• Mat i farten. Muligheter for nye og sunnere spisekonsepter i hurtigmatmarkedet 

      Bugge, Annechen Bahr; Lillebø, Kjersti; Lavik, Randi (Research report, 2009-06)
      Sammendrag: I det norske matlandskapet finnes det en rekke steder hvor mat blir fremstilt for salg og servering. Noe under halvparten av befolkningen spiser på spisesteder av typen (stor-)kiosk, gatekjøkken, snackbar, ...
    • Mat og måltider for aktive eldre - en studie av aktive eldres preferanser, prioriteringer og praksiser 

      Honkanen, Pirjo; Ueland, Øydis; Mortvedt, Hilde Skotland; Granli, Britt Signe; Bugge, Annechen Bahr; Grini, Ida S. (Rapporter population-2013, Report, 2013)
      Tilknyttede prosjekter EldreMat- Norwegian foods optimised for an ageing population (KMB)
    • Mat og måltider for aktive eldre - en studie av aktive eldres preferanser, prioriteringer og praksiser 

      Grini, Ida S.; Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;11-2013, Research report, 2013-09)
      Aktive eldre er opptatt av mat og måltider og helse. Matvanene forandrer seg over tid ettersom barna flytter ut, de får en diagnose relatert til kostholdet eller de blir alene. Ved diagnoser som hjerte- karsykdom eller ...
    • Mat, måltid og moral - hvordan spise rett og riktig? 

      Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;3-2015, Research report, 2015-10-06)
      Matforbruk er i økende grad blitt et spørsmål om ansvar og omsorg. I den nyliberalistiske retorikken blir forbrukerne hele tiden oppfordret til å handle sunne, naturlige, økologiske, etiske produkter, samt å unngå billig, ...
    • Maten blir mobil 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid (Prosjektnotat nr. 1-2017, Working paper, 2017)
      I denne rapporten ser vi nærmere på hvordan mat-/handleapper brukes i den norske befolkningen. Det finnes lite oversiktsdata på dette feltet, og stadig nye digitale og mobile løsninger lanseres i markedet. Denne rapporten ...
    • Maten vi kaster 

      Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina (Fagrapport nr. 1-2017, Report, 2017)
      Med mathåndtering i hverdagslivet som utgangspunkt finner denne rapporten fem hovedårsaker til matsvinn i norske husholdninger: (1) Forbrukerne er usikre når det gjelder egen vurdering av mattrygghet og matkvalitet, (2) ...
    • Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje 

      Heggem, Reidun; Amilien, Virginie (Arbeidsnotat 18-2000, Notat, 2000)
      Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje. Arbeidsnotat om forskningsmuligheter, -opplevelser, og foreløpige resultater- er en presentasjon av ett av SIFOs prosjekter . Prosjektet startet i januar 1999 og det første året ...
    • Matmerker og forbrukernes matvalg 

      Ukjent forfatter (Others, 2022)
      Faktaark 2 fra Strenght2Food FORSTERK ved SIFO 2022. Dette faktaarket sammenfatter en kvalitativ studie om kvalitetsmerking i daglige matpraksiser. Strenght2Food-prosjektet har hatt som mål å bidra med ny kunnskap om ...
    • Menn og Husarbeid 

      Pettersen, Kristine (Prosjektnotat 9-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 9-2004 I prosjektnotatet trekkes frem utvalgte studier av menn og omsorgsarbeid, studier av kvinner og husarbeid, og studier av hetero-file pars arbeidsfordeling. Aspekter ved slike studier sees som nyttige i ...
    • Menn og mat 

      Roos, Gun; Wandel, Margareta (Prosjektnotat 1-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 1-2004 Moderne spising beskrives som komplekst. Studier har i hovedsak vært basert på kvinners svar og man vet mindre om hvordan menn opplever mat og spising. Målet for denne studien er å beskrive menns ...
    • Menneske og dyr. En kvalitativ studie av holdninger til kjøtt 

      Guzman, Maria A.; Kjærnes, Unni (Arbeidsrapport 6-1998, Report, 1998)
      Målsettingen med dette prosjektet er å oppnå en bedre forståelse av hva som ligger til grunn for forbrukernes holdninger til kjøtt og bruk av kjøtt. Andelen av befolkningen som ikke spiser kjøtt er forsvinnende liten ...
    • Menneskerettigheter og etisk forbruk 

      Schjøll, Alexander; Thorjussen, Christian B. Holth (Rapport;9-2019, Research report, 2019)
      Ved hjelp av en spørreundersøkelse finner vi at de fleste nordmenn har begrenset tro på forbrukermakt. Imidlertid er det stadig flere som bedriver boikott av spesielle varemerker eller produkter fra spesifikke land. ...
    • Merkestrategier for kjøtt i Europa 

      Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport 7-2007, Report, 2007)
      Hovedhensikten med rapporten er å gi en oversikt over dominerende merkestrategier for kjøtt i utvalgte europeiske land (England, Sverige, Danmark og Frankrike) med henblikk hva slags informasjon som formidles og på hvilken ...
    • Mestring og sårbarhet ved netthandel - En kartlegging av digital forbrukerkompetanse i Norge etter EU- kommisjonens Digital Competence Framework for Consumers 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Thorjussen, Christian Bernhard Holth (SIFO Rapport;2020:11, Research report, 2020)
      Denne rapporten bruker EU-kommisjonens Digital Competence Framework for Consumers for å undersøke hvordan digital forbrukerkompetanse ved netthandel fordeler seg i befolkningen. Rapporten presenterer funn fra en landsdekkende ...
    • Methodological innovations and challenges of research on digitally connected homes: an introduction 

      Mainsah, Henry; Slade, Emma; Slettemeås, Dag; Southerton, Dale Keith; Storm-Mathisen, Ardis (Peer reviewed; Journal article, 2022)
    • Methodological reflections on curating an artistic event with African youth in a Norwegian city 

      Mainsah, Henry; Rafiki, Nicole (Qualitative Research;, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      In this article, we remember experiences of our participation in an artistic event for youth of African descent in a Norwegian city to reflect on the potential of arts-based methods for exploring migrant and diasporic youth ...
    • Microplastic pollution from textiles: A literature review 

      Henry, Beverley; Laitala, Kirsi; Klepp, Ingun Grimstad (Project report No 1-2018, Report, 2018)
      The objective of this report is to give an overview of the current state of knowledge concerning microplastic pollution. We focus on microplastic fibres (microfibres) from textiles. The review is a part of a larger work ...
    • Miljø- og dyrevelferdsspørsmål knyttet til produksjon og forbruk av fisk og kjøtt – hva er forbrukernes betraktninger og betenkeligheter? 

      Bugge, Annechen Bahr; Schjøll, Alexander (Rapport;6-2021, Report, 2021)
      Denne rapporten er basert på to spørreundersøkelser blant norske forbrukere om deres betraktninger rundt produksjon og forbruk av fisk og sjømat. I tillegg har vi belyst en rekke sider av det store forskningsfeltet som ...
    • Miljøargumentasjon i markedsføring. En innholdsanalyse av tre reklamekanaler 

      Enger, Anniken (Rapport 1-1998, Report, 1998)
      Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ...
    • Miljøholdninger blant norske forbrukere 

      Tangeland, Torvald (Prosjektnotat 2-2013, Notat, 2013)
      Miljøholdningene har vært i endring i perioden 1993 - 2012. Forbrukernes syn på seg selv som en del av løsningen for å løse miljøproblemene er fallende, mens teknologioptimismen er økende i befolkningen. Videre viser ...