Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på tittel
Viser treff 149-168 av 569
-
Forbruksstrategier i barnerike familier
(Rapport;8-2019, Report, 2019)Denne notatet inngår i et større arbeid med å videreutvikle og kvalitetssikre SIFOs referansebudsjett. Hensikten med det foreliggende notatet er å få dypere innsikt i foreldres erfaringer med og oppfatninger om husholdsinterne ... -
Forbrukstrender
(Prosjektnotat nr. 2-2017, Working paper, 2017)Denne rapport viser figurer og tabeller fra ulike SIFO-surveyer fra 2005 til 2016. Temaer Husholdsøkonomi Ulike typer gjeld, hva brukes lån til, antall kredittkort, kredittkortgjeld, forbrukslån, betalingsproble ... -
Forbrukstrender 2014: SIFO-Survey
(Prosjektnotat 8-2014, Notat, 2014)SIFO samler årlig inn store mengde data om ulike sider ved forbruket og forbrukernes situasjon i markedet. Målsettingen er å fremskaffe kunnskap om forbrukerne og hvordan forbrukermarkedene fungerer sett fra forbrukernes ... -
Forbrukstrender 2015 SIFO-survey
(Prosjektnotat 5-2015, Working paper, 2015)Funn fra SIFO Survey presentert 10. juni 2015 Hva mener den norske forbrukeren om for eksempel bærplukking, norsk kjøtt, betaling med telefonen, økologisk mat, vaskehjelp, matkasser på døra, designvesker og drosjepriser? ... -
Forbrukstrender 2015 SIFO-survey : Lokale klær og mat, uformelt matmarked, miljøholdninger, økologisk mat, kjøp av tjenester til hjemmet, designvesker til barn, mobil/digital betaling, taximarkedet
(Prosjektnotat 5-2015, Report, 2015)Prosjektnotat nr. 5-2015 -
Forbrukstrender 2016 - SIFO-survey
(Notat;, Research report, 2016)SIFO samler årlig inn store mengder data om ulike sider ved forbruket og forbrukernes situasjon i markedet. Målsettingen er å fremskaffe kunnskap om forbrukerne og hvordan forbrukermarkedene fungerer sett fra forbrukernes ... -
Forbrukstrender 2017
(Prosjektnotat nr. 6-2017, Report, 2017)SIFO samler årlig inn store mengder data om ulike sider ved forbruket og forbrukernes situasjon i markedet. Målsettingen er å fremskaffe kunnskap om forbrukerne og hvordan forbrukermarkedene fungerer sett fra forbrukernes ... -
Forbrukstrender september 2017
(Prosjektnotat;8, 2017, Working paper, 2017)Blir vi stadig sultnere på sunn og økologisk mat, og dropper vi butikken til fordel for nettbutikk og matkasser? Mange av oss lever i overflod og kaster mat for tusenvis av kroner, men som kontrast finnes det familier i ... -
Forbrukstrender september 2017
(Prosjektnotat nr. 8-2017, Working paper, 2017)Blir vi stadig sultnere på sunn og økologisk mat, og dropper vi butikken til fordel for nettbutikk og matkasser? Mange av oss lever i overflod og kaster mat for tusenvis av kroner, men som kontrast finnes det familier i ... -
Forbrukstrender økonomi 2015
(Prosjektnotat 11-2015, Working paper, 2015)Nummer: Prosjektnotat nr. 11-2015 -
Forbrukstrender: SIFO survey 2005-2017
(Prosjektnotat nr. 12-2017, Working paper, 2017)Denne rapporten viser figurer og tabeller fra ulike SIFO-surveyer fra 2005 til 2017. Temaene er: Husholdsøkonomi Ulike typer gjeld, hva brukes lån til, antall kredittkort, kredittkortgjeld, forbrukslån, betalingspro ... -
Forbuden frukt smaker best - en studie av nordmenns spise- og drikkemønster av sjokolade, søtsaker, salt snacks, sukkerholdige leskedrikker og lignende
(SIFO-report;5-2010, Research report, 2010-09)Denne studien er en del av forskningsprosjektene Young Food og HealthMeal. Begge prosjektene er finansiert av Norges forskningsråd. Temaet i rapporten er nordmenns spise- og drikkemønster av en type mat og drikke som ... -
Fornuftig og forført. En forbruksstudie av Black Friday i Norge
(Rapport;10-2019, Research report, 2019)Ved hjelp av representativ spørreundersøkelse blant nordmenn utført like etter Black Friday i 2018 finner vi at 36 % handlet denne dagen. Median beløp man handlet for var 1 835 kr. Det er primært de unge som handlet. Kvinner ... -
Forstudie om nedadgående norsk sjømatkonsum
(Oppdragsrapport nr. 5-2018, Report, 2018)I dette pilotprosjektet har vi gjennomført en studie der man ved hjelp av en mindre spørreundersøkelse, samt analyse av salgs- og forbruksstatistikker kartlegger hvilke faktorer som bidrar til at norske forbrukere spiser ... -
Fra DAB radio og reisebillett til Altinn og Facebook
(Oppdragsrapport nr. 3-2017, Report, 2017)Denne rapporten bygger videre på funn avdekket i tidligere undersøkelser gjennomført av SIFO som finner at funksjonshemmede forbrukere møter en rekke utfordringer og barrierer i de fire markedsplassene som har blitt ... -
Fra eggvendte laken til festlig lapp på baken
(Arbeidsrapport 3-2000, Report, 2000)Denne rapporten tar for seg endringer i omtalen av ulike teknikker for å økonomisere med tekstiler gjennom det 20.-århundre. Materialet til undersøkelsen består av 80 håndarbeidsbøker, samt noen tidsskrifter og dameblader. ... -
Fra kunnskap til handling
(Rapport, Report, 2017) -
Fra rent til nyvasket
(Fagrapport 2-2003, Report, 2003)Rapporten undersøker hvorfor vi vasker. Hva ønsker vi å oppnå ved å legge tøyet i vaskemaskinen? Det mest nærliggende svaret er at vi ønsker å få tøyet rent. Og sikkert er dette en del av svaret. Men det forklarer verken ... -
Fra vafler og hamburger til elghakk og hjortestek
(Fagrapport 4-2002, Report, 2002)Nummer: 4-2002 Prosjektet setter søkelyset på matkultur innen reiselivsbransjen. Vi er opptatt av hvor sentralt matkulturen står i restaurantenes og hotellenes tilbud til sine gjester, og i hvilken grad gjestene er ...