Blar i LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på tittel
Viser treff 405-424 av 522
-
The Role of Virtual Learning Environments in a Primary School Context: An Analysis of Inscription of Assessment Practices
(British Journal of Educational Technology;Early View, Journal article; Peer reviewed, 2012-03-19)Virtual Learning Environments (VLEs) appear to be one of the most widely used computer-based technologies for teaching and learning, and may emerge as a potential tool for e-assessment. However, little is known about how ... -
Rom og reiser i RLE. Innspill til pluralistisk og gjestfri RLE-didaktikk.
(Prismet;64(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)According to the curriculum the Norwegian religious education subject should be «objective, critical and pluralistic» (Curriculum for Religion, Philosophies of Life and Ethics 2008). In spite of this, normality constructs ... -
The Roman Catholic Church of Norway and migration challenges
(International Journal for the Study of the Christian Church;Volume 19, 2019 - Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-03-11)Ever since its re-establishment in Norway in 1843, the Roman Catholic Church has grown steadily. The church has now a total membership of approximately 150,000 (1 January 2017). The reason for the latest, and certainly ... -
The running text is dead: inviting the reader to learn from a bullet-pointed peritext-patchwork textbook
(L1-Educational Studies in Language and Literature;Vol. 21: Open issue (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021)This study investigates the relationship between the running text and the many peritexts commonly found in newer textbooks, along with the associated consequences for textbased learning. The paper is a theo-retically driven ... -
Scientifically designed teacher education: Teacher educators’ perceptions in Finland and Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper investigatesteacher educators’ perceptions of scientificallydesigned teacher education in Fin-landandNorwayand asksthe followingresearch questions:How do teacher educators in Finlandand Norway perceive ... -
Seksualundervisning: I ukjent farvann?
(Bachelor thesis, 2017-04-20)Denne bacheloroppgaven setter søkelyset på seksualundervisning. Tanken er å undersøke seksualundervisningens praksis, eventuelle faktorer som innvirker på underviseren, samt seksualundervisningens påvirkning på barn. Målet ... -
Sentrum og snikksnakk. Luther i bruk - i samfunn og skole
(Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2016)Approaching the 500-year Reformation anniversary, the article discusses what might legitimize Luther as a topic in today‘s society and educational practice. Are his crucial ideas an exclusively religious heritage, or could ... -
Sharing interview questions in advance: Methodological considerations in applied linguistics research
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Interviews serve as a prominent methodological tool in applied linguistics and beyond, allowing researchers to explore participants’ experiences, ideologies and beliefs. Yet, the extent to which interview questions are ... -
Simple utterances but complex understanding? Meta-studying the fuzzy mismatch between animal semantic capacities in varied contexts
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
"Skogen er min katedral". Spiritualitet og økologi hos Henry David Thoreau og Neil Young.
(Kirke og kultur;Volum 127 | Utgave 2, Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen hevder jeg at den kanadiske artisten Neil Young skriver seg inn i tradisjonen etter den amerikanske transcendentalisten Henry David Thoreau. Både Thoreau og Young identifiserer seg selv som «hedning» ... -
Skolefritidsordningen: Barns aktivitetstid?
(FoU i Praksis;2006, Chapter; Peer reviewed, 2007-04)Med bakgrunn i helseargument har flere offentlige utredninger slått fast at barn er for lite fysisk aktive (Helsedepartementet, 2003; Utdannings- og forskningsdepartementet, 2003, 2004), og det er tallfestet anbefalinger ... -
Skoleledernes syn på skoleklima: noen erfaringer fra PISA og TIMSS fra 2003 og 2015
(Chapter; Peer reviewed, 2018)Skoleklima dreier seg om organisatoriske, fysiske og atferdsmessige forhold ved skolen. På bakgrunn av en systematisk kunnskapsoversikt mener Wang og Degol (2015) at skoleklima kan beskrives gjennom fire hovedområder med ... -
Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole. Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse skole–hjem-samarbeid som pedagogisk ... -
Skriveramme som støtte i arbeidet med fagskriving? : studie av 8. klasse elevers tekstskaping i samfunnsfag
(Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2016)Bruk av formmønster blir jevnlig diskutert som støtte i skriveopplæringen. Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom lærerens undervisning der bruk av skriveramme inngår, og elevtekster i et skriveprosjekt ... -
Småkryp - 2. klassingers tegninger i naturfag Crawly things – second graders drawings in science
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this qualitative exploratory study, 35 drawings of crawly things and their context from 18 pupils 7-8 years old were analysed. In addition, focus group interviews with 6 of the pupils about their drawings were conducted. ... -
Social positioning in boys’ and girls’ oral presentations
(Education Inquiry;4(4), Journal article; Peer reviewed, 2013-12-06)This study explores ninth-grade (15-year-old) students’ oral presentations in language arts and art education. The main research question is: In which ways are the students’ social positioning and use of verbal and non-verbal ... -
"Som hos Blake". Nick Cave og den guddommelige imaginasjonen.
(DIN - Tidsskrift for religion og kultur;Nr 1-2 (2020), Peer reviewed; Journal article, 2020-01-13)Tidligere forskning har etablert en sammenheng mellom William Blake og Nick Cave, men hva denne sammenhengen går ut på er i liten grad utforsket. Både hos Blake og Cave er det en nær forbindelse mellom imaginasjon og poesi. ... -
"Sore eyes and distracted" or "excited and confident"? – The role of perceived negative consequences of using ICT for perceived usefulness and self-efficacy
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Many adolescents feel confident about using information and communication technology (ICT) and believe that it can help them to learn and achieve. However, recent research also shows that some adolescents are reporting ... -
Spor i ord: En undersøkelse av ordet "gagarr" (hund) i norrøn poesi
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is based on recent research about Irish loanwords to Old Norse, but also a former discussion about the word gagarr (dog) and whether it originates in Norse or Gaelic languages. The main argument here for ... -
'Sted' som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16 Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Geografi var tidligere et av hovedområdene i den norske grunnskolens samfunnsfag, men i læreplanen Kunnskapsløftet 2020 har geografifaget blitt mindre tydelig. Samtidig kan et mer gjennomgående geografisk perspektiv og økt ...