• Leve av å reparere? En studie av økonomien i reparasjonsbransjen for klær og hvitevarer 

      Haugrønning, Vilde; Klepp, Ingun Grimstad; Strandbakken, Pål; Laitala, Kirsi; Throne-Holst, Harald (Rapport;6-2019, Research report, 2019)
      Rapporten undersøker reparasjonsbransjen for klær og hvitevarer og aktørenes synspunkter på barrierer og muligheter for utvikling av tjenestene. Det er viktig å få en bredere forståelse for hvilke muligheter og barrierer ...
    • Levekår, livskvalitet og kreft 

      Borgeraas, Elling (Arbeidsnotat 11-1996, Notat, 1996)
      Dette notatet drøfter sammenhengen mellom kreft og økonomiske problemer. Hensikten er for det første å bidra til økt oppmerksomhet om kreftsykdommenes betydning for pasientene og deres familiers levekår. For det andre ...
    • Leveringspresisjon i dagligvarebutikkene i Finnmark 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 23-2001, Report, 2001)
      Nummer: 23-2001
    • Lidl og konkurranse 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 12-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 12-2004 Lidls etablering i Finland og Sverige synes å ha hatt liten betydning for den generelle prisut-vikling, kanskje bortsett fra ølpriser i Sverige. Lidls etablering i Finland og Sverige synes å ha hatt liten ...
    • Likt for alle? 

      Tangeland, Torvald; Roos, Gun; Pettersen, Lene (Oppdragsrapport nr. 1-2017, Report, 2017)
      Hvordan kan vi bedre fange opp utfordringer og barrierer som forbrukere med funksjonsnedsettelser opplever, slik at alle norske forbrukere sikres lik tilgang til ulike forbrukermarkeder? For å besvare spørsmålet har vi ...
    • Living in food insecurity – the experience of poor households of Cauca, Colombia 

      Dulsrud, Arne; Cano, Maria Gloria; Garcia, Miguel; Vega, Gilma Olaya (SIFO notat;3-2023, Report, 2023)
      Background: Food insecurity refers to a lack of access to guarantee enough food in terms of quantity, quality, use and stability. There are different causes of food insecurity, and the household food insecurity is one of ...
    • Livsopphold ved startlån 

      Brusdal, Ragnhild; Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport 1-2012, Report, 2012)
      Hensikten med dette prosjektet er å starte et arbeid med å utvikle et livsoppholdsbeløp for personer som søker startlån med utgangspunkt i SIFOs referansebudsjett. Denne delen av prosjektet tar sikte på å vurdere egnetheten ...
    • Livsopphold ved Startlån – en praktisk oppfølging 

      Brusdal, Ragnhild; Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport 4-2012, Report, 2012)
      Dette arbeidet er en rapportering fra del 2 i evalueringen av hvordan SIFOs Referansebudsjett blir brukt i kredittvurderingen av personer som søker Startlån og hvor egnet budsjettet, i sin nåværende form, er til dette ...
    • Lokale klær og lokal mat – Forbrukerholdninger 

      Laitala, Kirsi; Vittersø, Gunnar; Klepp, Ingun Grimstad (Prosjektnotat 5-2015, Report, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr. 5 -2015 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey Krus - økt utnyttelse av Norsk ull
    • Lommepenger, ekstrapenger og lærepenger 

      Brusdal, Ragnhild (Rapport 6-1998, Report, 1998)
      Ungdom og forbruk er et tema som er gjenstand for bekymring og konflikter i mange hjem. Denne rapporten handler om foreldre som forsørgere og oppdragere. Men den handler også om barna deres og hvor mye de får i lommepenger ...
    • Loppemarked - mye mer enn man tror. En studie av loppemarkeder i Oslo 

      Briel, Trond S. (Rapport 4-1999, Report, 1999)
      Rapporten tar for seg loppemarkeder i Oslo til inntekt for foreninger eller veldedige formål. Loppemarked bygger på en dugnadsånd blant frivillige, ofte foreldre, som gjennom sitt arbeid skaffer inntekter til diveres ...
    • Lukten av svette. Luktutvikling i ulike tekstiler 

      Kjeldsberg, Marit; Eilertsen, Kjersti; Buck, Madeline; Klepp, Ingun Grimstad (Testrapport;54-2011, Report, 2011)
    • Made to fit 

      Klepp, Ingun Grimstad; Bjerck, Mari; Skoland, Eli (Oppdragsrapport 9-2013, Report, 2013)
      Nummer: 9-2013 Tilknyttede prosjekter Made to fit
    • "Mangfoldet er uroens mor" - Endrede institusjonelle forutsetninger for tillit i verdikjeden for matvarer 

      Jacobsen, Eivind (Arbeidsnotat 11-1999, Report, 1999)
      Tillit er et element som må være tilstede for at transaksjoner skal kunne gjennomføres (se for eksempel Williamsson 1985). Dette er spesielt uttalt i tilknytning til kjøp og salg av matvarer, fordi maten, som føde innebærer ...
    • Mapping of the digital climate nudges in Nordic online grocery stores 

      Svarstad Ytreberg, Nora; Alfnes, Frode; Oort, Bob Eric Helmuth van (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This paper explores how 21 Nordic online food retailers nudge their customers towards more climate-friendly food choices. We use a choice architecture taxonomy dividing the nudges into decision information, decision ...
    • Mapping the landscape of digital food marketing: Investigating exposure of digital food and drink advertisements to Norwegian children and adolescents 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Haugrønning, Vilde (Report;17-2020, Research report, 2020)
      This report presents the results of a pilot mapping of the current digital marketing landscape of food and drinks directed at children between 3-17 years in Norway. The study follows the “Investigate Exposure”-step in the ...
    • Markedet for hvite/brunevarer i Norge 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Prosjektnotat 4-2007, Notat, 2007)
      Notatet tar for seg konkurranseforholdene og forbrukerrettighetene i markedet for hvite/brunevarer i Norge. Vi definerer markedets størrelse ut fra to forskjellige kilder. Disse kildene brukes så til å beregne konsentras ...
    • Markedsføring av økologiske produkter i utvalgte land 

      Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 13-2007, Report, 2007)
      I denne rapporten ser vi på utviklingen i de økologiske markedene i Storbritannia, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. Vi ser på markedenes volum og vekst, på sertifiserings- og merkeordninger og de viktigste aktørene. ...
    • Markedsføring og personvern i sosiale medier – en flermetodisk undersøkelse med barn som medforskere 

      Rosenberg, Thea Grav; Steinnes, Kamilla Knutsen; Storm-Mathisen, Ardis (Oppdragsrapport;13-2018, Research report, 2018)
      Norske barn har fra ung alder høyt nærvær på og personalisert bruk av internett (fra smarttelefoner) – og ikke minst sosiale medier. Dette stiller svært høye krav til norske barns digitale forbrukerkompetanse; de kan legge ...
    • Markedsføringsstrategier og forbrukerbeskyttelse i levende reklame mot barn og unge 

      Sverdrup, Sidsel (Arbeidsrapport 13-1992, Report, 1992)
      Denne arbeidsrapporten er en del-rapport fra et nordisk prosjekt med tittelen 'Otraditionella marknadsforingsmetoder mot barn och unga'. Prosjektet bestAr av fire separate delrapporter som kan leses uavhengig av hverandre.