Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på tittel
Viser treff 492-511 av 571
-
Telefonsalg og telefonhenvendelser til privatpersoner
(Prosjektnotat 6-2012, Notat, 2012)66 prosent svarer at de har reservert seg mot telefonsalg. Av disse svarer 81 prosent at de likevel blir oppringt av kommersielle bedrifter, hvorav 70 pro-sent av disse igjen svarte at de ikke var kunde hos bedriften som ... -
Telefonsalg, telefonhenvendelser og reklame
(Prosjektnotat 6-2011, Notat, 2011)Nummer: Prosjektnotat nr 6-2011 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey -
Test av 11 elektriske vaffeljern
(Oppdragsrapport 4-2001, Report, 2001)På oppdrag fra Forbrukerrapporten har Statens institutt for forbruksforskning, SIFO, testet 11 elektriske vaffeljern. Det finnes mange merker og modeller på det norske markedet så det kan være greit å ha gjort seg noen ... -
Tilbud av usikret kreditt til norske hushold - Hvem er tilbyderne og hva tilbyr de?
(Notat;14-2015, Research report, 2015)Rapporten kartlegger tilbudet av usikret kreditt, i form av forbrukslån og kredittkort, rettet mot norske hushold. Rapporten er deskriptiv i sin form. Vi har identifisert 140 tilbydere av usikret kreditt. De fleste av dem ... -
Tillit og forbrukerforhold i EU28 og Norge – Resultater fra EU-kommisjonenes Consumer Conditions Scoreboard
(Rapport;4-2020, Research report, 2020)EU-kommisjonens siste måling av forbrukerforholdene i tretti europeiske land rangeres forbrukerforholdene i Norge som nr.2. Norske forbrukere har høyere tillit til forbrukermyndighetene enn til tilbyderne i markedet, mens ... -
Tillit og sårbarhet på nett. Forbrukernes praksiser og vurderinger etter innføringen av den nye personvernforordningen (GDPR) i Norge 2018
(Oppdragsrapport;9-2018, Research report, 2018)De fleste har et passivt, ikke-refleksivt forhold til den nye personvernloven (GDPR). Det er stor forskjell i tillit til hvorvidt ulike nettaktører behandler persondata på en god måte. Høyest tillit har Altinn, banker og ... -
Tillit og transaksjoner
(Fagrapport 2-2002, Report, 2002)Nummer: 2-2002 Tema for rapporten er tillitens betydning i økonomiske transaksjoner, belyst gjennom studiet av kontrakts-relasjoner i eksporten av hvitfiskprodukter. Materialet studien bygger på er kvalitativt, og ... -
Tillit til kjøtt
(Oppdragsrapport 14-2010, Report, 2010)Rapporten drøfter karakteristiske trekk ved den norske forsyningsmåten for kjøtt. Drøftingen bygger på kjent kunnskap om tilbudssiden, reguleringsformer og etterspørselssesiden, og knytter dette sammen til et overgripende ... -
Tillit til mat i det norske markedet
(Oppdragsrapport 11-2004, Report, 2004)Nummer: 11-2004 Denne rapporten drøfter spørsmål omkring forbrukeres oppfatninger om trygg mat og hvordan de oppfatter og vurderer ulike aktører i matvaresystemet i denne sammenhengen. Denne rapporten drøfter spørsmål ... -
Tillit til mat i kugalskapens tid
(Rapport 5-2000, Report, 2000)I denne rapporten presenteres resultater fra tre overlappende sett av datamaterialer: Først sammenlignes forbrukere i Norge med forbrukere i 15 andre europeiske land på to indekser over forbrukertillit. Deretter sammenlignes ... -
Tillit til maten i kjølvannet av Menyskandalen: Ferskdisk eller ferdigpakket?
(Prosjektnotat 7-2003, Notat, 2003)Nummer: 7-2003 -
Tillit, opplevde problemer og (nett)handel: Endringer blant forbrukere i Norge og EU i perioden 2010 til 2020
(SIFO-rapport;11-2022, Report, 2022)I denne rapporten analyser vi data om tilliten til, og opplevelsen av, markeder blant forbrukere i Norge og EU. Ved å trekke på data samlet inn gjennom EU-kommisjonens Consumer Scoreboards undersøkelser gir vi et overblikk ... -
Tillitens triangler
(Fagrapport 1-2005, Report, 2005)Forbrukerne i Norge har i utgangspunktet oftere tillit til at Mattilsynet enn markedet kan ivareta matvaresikkerheten. Forbrukerne i Norge har i utgangspunktet oftere tillit til at Mattilsynet enn markedet kan ivareta ... -
Tillits- og lojalitetsfremmende e-handelsstrategier for Reisefeber.no
(Oppdragsraport 10-2003, Report, 2003)Dette prosjektet er et samarbeid mellom nettreiseselskapet Reisefeber.no og SIFO (Statens institutt for forbruksforskning). Prosjektets ho-vedmål er å utvikle et nytt forretningskonsept for det internettbaserte reisebyrået ... -
Trade not aid
(Fagrapport 2-2006, Research report, 2006)Denne rapporten tar utgangspunkt i en konkret handelsbevegelse mellom et selskap i Sør - Asia og et selskap i Norden, og er i så måte en studie av globalisering i det 21. århundre. I nettopp denne handelsbevegelsen følger ... -
Tradisjonsmatfestivalenes tvetydighet
(Fagrapport 3-2003, Report, 2003)Rapporten omfatter en spesiell type festivaler som har oppstått rundt produktene rakfisk, gama-lost og smalahove, og som omtales som tradisjonsmatfestivaler. Metoden har en overordnet kva-litativ karakter, og faller inn ... -
Trassig tillit?
(Oppdragsrapport7-2006, Report, 2006)Dette notatet er laget på oppdrag av Forbrukerrådet, som også har deltatt aktivt i problem-formuleringsfasen og utvelging av hvilke spørsmål som er tatt med i spørreskjemaet. Temaet for utredningen er hvordan e. coli-saken ... -
Tror det er lønnsomt, men sjekker ikke pris
(Prosjektnotat 5-2011, Notat, 2011)Nummer: 5-2011 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey -
Trust in Food in Europe. A comparative analysis
(Report;5-2003, Report, 2003)In the wake of the turbulence around food related topics in Europe over the past couple of decades, consumer trust has become a key issue. A number of previous surveys have shown considerable variation in the levels of ...