Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på tittel
Viser treff 106-125 av 571
-
Evaluering av telefonsalg til private
(Prosjektnotat 9-2012, Notat, 2012)Nummer: 9-2012 Tilknyttede prosjekter Evaluering telefonsalg -
Exploring creative pedagogies for research methods: Reflections from a workshop series
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Exploring Vulnerability Indicators: Tourist Impact on Cultural Heritage Sites in High Arctic Svalbard
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article reports findings from two research projects that aimed to understand the vulnerabilities of cultural heritage sites in Svalbard and investigated factors that influence tourism- induced pressures and site ... -
Familiens trojanske hester? En kvalitativ undersøkelse av bruk av digitale medier i norske hjem
(Oppdragsrapport 1-2003, Report, 2003)Dette prosjektet er et kvalitativt studium av bruken av digitale IKT i norske hjem, og er et samarbeid mellom Telenor, NRK, Norsk Tipping og SIFO. Datagrunnlaget består av fire familier som hver har tilbrakt en ettermiddag ... -
Financial advice - An overview of research on pre-purchase financial advice for consumers
(Notat;8-2015, Research report, 2015)Financialisation of social welfare places a considerable responsibility on individuals to select financial products that are appropriate to their needs. At the same time, liberalisation of financial markets has made those ... -
Financial Well-Being
(Project note no. 3-2017, Notat, 2017)Denne rapporten handler om ‘financial well-being’ — økonomisk trygghet på norsk. Studien føyer seg inn i en fagtradisjon som omfatter begreper som ‘økonomisk integrasjon’, ‘financial literacy’ og ‘financial capability’, ... -
Food for Security. Mapping mechanisms of food security and conflict in Cauca, Colombia
(Report;7-2021, Report, 2021)This report is the first deliverable from the project Food for Security: Evidence from Cauca, Colombia funded by NORGLOBAL 2 under Research Council of Norway. The objective of this report is twofold. First, we will provide ... -
Food interests, preferences and behaviours: a profile of the sustainable food consumer
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Purpose – Sustainability challenges are omnipresent. This study aims to identify consumer segments based on food consumption practices from purchasing to disposal. A priori work identified quality attributes, food ... -
FOOD2GATHER: What is migrants’ food all about in Europe? A media discourse analysis through the lens of controversies
(Notat;3-2021, Report, 2021)This report is part of the HERANET funded project FOOD2GATHER. The project aims at understanding the question of integration/exclusion of migrants through foodscapes. An important step in this direction is to analyse the ... -
Forbruk av spa tjenester
(Prosjektnotat 5-2009, Notat, 2009)Som et case i SIFO-prosjektet ”Beauty comes from within. Looking good as a challenge in health promotion” er data på forbruk av spa tjenester fra den landsdekkende SIFO-surveyen 2008 analysert. En av fire respondenter ... -
Forbruk og bærekraftsindikatorer – første fase
(Prosjektnotat 23-2013, Notat, 2013)Notatet er en gjennomgang av mulige indikatorer for å studere endringer i bærekraftig forbruk i Norge Tilknyttede prosjekter Forbruk og bærekraftsindikatorer -
Forbruk og det grønne skiftet
(Notat;, Research report, 2018)Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og Likestillingsdepartementets som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforsknings ... -
Forbruk og det grønne skiftet
(Kunnskapsoppsummeringer forbrukerpolitikk 2018 1/4, Notat, 2018)Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforskningsinstituttet ... -
Forbruk og miljø i bydelen Grefsen - Kjelsås i Oslo
(Prosjektnotat 11-2004, Notat, 2004)Nummer: 11-2004 -
Forbruk på internett, mars 1999
(Arbeidsnotat 2-1999, Notat, 1999)Internett ble åpnet for kommersiell trafikk i 1990. I dag er store deler av ekspansjonen på nettet drevet fram av kommersielle interesser. Stadig flere "gratis" tjenester finansieres av reklame. Stadig flere velger å ... -
Forbrukerbarrierer blant personer med nedsatt funksjonsevne
(Oppdragsrapport 6-2016, Report, 2016)Basert på intervjuer og deltagende observasjon undersøker vi i denne studien hvilke barrierer fire personer med ulike former for funksjonsnedsettelse møter i hverdagen som forbruker på tre arenaer: i hjemmet ved bruk av ... -
Forbrukere i bredbånds- og TV-markedet
(Report, 2008)I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til bredbåndsabonnement og TV-tilkopling, samt DAB-tilgang i norske husstander. Det er forbrukernes egne erfaringer og opplevde problemer med ... -
Forbrukere og smarttelefon
(Oppdragsrapport nr. 15-2016, Report, 2016)Denne rapporten ser nærmere på hvordan smarttelefonen har påvirket forbrukere og forbrukerrollen og diskuterer hvilke muligheter og utfordringer smarttelefonteknologien kan gi forbrukere – og spesielt unge forbrukere- i ... -
Forbrukere og utviklingen av bredbånd i Norge - fra borger til kunde?
(Oppdragsrapport 6-2003, Report, 2003)Rapporten ”Forbruker og utviklingen av bredbånd i Norge – fra borger til kunde?” anlegger et forbrukerorientert pers-pektiv på bredbåndsutviklingen. Dette står i kontrast til debatten på feltet som har vært dominert av ... -
Forbrukeres digitale mestring
(Prosjektnotat 10-2009, Notat, 2009)I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til PC-bruk, internettaktiviteter og internettjenester, og til problemløsing knyttet til TV og dekodere. Det er forbrukernes egne vurderinger ...