdatere forbruksområdet «Personlig pleie» i referansebudsjettet. Oppdateringen innebærer å sjekke om det som ligger inne i budsjettposten fremdeles er relevant og om ...